اسپورتیج ۲۰۲۳ با پیشرانهها و مشخصات فنی متفاوتی در بازار جهانی عرضه شده است. اما مدلی که کوشا خودرو قصد واردات آن را دارد، از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری TGDI با ۱۷۷ اسببخار قدرت و ۲۶۵ نیوتنمتر گشتاور بهره میبرد که از طریق گیربکس هفت سرعته دوکلاچه، انتقال قدرت را به هرکدام از محورها انجام میدهد.
اسپورتیج ۲۰۲۳ میتواند یکی از پرفروشترین کراساوورهای وارداتی باشد که کوشا خودرو قصد دارد آنرا وارد ایران بازار کند. پس از حدود پنج سال غیبت، حال اسپورتیج میخواهد باری دیگر در بازار ایران قد علم کند.
به گزارش تجارتنیوز، نسل اول اسپورتیج در سال ۱۹۹۳ معرفی شد و بعدها شاهد حضور نسلهای سوم و چهارم این خودرو در بازار داخلی بودیم که فروش فوقالعادهای تجربه کرد. حال شرکت کوشا خودرو قصد دارد اسپورتیج ۲۰۲۳ را که یکی از کراساوورهای اقتصادی در بازار جهانی محسوب میشود، وارد بازار ایران کند.
اسپورتیج ۲۰۲۳ با پیشرانهها و مشخصات فنی متفاوتی در بازار جهانی عرضه شده است. اما مدلی که کوشا خودرو قصد واردات آن را دارد، از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری TGDI با ۱۷۷ اسببخار قدرت و ۲۶۵ نیوتنمتر گشتاور بهره میبرد که از طریق گیربکس هفت سرعته دوکلاچه، انتقال قدرت را به هرکدام از محورها انجام میدهد.
این کراساوور جذاب کرهای دارای سیستم AWD است، یعنی میتواند به صورت اتوماتیک انتقال قدرت را به هرکدام از چرخها انجام دهد. تفاوت AWD با سیستم ۴WD یا چهار چرخ محرک، پیچیدگی بیشتر این سیستم و انتقال قدرت تمام اتوماتیک برای هرکدام از چرخها در سیستم AWD است.
طبق اعلام رسمی شرکت کیا، مصرف جادهای اسپورتیج ۲۰۲۳ حدود ۷.۳۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. البته باید منتظر ماند و دید که با بنزین داخل کشور و شرایط اقلیمی ایران، این کراساوور مصرفی در حدود ۷ لیتر خواهد داشت یا خیر.
این خودرو نسبت به نسلهای قبلی خود از طراحی فضایی و عجیبتری برخوردار است. در بخش جلویی، دو عدد دیلایت بسیار بزرگ که به صورت فلش کار شده، به همراه جلوپنجره بسیار بزرگ و دو تکه، این نکته را یادآور میشود که اسپورتیج ۲۰۲۳ قصد عقب نشینی و گرفتن ظاهری محافظه کارانه برای خود ندارد.
در نمای جانبی خطوط صافی که در سرتاسر بدنه امتداد یافته، به همراه رینگهای اسپرت ۱۸ اینچی هماهنگی خود را با قسمت جلویی حفظ کرده است.
اما اگر بخواهیم در بررسی طراحی ظاهری این کراساوور محبوب سخت گیری به خرج دهیم، شاید بتوان گفت که طرح چراغهای عقب، هماهنگی لازم با بخش جلو را ندارند. زیرا اندازه آنها نسبت به چراغهای جلو کوچکتر بوده و گرافیکشان کمی متفاوتتر است.
عدم هماهنگی در اغلب خودروهای چینی به چشم میخورد، اما اگر بخواهیم یک خودروی کرهای یا ژاپنی را بررسی کنیم، باید در مورد این نکته حساسیت به خرج دهیم.
به دلیل اینکه نسخه موجود از اسپورتیج ۲۰۲۳ در شو روم کوشا خودرو، نسخه لوآپشن یا اقتصادی از این خودرو است، تریم پارچهای صندلیها و پلاستیک خشکی که تقریبا همه قسمتهای داخل کابین از جمله داشبورد و رودریها کار شده، واقعا آزاردهنده است.
دو عدد نمایشگر با اندازه متوسط در قسمت وسط داشبورد و پشتآمپر دیده میشود که از کیفیت معمولی برخوردارند. از دیگر ایراداتی که میتوان برای خودرو گرفت، نبود آپشن کیلس استارت یا ورود و استارت بدون کلید به خودرو است که واقعا جای تعجب دارد.
اما خوشبختانه تنظیمات سیستم تهویه این کراساوور اقتصادی، برخلاف خودروهای جدید، غیردیجیتالی است.
ردیف عقب اسپورتیج ۲۰۲۳ از فضای مناسبی برای سرنشینان عقب برخوردار بوده و تنها آپشنی که به چشم میخورد، خروجی تایپ C در پشت صندلیهای جلو است. جنس رودریهای ردیف دوم نیز همانند دربهای جلو تماما از پلاستیک خشک طراحی شده.
همانطور که اشاره شد، تاکنون کاتالوگ رسمی از این خودرو توسط شرکت وارد کننده منتشر نشده و بنابراین شرح دقیق آپشنها و امکانات رفاهی اسپورتیج ۲۰۲۳ تقریبا غیرممکن است. اما امکاناتی که داخل کابین خودروی موجود در شو روم کوشا خودرو به چشم میخورد به شرح زیر است.
این کراساوور محبوب کرهای دارای کروزکنترل، رادار بین خطوط، گرمکن صندلیهای جلو و گرمکن فرمان، کنترل حرکت در سرازیری، اتوهلد، کنترل کشش و پایداری، ترمزپارک برقی، تنظیم صندلی راننده ۴ حالته برقی و دو حالته دستی، تنظیم صندلی شاگرد دو حالته برقی و دوحالته دستی است.
این قسمت پس از انتشار کاتالوگهای رسمی آپدیت میشود.
به دلیل مشخص نبودن زمان عرضه این محصول توسط کوشا خودرو، فعلا قیمت ریالی آن در بازار مشخص نیست. اما اسپورتیج ۲۰۲۳ در بازارهای جهانی در محدوده ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار دلار به فروش میرسد.