bato-adv
کد خبر: ۶۲۷۳۳۹

طبق کدام قاعده فقهی، نگه داشتن سکه و طلا مصداق احتکار است و باید مصادره شود؟

طبق کدام قاعده فقهی، نگه داشتن سکه و طلا مصداق احتکار است و باید مصادره شود؟
نه در فقه و نه در قانون نمی‌توان به چنین استنباطی رسید که خرید و جمع‌آوری سکه یا ارز می‌تواند مصداق احتکار باشد؛ یعنی خرید و ذخیره سکه دارای رکن قانونی به عنوان «احتکار» نیست. مضافا اینکه این فعل دارای رکن‌های «مادی» و «معنوی» هم به عنوان یک جرم نیست. مهم‌ترین چیزی که در رکن مادی بررسی می‌شود، رفتار است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲

شرق نوشت: آقای احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، با تأکید بر اینکه «ذخیره ارز و سکه معصیتی هم‌تراز با احتکار است»، خواهان مصادره این اموال شده. در مجلس حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن، پیشنهاد داده که «دولت باید دلار‌های خانگی را جمع‌آوری کند و به جای دلار به آن‌ها ریال بدهد». صداوسیما نیز در بخش‌های مختلف خبری خود گزارش‌هایی با همین سمت‌وسو و تأکید بر «احتکار سکه و ارز» منتشر کرده است.

سؤال این است که آیا اساسا خریدن و ذخیره‌کردن سکه و ارز را از منظر شرعی و حقوقی می‌توان «احتکار» دانست یا خیر؟ پاسخ به شکل قاطعی منفی است.

اِحتِکار در مفهوم فقهی آن نگهداری کالای ضروری در صورت کمیاب‌شدن آن در بازار با هدف فروختن آن به بهای بیشتر است. به نظر مشهور فقیهان امامیه کالا‌هایی که احتکار درباره آن‌ها صادق است عبارت‌اند از: گندم، جو، خرما، کشمش، (که غلات چهارگانه معروف هستند) و نیز روغن حیوانی (نه نباتی).

این حکم فقهی مستند گفته مشهور روایت غیاث بن ابراهیم از امام صادق علیه‌السلام است که این‌گونه است: غیاث [بن ابراهیم]عن ابی عبدالله علیه السلام قال: لیس الحکره الا فی الحنظه و الشعیر و التمر و الزبیب و السمن؛ احتکار فقط در گندم، جو، خرما، کشمش و روغن حیوانی است.

بعضی از فقها مانند شیخ صدوق، شهید اول و شهید ثانی و از معاصران امام خمینی علاوه بر مواد غذایی یادشده، روغن زیتون را نیز از موارد احتکار نام برده‌اند. به‌طورکلی احتکار در فقه شیعه ناظر به طعام جامعه یا مواد غذایی می‌شود؛ برای مثال در مسئله ۲۳ کتاب تحریرالوسیله امام خمینی (ره) این مسئله این‌گونه توضیح داده می‌شود: احتکار حرام است؛ یعنی اینکه طعام (گندم و جو و خرما و کشمش) را حبس و جمع کند و انتظار بکشد که گران شود درحالی‌که مسلمین به آن احتیاج دارند و برای آن‌ها ضروری است؛ بنابراین از منظر فقهی جمع‌آوری و انبار کالا‌های دیگر شامل حکم احتکار نمی‌شود.

این رویکرد فقهی در قوانین ایران نیز بازتاب داشته و هرجا در قانون به مسئله احتکار برمی‌خوریم، موضوع ناظر به بحث طعام و مواد غذایی یا نظایر آن است. به‌طور مثال در ماده ۴ قانون تعزیرات حکومتی چنین تعریف شده است: احتکار عبارت است از نگهداری کالا به صورت عمده با تشخیص مرجع ذی‌صلاح و امتناع از عرضه آن به قصد گران‌فروشی یا اضرار به جامعه پس از اعلام ضرورت عرضه توسط دولت.

همچنین در بند «ب» ماده ۱ «قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور» این‌گونه جرم‌انگاری شده است: «اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی از طریق گران‌فروشی کلان ارزاق یا سایر نیازمندی‌های عمومی و احتکار عمده ارزاق یا نیازمندی‌های مزبور و پیش‌خرید فراوان تولیدات کشاورزی و سایر تولیدات مورد نیاز عامه و امثال آن‌ها به منظور ایجاد انحصار یا کمبود در عرضه آنها». به عبارتی می‌بینیم که قانون‌گذار صراحتا از «احتکار عمده ارزاق» یاد کرده است.

به عبارتی نه در فقه و نه در قانون نمی‌توان به چنین استنباطی رسید که خرید و جمع‌آوری سکه یا ارز می‌تواند مصداق احتکار باشد؛ یعنی خرید و ذخیره سکه دارای رکن قانونی به عنوان «احتکار» نیست. مضافا اینکه این فعل دارای رکن‌های «مادی» و «معنوی» هم به عنوان یک جرم نیست. مهم‌ترین چیزی که در رکن مادی بررسی می‌شود، رفتار است. رفتار جرم احتکار انبارکردن و نگهداری است. اما این نگهداری باید به قصد ایجاد انحصار یا کمبود در عرضه باشد. نگهداری زمانی مشمول عنوان احتکار است که موجب آشفتگی در نظام اقتصادی کشور شود.

آیا کسی که چند قطعه محدود سکه طلا یا میزان اندکی ارز در اختیار دارد، باعث اخلال در نظام اقتصادی کشور می‌شود؟ جواب قطعا منفی است. این رکن مجرمانه وقتی محقق می‌شود که یک نفر به تنهایی بتواند باعث اخلال شود. شاید گفته شود مجموع خرید و نگهداری این سکه‌ها یا ارز‌ها تأثیر منفی بر اقتصاد می‌گذارد.

اینجا بهتر است مثالی بزنیم؛ آلوده‌کردن محیط زیست یک کار مجرمانه است و می‌دانیم که خودرو‌ها در ایران چند برابر استاندارد جهانی آلایندگی دارند، آیا می‌توان راکبان این خودرو‌ها را به اتهام آلایندگی محیط زیست تحت پیگرد قرار داد و مجازات کرد؟ پس مسئله اینجا مشکل دیگری است نه رفتار شهروندان.

در واقع سیاست‌گذاری بد و حکمرانی نامطلوب است که شهروند را به سمت چنین خریدی سوق داده و البته آن هم نه به قصد سودآوری بلکه با هدف حفظ ارزش مادی دارایی‌ها انجام می‌شود. اما درباره رکن معنوی احتکار سکه و ارز؛ در بررسی این رکن جرم احتکار، تنها به علم و عمد مرتکب بسنده نمی‌شود.

جرم احتکار، علاوه بر سوءنیت عام که همان علم و عمد است، نیازمند سوءنیت خاص نیز هست؛ یعنی باید این کار با قصد ایجاد انحصار و کمبود در عرصه کالا صورت بگیرد. این رکن به‌طور اولی درباره خرید و نگهداری سکه و ارز مصداق ندارد، چراکه بخش اعظم این اتفاق توسط مردم با هدف حفظ ارزش دارایی آن‌ها از گزند تورم و همین‌طور کاهش ارزش پول ملی صورت می‌گیرد.

به این اعتبار است که احتکار سکه و ارز اساسا مفهومی است که هیچ مبنای حقوقی و شرعی ندارد، کمااینکه این موضوع مبنای اقتصادی هم ندارد، چراکه سکه و ارز در این موضوع مصداق کالا‌های متعارف نیستند و باید آن‌ها را در چارچوب مفهومی به نام «پول» دسته‌بندی کرد که تشریح آن نیازمند توضیحات اقتصاددانان است. به همین دلیل هرگونه دخل و تصرفی در ذخیره ارز و سکه جامعه مصداق روشن دست‌درازی به اموال مردم و دخل و تصرف در مال غیر است که هم از نظر شرعی حرام است و هم از نظر حقوقی غیرقانونی.

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
مصادره مال واموال کارخانه دارها وتجاردراوایل انقلاب مزه داده!
با این جساب طلاهاودلارهای ذخیره شده دربانک ها ،طلاهای چسابنده شده به گنبدها و...هم حکم احتکاردارند.
علیرضا قدیمی
United Arab Emirates
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
آقای علم الهدی صادق ترین مسئول در یک حکومت دینی اسلامی است .
Gaber
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
فقیهان و مجتهدان در باره چاپ پول و این دولت چه نظری دارند .فکر نکنم رهبری هم حمایت قاطع و آشکار از این دولت بکنند .کسی که نمی‌فهمه چکار میشه کرد نمی‌خواد بفهمه .چاپ پول و گران کردن اجناس و رزق مردم و صف مرغ در فقه چه جایگاهی دارد .لطفاً حرف نزنید اعصاب مردم را خراب کردن چه فتوی ای دارد این وعده های دروغ از یک مسلمان که ناشدنیست و فقط قول میدهد و سرانجام بهانه میآورد و چون نمی‌تواند میگوید میتوانم چه دستوری فقها میدهند آیا وعده خالی و پوچ و نشدنی حلال هست . اینکه خودتان را فقیه بدانی رشته .فقها میدانند و به شما هیچوقت نمی‌گویند چون اطاعت از دین ندارید
حاج علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
سلام بزرگوار اگر موضوع تورم را کارشناسی اقتصادی بکنی‌توسط‌کارشناس اهل فن میبینی مردم در تورم موجود نقشی ندارن وبانکها وتصمیمات سیاسی هستن که عامل تورم هستن حالا اگه دیدی وکارشناسی کردی ودیدی حرفات بر اساس اطلاعات غلطی بوده که دست شما رسیده باید حرف درستی را بزنی تا خراب نشی چون...........
حاج علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
سلام بزرگوار اگر موضوع تورم را کارشناسی اقتصادی بکنی‌توسط‌کارشناس اهل فن میبینی مردم در تورم موجود نقشی ندارن وبانکها وتصمیمات سیاسی هستن که عامل تورم هستن حالا اگه دیدی وکارشناسی کردی ودیدی حرفات بر اساس اطلاعات غلطی بوده که دست شما رسیده باید حرف درستی را بزنی تا خراب نشی چون...........
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
کلا" امامان جمعه رد دادن. مردم که بهشون توجه نمیکنن شما هم توجه نکنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
جمع کردن ریال چی؟
اون دیگه احتکار نیست؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
رد ندادند حق سکوت میگیرن
بختگان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
نمیدونم چرا متوجه نمیشید. امثال اعلم الهدی از فقه استفاده ابزاری میکنند تا کاستی های اقتصادی را که با سیاستگزاری های غلط ایجاد شده است را جبران کنن. این وسط فقط گلایه از علمای غیر سیاسی است که چرا به آدمی با این سطح از سواد اجازه صدور فتوی میدهند.!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
علم الهدی نیست علم الجهل میباشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
عدم الهدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
بنی امیه و بنی عباس هم به اسم اسلام همینطوری حکومت میکردن خوب
خودشون حلال و حرام تعیین میکردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
دقیقا
کیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
پول رسمی کشور ریال است
مسلم است که احتکار است
ببینید این رجز خوانی به نفع کیست؟
ناشناس
Singapore
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
شر و ور بافتن شاخ و دم ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
دولت ارزش ریال را پاین میاورد این عین کار حرام است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
نظر نویسنده چندان درست نیست.
اِحتِکار در مفهوم عقلی آن نگهداری کالای ضروری دیگران در صورت کمیاب‌شدن آن در بازار با هدف فروختن آن به بهای بیشتر است حال چه می خواهد ملک باشد یا سکه و دلار و یا هر چیزی دیگر که در جامعه ایجاد اضطراب می کند.
در احتکار فرد محتکر هیچ فعالیت مثبت اقتصادی نکرده و با پنهان کردن مایحتاج جامعه به سود بیشتری رسیده است.
رضا630
United Arab Emirates
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
سودی در کار نیست ، ریال بی ارزش شده است . دزدی از جیب ملت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
شما تو خونتون سکه پلو یا دلار پلو دست میکنین که میگید مایحتاج جامعه؟؟؟ مایحتاج پول من جوونه که میخوام پول جمع کنم ماشین بخرم ولی هم پولم هر روز بی ارزشتر میشه و هم قیمت پراید سر به فلک میکشه. میدونم باز نمیفهمی ولی گفتم که بدونی
ناشناس
Singapore
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
ناشناس ١٤:١٦ عزيز، مي فهمن…منتها نون اينا در نفهميدنه!! بري خونشو مي بيني تو ارز و طلا غلت ميزنه… اين اراجيفشون فقط برا مردم هست… چون به خلوت مي روند آن كار ديگرمي كنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
مشکل شما اینکه که همان غارتگری دولت از جیب مردم که همان تولید بی رویه پول و بی ارزش کردن مدواوم پول ملی است را بهش توجه نکردی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
مایحتاج مردم دلار و سکه است عجب نظر مشعشعی اینها کالای واسطه ای میباشد جهت وصول مایحتاج بعد از کار کردن وگرفتن بجای مزد غزیز برادر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
طبق همان قایده که داشتن مواد مخدر جرم است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
پس باید زمینه ی پیشگیری از جرم را فراهم کنند .یعنی ثبات اقتصادی ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
از براداران بپرسید که کاهش ارزش پول ملی حکم اش چیست ؟
هالو
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
کاهش ارزش پول ملی نتیجه عمده دست کردن حکومت و خرج از جیب مردم است کاملا مشخص است که چاپ پول بی پشتوانه و خرج کردن آن توسط حکومت دلیل اصلی کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه تورم افسار گسیخته است البته دلایل دیگری هم دارد که به این اندازه مهم نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
اعدام آنوقت صدر نشین ها باید اعدام شوند نه بچه های معصوم وبیگناه
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
حاج احمدِ علم الهدى ! سلام . مشکلِ مملکتِ ما سیاستِ خارجی و اقتصاده شماها چسبیدین به لچک ... حالا کار ندارم که تو اقتصاد و سیاست بلد نیستی اقتصاددانائم عباعمامه ندارن ... بذار يه كُلاشرعى يا يه راهِ بينابين و مرضیُ الطرفین پیشنهاد بدم هم مشكلِ اقتصاد حل بشه هم حجاب ، خانمائم كارِ غيرِ قانونی یا غیر شرعی نکنن ... ببین دادا ! برا رونقِ اقتصادی قیمتا باید بره بالا تا تولیدکننده ها مخارجشونو تأمین کنن ... اگه توّرمو مهار کنیم اونام کارگرارو میندازن بیرون حقوقشونو برا پایین آوردنِ هزینه تولید کم میکنن ... حالا اگه یه کشوری تو رکودِ تورمی یعنی stagflation بود هم قیمتا میره بالا هم رکود هست ... چاره ش اینه که يه چن تا کنسرسیوم تشکیل بدیم خارجیا و شركتاى چن ملیتی بیان سرمایه گذاری کنن ، درای ِ بازارای ِ جهانی ام به رو ما باز بشن ... اینم که ممکن نیست چون سه چارمِ جهان يا لختن با محجبه ن ولى با ما قهرن ...پس فقط یه راه میمونه که حروم نیست ، هم شما اخوندا دوس دارين هم اقتصاددانا چاره ای جز پذیرشش ندارن ... خانمای بی حجاب برن پلیسِ امنیتِ اخلاقی يه تارِ سیبیلِ شوهر یا بابا یا داداش یا شوگرددی یا دوس پسرشونو گرو بذارن یه من ریش (اگه نشد یه دو سه نخ سیبیل و يه ته ريش) تحویلشون بدی برن خونه بکارن تغييرِ جنسيت بدن مازيارى چیزی بشن ... فقط این و خوردنِ اشكنه حلاله ، اما نگهداشتنِ طلا و دلار و بيحجابى نه !!!!!!!!!!!!!
بلندگو((
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
اینا فقه سیاسی بلدن شما بلد نیستید!مثلا ...
حجاب سیاسی
طلای سیاسی
روغن سیاسی
بنزین سیاسی
کشک سیاسی
دلار سیاسی
.
.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
تشک سیاسی
احمدفولادوند
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
طبق نظراسلام، رباء خواری، ریاکاری وبانکداری بی در وپیکر لیبرالی وخون به شیشه کردن مردم وقیمت ودلالی دلار وارز وطلا درشبکه باک مرکزی بانام کنترل ارز وطلا ودروغ وتورم وگرانی وبرده داری نوین ووو بازم بگم خلاف اسلام عزیز نیست؟
Aa
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
خیر اونا رو خودشان حلال میکنند.
ناشناس
Russian Federation
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
میتوانی بفرمایی که برابر خوانش شما از اسلام حکم حکومتی که مردم را به فلاکت و کشور را به ورشکستگی کشانده است چیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
طبق کدام قاعده فقهی، نگه داشتن سکه و طلا مصداق احتکار است و باید مصادره شود؟
طبق قاعده من در آورده ای علم الهدی برای کمک به داماد برای جبران کسر بودجه
س ح
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
ای کاش نویسنده یک نظری هم به قرآن میانداختند .
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
خفه بابا شما میخواهید به هر طریقی قران را از پاکی و تقدس بیاندازید آخه دلار چه ربطی به قران دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
اجازه درج کامنتهایی که در آن کلمات زشتی مانند خفه شو بابا یا امثال آن وجود دارد بیشتر نشان دهنده سطح نازل فرهنگ ویراستار است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
شما که نظر انداختی ما رو مستفیض کن خب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
اجازه درج کامنتهایی که با تکیه به قرآن و دین سعی در گول زدن و کلاهبرداری سیاسی دینی از مردم فقیر و بی حامی ایران دارند جرم نیست اخوی...برادر...ارزشی...بسیجی یا هرچی که اسمتو میذاری متحجر؟؟؟!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
شما میشه بگید که کی هستید ، قانون دانید یا فقیه یا هر دو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
وقتی در فضای مجازی باز و بی صاحب است هر ننه قمری کارشناس ارشد می‌شود
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
هرچه هستند نظرشان کاملا درست است اصلا اگر این گونه است که دولت مقصر اصلی است که این کالاها را آنهم در بورس عرضه میکند
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
طبق قاعده و قانون پدر خانم سید المحرومین و المحرومان والمستظعفین !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
مستضعف ...!
بدجوری بی سوادها گل به خودی می زنند!
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
در پاسخ به ناشناس
جیگر ٫ کلاس هفتم بیشتر سواد ندارم ۰
..
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
پس انداز ملت با این حکومت دود شد مردم به گدایی وفلاکت افتادن تو رو خدا تا بیشتر از این دین اسلام به تاراج نرفته یکی اینا رو زنجیر کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
دوست من به تاراج که رفت، دارند جایش را غبار روبی میکنند تا بت خانه های نوین جهل را ساماندهی کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
با توجه به تحقیقات اینجانب به نظر میرسه که میتواند مصداق احتکار باشد البته استثنا ندارد با تشکر
مانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
خب با این حساب نگهداری طلا و جواهر هم همانند سکه مصداق احتکار است. به همسر محترم بفرمایید سریع تبدیل به ریال کنند.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
کدام همسرش مانی جان؟
بگو پسرهاش و عروسهاش و داماد و دخترهاش
یکی دارایی این خانواده را از قبل انقلاب با الان مقایسه کند
بعد بگید پسران ایشان از کجا آوردند؟ با چه توانمندی و هوش و نبوغی؟
ایشان چرا ثروت فرزندان خودش را تحویل دولت نمیده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
ظلم پایدار نمی مونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
ناپایداریش به عمر کوتاه و بی اعتبار قد نمیده
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
ما که نه سکه دارین نه پول نه نان نه اب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
و نه جون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
طبق قانون و قاعده علم الهدی اصلا ایشان در دنیای دیگری هستند و تفسیر خاصی از دین دارند و قاعده و قانون خودشان را فصل الخطاب می دانند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
طبق قانون سرش دست خودمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
چرا موقع روحانی نظرتون چیز دیگه ای بود و الان چیز دیگه.
آیا دستورات اسلام هر روز باب میل شما عوض میشه؟،یا به شما وحی نازل میشه.
راست میگن در پیری زوال عقل حادث میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
وقتی مردم تو فشار گذاشتین و مجبور کردین دست به احتکار بزنن گناهش گردن خودتون هست.همه چی سر سام آور رفته بالا و گرون شده راهی جز این ندارن
خون جیگر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
لعنت و نفرین خدا بر کسانی که زندگی ما را به این روز انداختند مخصوصا آخوندهای دو زاری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
ایشان به قول خودشون ۲/۵ میلیون تومان مستمری می گیرند، و برای محافظت از جان ساده زیست شون، روزانه خدا تومن هزینه چندلایه تیم حفاظتی و اسکورت و ... میشه. سالی چند هزار میلیارد هم ضرر تراوشات فکریشونه
رضا
Finland
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
آره اصلا چرا باید بانک مرکزی طلا را احتکار کند و هر موقع که دلش خواست به ملت بفروشد. بهتر است این ثروت ملی به ملت مستضعف سپرده شود تا با فروش آن گرهی از مشکلاتشان را باز کنند. بد می گم بگو بد می گی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
عزیز برادر مستضعفان متولی دارند جناب مستطاب بنیاد! ببین چه جوری این چهل سال رو به فقر زدایی پرداخت! انشاله طلاها را بدهند بنیاد تا فقرا یه حالی بکنند و خوش باشند!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
United States of America
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
چرا بانک ها با هزار بدبختی وام میدن اونم اگر طرف بتونه از هفت خواک بگدرد مثلا ۱۰۰ میلیون وان میدن بد ۱۴۰ میلیون میگیرن ایا مگه اینا ربا نیست مگه ربا حرام نیست ی فکر به حال این مردم بکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
به عقل خودت هم مراجعه کن! آیا احتکار مسکن، ماشین و ارز حرام نیست؟
هر چیزی که مورد نیاز انسان باشد و عده ای بدلیل کمبود و عدم دسترسی بدلیل احتکار اجازه دسترسی برای استفاده نداشته باشد احتکار است.
من فقهی را قبول دارم که با عقل هم سازگار باشد. احتکار سیستم سرمایه داری با سرمایه گذاری مجدد مستحیل می شود اما احتکار جامعه اسلامی مانند ایران بدلیل انباشت سرمایه (احتکار) و عدم سرمایه گذاری مجدد برای انتفاع هر دو طرف حرام اندر حرام است. در سیستم فعلی ما فقط یک طرف ( محتکر) سود می برد و وظیفه دادستان، حاکم شرع و رهبر این این است که به آنها اولتیماتوم دهد تا از انبار کردن و راکت نگه داشتن اجناس منقول و غیرمنقول برای افزایش قیمت خودداری کنند .
ما نتواسته ایم مالکیت خصوصی را در کشور خوب تعریف کنیم بلکه از غرب کپی کرده ایم و به ضرر فقرا و طبقه متوسط به حال خود رها کرده ایم. پناه بر خدا
ناشناس
Singapore
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
يني واقعا دركش اينقد براتون مشكله كه مردم به دليل تورم افسارگسيخته ناشي از مديريت ابلهانه اينا مجبور به خريد ارز و طلا براي حفظ ارزش پولشون هستن؟؟ واقعا اينقد دركش سخته؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
ایران خودرو و سایپا احتکار میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
پشتوانه پول ما چیست که مردم به ناچار برای از میان نرفتن ارزش ان به هر چیزی تبدیل میکنند شما بیچاره کردید همه رو چاپ اسکناس حرام است که باعث بدبختی ملتی شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
چرا هست ولی متهم کردن و مجرم کردن مردم عادی در مورد مسايل کلان اقتصادی که مولفه های خیلی قویتری برای تاثیر روی آن وجود دارد عقلانی و از روی انگیزه های دینی نیست.
مانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
راکت رو خوب اومدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
اونوقت اسم معاویه و عمروعاص بد دراومده بود که بدعت میذاشتن و احادیث رو تحریف میکردن بخدا اینا دست عمروعاص از پشت بستن !کاهنان معبد زمانه
مرتضی مقدم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
طبق نص صریح آیه ۳۴ سوره توبه اندوختن طلا و نقره به شکل گنجینه و عدم انفاق از آن مصداق احتکار و مورد غضب خداست.شما هم یکم جستجو کنید بعد مقاله در کنید برا خودتون خوب عیارتون میره بالا
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
تورم یعنی مالیات از فقرا. دولتی که تورم تولید می کند یعنی مال فقرا را به باطل از آنها می رباید. این ایه بر خلاف نظر شما، هشدار به آنانی است که اموال مردم را به باطل (تورم آفرینی) می خورند و فقر سبب دین گریزی و خدا گریزی مردم می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
چرندترین حرفی رو که می تونستی زدی! ای که ادعای قرانت شده برو شان نزول و تفسیر آیه بخون بعد بیا کامنت بزار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
در مورد عدالت و اختلاص و دزدی و تجاوز و دروغگویی چه فرموده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
برادر گرامی استفاده از رانت و دزدی و فقیر کردن امت اسلام در کدام سوره اشاره شده است.
ناشناس
United States of America
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
خیلی اشتباه میکنی پس چرا خمس مال باید بدیم چه طلا باشد چه هرچیز دیگری . به هیچ کس ربطی نداره . هرکسی تو این مملکت حق فتوا نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
گنجینه خخخخخ
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
جازات كاهش دادن ارزش پول ملي و چاپ بي رويه اسكناس در مقياس غير قابل تصور به قصد اضرار و براي بي اعمتاد نمودن مسلمين به دولت اسلامي چه مي باشد؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
فکری به حال اقتصاد بکنید چکار به طلای مرون دارین؟
ترسو
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
چرا حکومت اسلامی این همه به مسائل مردم دخالت می کند؟فرزند اوری و ............
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
من فکر کنم کاملا در متنی که خودتون نوشتید مشهوده که در بازار فعلی ایران سکه وارز ذخیره کردنش باعث اخلال در نظام اقتصادی میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
احتکار.... پس پشتوانه اقتصاد که طلا است هم جزئی از احتکار است فرقی نمیکند چند هزار تن سال ها نگهداری میشود
ناشناس
Canada
۰۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
بانک مرکزی در حکومت اسلامی در واقع مدیر و ضمانت کننده حفظ امانت شما در بانکها به عنوان امین هست.شما سال گذشته یک میلیون در این بانکها با سیستم بانکداری اسلامی و تضمین بانک مرکزی حکومت اسلامی گذاشتید که انزمان می توانستید ۵ کیلو گوشت بخرید.. الان حتی با سود ۱۸ درصد هم حداکثر دو و نیم کیلو گوشت می توانید بخرید. ایا این رسم امانت داری است که ارزش امانت شما نصف بشود و بانک مرکزی حکومت اسلامی هیچ مسئولیتی در قبال ان قبول نکند؟!. اینقدر استخراج این مسئله عقلی و منطقی برای برخی فقها و امام جمعه های دولتی سخت و غامض هست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
خوب شما میگی عقل و منطق و این موارد قضیه را برای حضرات بغرنج می‌کنه!!!
ارش
France
۰۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
بابا جمع کنید این چرندیاتو ،قرن۲۱ مردم گول نمیخورند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
کاش از اول پول کاغذی به مردم داده نمیشد تا دولت بتونه ارزشش رو کم کنه ملت رو مسخره کنه ومثل قدیم پول همون سکه و طلا بود تا ارزشش حفظ بشه ،اگر شخصی قبلاً مثل سال 90تقریبا 150میلیون پول داشت سکه دونه ای 1میلیون تومان بود و150سکه میتونید بخره وعده ای از مردم پول رو در بانک گذاشتن الان با همون پول 4تا5عدد سکه طلا بهت میدم خوب این وسط بانک سودش رو ویبره میده زمین وماک وطلا وماشین ومثل ما خودمون 150میلیون رو ندادیم خونه وخونه نداریم ولی بانک و دولت پول رو خوردند اینها حرام نیست ؟این دزدی نیست ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
این احمق نمیفهمه مردم برای حفظ دارایی هایشان مجبورند پول خود را به اموال مطمئن تر تبدیل کنند. و اگرنه اگر حکومت با چاپ پول بدون پشتوانه تورم ایجاد نمی کرد(که خودش دزدی از مردم محسوب می شود.) مردم دلیلی نداشت که پولشان را تبدیل کنند. از نظر این آدم دزدی از مردم حلال است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
از فردی که اصلا فهم و تعریف دقیقی از تورم و تاثیر وحشتناک تورم بالا بر اقتصاد و زندگی مردم نداره، چه انتظازی می توان داشت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
ولایت مطلقه فقیه عوارض بسیار دارد که تا کنون فقط اندکی از کارکردهای بی مثالش مشاهده شده ....
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
پیامبر(ص)فرماید:مردم به دین پادشاهانشان هستند.به دامادتان بفرماییدکه درزمان ایشان ارزش پول ملی،دوبرابرنسبت به همه ی رئیس جمهورهای قبلی کم شده است.ایشان روزانه ده هاهزارمیلیاردتومان پول بدون پشتوانه چاپ می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
همه سوار یک کشتی به هم رحم نمی کنین چه انتظاری از کاپیتان کشتی دارین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
با اسم دین و اسلام هر کاری انجام می دهند شده حاکمیت کلیسا
خوش باور
Netherlands (Kingdom of the)
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
نظر امام جمعه محترم کاملا صحیح و با استناد به احکام فقهی عنوان شده است. در زمان غیبت اطاعت از فرمامین ولی فقیه و مراجع تقلید بر عوام الناس واجب است و این اطاعت باید محض و بدون هیچ مرزبندی باشد چنانکه (اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اوالامر منکم).در حدود و ثقور حکم ولی نیازی به رعایت مبانی حقوقی و قانونی متداول و مرسوم بر سایر قوانین کشوری نیست و حسب تشخیص و صلاحدید مصالح اسلام و مسلمین بر مبنای حکم ولی فقیه میبایستی اقدام گردد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
معلوم نیست علم الهدی چه سمت سیاسی دارد که خط و خطوط تعیین میکند برای 85 میلیون آدم
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
ای کاش، از اول انقلاب تریبون ها را دست آدم های بیسواد، نالایق، نادان و بیخرد نمی دادند تا باب شود و هر کَس و ناکس پشت تریبون برود و هر اراجیفی بخواهد ببافد و بگوید. جناب آقای علم الهدی شاید بخواهد حرف خوب بزند ولی متاسفانه نه سوادش را دارد و نه خردش را. ایشان اگر حرف نزند سنگین تر است چرا که در هیچ حوزه ای حتی حوزه دین هم تخصص لازم را ندارد و کسی هم به حرف های پوچ ایشان توجهی نمی کند.
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
ویدئوی استاد دانشگاه رو بگو از هرچی لاتی و تندروی و بی ادبی و دروغه ، درجه استادی ش رو گرفته !
تحلیل گر باسوادتر از ایشان نیست ؟ همه کوچ کردند رفتند ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
حاجی جان خمسش را بدیم حله!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Germany
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
نیازی به فتوا و قانون نیست . مصادره سکه و ارز مردم از کوچه و خیابان سالهاست شروع شده مرتب چند خریدا رو فروشنده خرده پا را بعنوان اخلالگر ارز دستگیر و ارزشان را به نفع خود مصادره می کنند . اعدام سلطان سکه که سکه ها را قانونی خریده بود و ضبط اموالش او بعد از اعدام ، با همین دیدگاه بود . سکه های او چه شد؟؟ ارز دلالهای گنجشگ روزی خیابانی به جیب چه کسانی می رود ؟؟؟ همانطور که مصادره اموال غیر مسلمان هم نیازی به قانون ندارد ! ازدید اینها مردم همگی کافر و مرتد هستند و باید به شکل های مختلف به خلیفه مسلمان !! باج و خراج بدهند . شما نگران فتوا نباش . لازم باشد آن را هم فرمالیته ، دست پیچ می کنند و توی دامن مردم می گذارند ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
طبق کدام قاعده فقهی، نگه داشتن سکه و طلا مصداق احتکار است و باید مصادره شود؟
قانون جنگل..........
مانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
با منطق حضرت علم الهدی نگهداری طلا و جواهر نیز که شکلی از آن سکه است، نیز مصداق احتکار است. علما و مریدان حضرت سریع تر طلا و جواهر همسران و جواهرات انباشت شده در گاو صندوق ها را به ریال تبدیل کنید. در غیر اینصورت از لحظه فتوای ایشان مرتکب فعل حرام شده و حد شرعی توسط حاکم شرع بر شما واجب و مالتان آلوده به حرام است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
شما تورم را متوقف و اقتصاد را درست وبگذار عرضه وتقاضای واقعی در بازار شکل بگیرد آنوقت خواهی دید که کلیه این مسایل مربوط به نگهداری سکه وارز خارجی طی یک هفته حل خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
اگر مردم به حکومت اعتماد داشته باشند سکه و ارز رو تو بانک میارن و هردو طرف سود میبرن ولی متاسفانه اعتماد از بین رفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
کدام عالمی می تونه بگه مال یا سود ناشی از احتکار ارز و مسکن حلاله
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین