رییس سازمان هواپیمایی کشوری تأکید بر اینکه چه کسی مخالف و چه کسی موافق افزایش قیمت بلیت است مطرح نیست گفت: سازمان هواپیمایی با توجه به نقش حاکمیتی و حمایت آن مسئولیت اصلی افزایش قیمت را بر عهده دارد؛ اردیبهشت ماه سال گذشته فرایند قانونی افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی تصویب و تمام کارهای آن در ستاد تنظیم بازار برای ابلاغ اجرا شد، اما به دلایلی ابلاغ عملیاتی نشده و متوقف شد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری از تصویب درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما درخواستی ایرلاینها تا ۱۰ روز آینده در شورای عالی هواپیمایی خبر داد.
به گزارش تسنیم محمد محمدی بخش در نشست خبری با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی هواپیمایی با حضور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تا قبل از برنامه پنجم توسعه نرخ خدمات صنعت حمل و نقل هوایی (بلیت هواپیما) بر عهده سازمان بود. اما در خلال برنامه پنجم توسعه یعنی از سال ۹۵ تا ۹۹ متنوع سازی بلیت اجرا شد که مبنای آن عرضه و تقاضا بود.
وی یادآور شد: با توجه به شرایط کرونا و رکود ناشی از آن، قیمت گذاری بر عهده ستاد تنظیم بازار گذاشته شد. درخواست شرکتهای هواپیمایی در سازمان هواپیمایی کشوری و در ادامه در شورای عالی هواپیمایی مطرح و با افزایش ۳۰ درصدی قیمت موافقت شد. قرار بود پس از ارائه به استاد تنظیم بازار ابلاغ شود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری تأکید بر اینکه چه کسی مخالف و چه کسی موافق افزایش قیمت بلیت است مطرح نیست گفت: سازمان هواپیمایی با توجه به نقش حاکمیتی و حمایت آن مسئولیت اصلی افزایش قیمت را بر عهده دارد؛ اردیبهشت ماه سال گذشته فرایند قانونی افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی تصویب و تمام کارهای آن در ستاد تنظیم بازار برای ابلاغ اجرا شد، اما به دلایلی ابلاغ عملیاتی نشده و متوقف شد.
محمدی بخش اضافه کرد: برای سال ۱۴۰۲ نیز شرکتهای هواپیمایی پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نسبت به ۱۴۰۰ را داشتهاند که تا ۱۰ روز آینده شورای عالی هواپیمایی در رابطه با قیمت جدید بلیت هواپیما و میزان افزایش آن تصمیمگیری میکند پس از آن، این مصوبه برای اجرا به ستاد تنظیم بازار ارسال خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به نیاز صنعت هوایی کشور ۵۵۰ فروند هواپیما با توجه به تعداد فرودگاه ها، اقلیم و جمعیت کشور برای هواپیماهای کوتاه برد، میان برد و بلند برد هدفگذاریهای لازم صورت گرفته است. در راستای تاب آوری صنعت از شهریور ۱۴۰۰ ساعت در اولین اقدام برای مقابله با تحریم و همچنین شرایط سخت کرونا بر گرداندن تعدادی از ۳۳۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی به صورت گرفت.
وی در خصوص جزئیات هواپیمای زمین گیر شده اظهار کرد: بر این اساس ۱۶ فروند هواپیما با عمر بالای ۱۰ سال، ۶۸ فروند هواپیما با عمر ۵ تا ۱۰ فروند هواپیما و ۳۹ فروند هواپیما با عمر ۲ تا ۵ سال زمین گیر بود که با اقدامات انجام شده امروز ۱۸۰های عملیاتی در ناوگان هوایی کشور داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از ورود بیش از ۵۰ فروند هواپیما و هلی کوپتر به ناوگان هوایی وارد کشور طی ۱۸ ماه اخیر خبر داد و گفت: تا امروز ۲۰ فروند وارد ناوگان هوایی شده و عملیاتی است.