نکته عطف جک S۵، ۱۵۰۰ نسبت به جک قبلی، همین پیشرانه است. پیشرانه ۲ لیتری پرمصرف، اما باقدرت، جای خودرا به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با تکنولوژی GDI (تزریق مستقیم، مصرف سوخت پایین و توان خروجی پیشرانه بالا) داده است.
خودروی جک S۵ از همان ابتدای ورود به بازار ایران، به دلیل اینکه یک کراوساوور خوشرخ بوده و از پیشرانه توربو استفاده میکرد مورد استقبال خوبی قرار گرفت.
به گزارش تجارتنیوز، خودروی جک S۵ همان سالهای ابتدای ورودش به کشور با استقبال فراوانی از سمت مردم روبهرو شد. چراکه همه خواستههای یک خانواده ایرانی را برآورده میکرد. یک شاسیبلند با ظاهری جدید و زیبا که به واسطه پیشرانه دو لیتری توربو، شتابگیری خوبی داشت.
اما با گذشت زمان، شرکت کرمان موتور به فکر افزایش امکانات رفاهی و بهبود راندمان پیشرانه این خودرو افتاد و مدل جدید را با نام جک S۵، ۱۵۰۰ به بازار عرضه کرد.
در این گزارش تصمیم داریم ضمن معرفی این خودرو، به تفاوتهای آن با مدل قبلی نیز بپردازیم.
میتوان گفت نکته عطف جک S۵، ۱۵۰۰ نسبت به جک قبلی، همین پیشرانه است. پیشرانه ۲ لیتری پرمصرف، اما باقدرت، جای خودرا به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با تکنولوژی GDI (تزریق مستقیم، مصرف سوخت پایین و توان خروجی پیشرانه بالا) داده است.
علیرغم کاهش شدید حجم موتور، مشاهده میکنیم که قدرت و گشتاور آن تغییری نسبت به مدل قبلی نداشته و علاوهبر آن مصرف خودرو تا حد قابل قبولی پایین میآید.
این پیشرانه به کمک یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته دوکلاچه (DCT)، قدرت تولیدی خود را به چرخهای جلو منتقل میکند.
البته متاسفانه شرکت کرمان موتور، شتاب صفر تا ۱۰۰ و مصرف ترکیبی خودروی جک S۵ را به صورت رسمی اعلام نکرده و به همین دلیل ما نیز از گفتن این اعداد صرف نظر میکنیم.
زمانی که بخش ظاهری جک S۵ جدید را مشاهده کنیم، میبینیم با اینکه فیسلیفت مدل قبلی است، اما تغییر آنچنانی نسبت به آن نداشته.
این تغییرات تنها به اضافه شدن دیلایت در قسمت جلو و تغییرات بسیار جزئی در جلوپنجره و سپر جلو را شامل میشود.
در بخش عقب خودرو نیز تنها تفاوتی که به چشم میخورد، تغییر رنگ نوشته S به رنگ آبی و اضافه شدن نوشته ۱.۵ TGDI سمت چپ قسمت پشتی است. این نوشته اشاره به پیشرانه خودرو دارد.
لازم به ذکر است، رینگهای مورد استفاده در جک S۵ اندازه ۱۸ اینچی دارد که اندازه قابل قبولی برای یک خودرو با این ابعاد است.
اما اگر بخواهیم نمای ظاهری را به صورت کلی بررسی و نقد کنیم، به دلیل اینکه مدل فیسلیفت با طراحی پیشین تفاوت آنچنانی نداشته و این طراحی مربوط به چندین سال پیش است، میتوان گفت طراحی جک S۵، ۱۵۰۰ قدیمی بوده و ظاهر چندان جذابی ندارد.
زمانی که مدل فیسلیفت خودرویی به بازار میآید و میبینیم که تفاوتهای ظاهری زیادی بین این دو به چشم نمیخورد، حداقل انتظار داریم که در بخش داخلی تفاوتهایی ببینیم تا ارزش آن مقدار پول اضافهای که بابت مدل جدیدتر میپردازیم را داشته باشد.
اما متاسفانه وقتی وارد کابین جک S۵ جدید میشویم، میبینیم که این مدل هیچ تفاوتی با مدل قبلی نداشته و تنها تغییر در رنگ تریم داخلی و اضافه شدن دکمه کروزکنترل مشاهده میشود. تازه این طراحی در زمان خود، یک کپی ناشیانه از محصولات قدیمی هیوندای بوده و در این زمینه نیز نمره قابل قبولی نمیگیرد.
اما همه چیز آنقدر هم بد نیست. مثلا فضای جاداری که جک S۵ در اختیارتان قرار میدهد، بسیار مناسب برای خانوادههای پنج نفره و سفرهای خانوادگی است.
صندوق عقب با ظرفیت حدود ۵۰۰ لیتری که دارد، خیالتان را از بابت فضا برای حمل وسیلهها به کلی راحت میکند.
جک S۵ در مقایسه با سایر چینیهای بازار، از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی در طبقه متوسط قرار میگیرد، یعنی نه آنقدر لو آپشن است و نه با آپشنهای عجیب و غریب.
از جمله ویژگیهای معمولی S۵ کروزکنترل، کنترل پایداری، سنسور دنده عقب، ترمز ABS و EBD، دیلایت، سانروف و شیشه عقب دودی است.
اما وجود برخی دیگر از آپشنها میتواند به عنوان برگ برنده برای این خودرو باشد.
از جمله کنترل حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سرازیری، سنسور جلو، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتولایت، فرمان برقی حساس به سرعت، دوربین دنده عقب، ایربگهای راننده و سرنشین و ایربگ جانبی برای این دو، ورود و استارت بدون کلید.
وجود این آپشنها جزو نقاط مثبت خودرو به حساب میآید.
این خودرو اواخر اسفند ماه ۱۴۰۱ به قیمت یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان در حال معامله است. همچنین قیمت کارخانه این شاسیبلند پیر، یک میلیارد و ۹۵ میلیون تومان ذکر شده است.
سخن آخر اینکه، اگر به دنبال یک خودرو با ظاهری جدید و جذاب میگردید، جک S۵ جدید نمیتواند نیاز شمارا برآورده سازد. چراکه طراحی اولیه این خودرو به چندین سال قبل باز میگردد.
اما این نکته را باید در نظر داشت که جک S۵ چندین سال است در بازار حضور دارد و خودروی نسبتا محبوبی به حساب میآید. به همین دلیل بازار دست دوم نسبتا خوبی داراست.
پس اکنون که پیشرانه پرمصرف قبلی جای خود را به یک پیشرانه کمحجمتر و با مصرف معقول داده، بدون اینکه شاهد افت توان و گشتاور باشیم، میتواند جزو بهترین انتخابها بهشمار آید.