دایون Y۵ از معدود خودروهای هفت نفرهای است که به صورت صفر کیلومتر و با قیمت نسبتا مناسبی میتوان خریداری کرد که قابلیتهای آفرودی نیز دارد.
دایون Y۵، خودرویی که از نمای جلو شبیه به کلوت و دایون V۵ مکث موتور است. این کراساوور یکی از گزینههای انتخابی بین خودروهای هفت نفره و صفر کیلومتر بازار است.
به گزارش تجارتنیوز، کمپانی دایون یکی از قدیمیترین کارخانجات چینی است که دایون Y۵ را تولید میکند. صنایع خودروسازی ایلیاموتور که زیرمجموعه شرکت کیان موتور وارناست، کار مونتاژ این خودرو را داخل کشور برعهده دارد.
این خودرو با نامهای فودای لندفورت و دانگفنگ S۱۶ نیز در کشورهای مختلف شناخته میشود. لازم بهذکر است مشخصات فنی این خودرو با دایون V۵ که توسط مکث موتور در ایران تولید میشود، متفاوت است.
دایون Y۵ از معدود خودروهای هفت نفرهای است که به صورت صفر کیلومتر و با قیمت نسبتا مناسبی میتوان خریداری کرد که قابلیتهای آفرودی نیز دارد.
این خودرو از پیشرانه ساخت میتسوبیشی با چهارسیلندر و حجم دو لیتر توربوشارژ بهره میبرد که از طریق گیربکس ششسرعته تیپترونیک، نیروی تولیدی موتور را به دیفرانسیل عقب منتقل میکند.
این خودرو در حالت رانندگی دو دیفرانسیل، نیرو را به چرخهای عقب میدهد، اما علاوه بر حالت ۲H، قابلیت تغییر به حالتهای ۴H و ۴L را نیز دارد. همچنین به واسطه قفل دیفرانسیلی که روی خودرو تعبیه شده، قابلیتهای آفرودی دایون Y۵، افزایش مییابد.
همانطوریکه در ابتدا اشاره شد، این خودرو از نماهای مختلف شباهت زیادی خودروهای دیگر دارد. لازم بهذکر است طراحی دایون Y۵ مربوط به سال ۲۰۱۵ بوده و انتظار طرح مدرن و جذاب خودروهای چینی امروزی از این خودرو اشتباه است.
بخش جلوی خودرو مشابه کلوت مکث موتور و پیکاپ دایون V۵ است و تقریبا هیچ تفاوتی با آنها ندارد. یک جلوپنجره کرومی رنگ بزرگ که طرح کروم تا زیر چراغهای آن کشیده شده است، بههمراه کاسه چراغهای لنزدار معمولی، طرح کاملا سادهای به بخش جلویی خودرو بخشیده است.
درنمای جانبی، ارتفاع نسبتا معقول کابین از زمین، فاصله مناسب تایرها از گلگیر و فاصله کم محورها با گلگیرهای جلو و عقب، قابلیتهای آفرودی دایون Y۵ را افزایش میدهد. متاسفانه رینگهایی که برای این خودرو درنظر گرفته شده است، ۱۷ اینچی بوده و برای خودرویی با این ابعاد نسبتا کوچک است.
در نمای پشتی نیز با طرحی ساده و بهدور از طراحیهای عجیب و غریب طرف هستیم. همانطوریکه نمای جانبی را بررسی کردیم، ارتفاع سپر عقب بسیار مناسب است و احتمال گیرکردن در مسیرهای آفرودی را تا حد زیادی پایین میآورد.
با ورود به داخل کابین، متریال کمکیفیت و طرح قدیمی داخلی اندکی ناراحت کننده است. اما همانطوریکه گفته شد، این خودرو چند سال پیش طراحی شده و کاملا عادی است که با خودروهای جدید چینی کاملا متفاوت باشد.
فرم غربیلک فرمان و پشتآمپر، شباهت زیادی به خودروی جک S۵ دارد. یک مالتیمدیای نهچندان بزرگ ۸ اینچی در وسط داشبورد تعبیه شده و در زیر آن، کانالهای تهویه مطبوع مستطیلی شکل و تنظیمات تهویه دیجیتالی قرار گرفته است.
متاسفانه در کنسول وسط و بعضی از قسمتهای داشبورد از رنگ مشکی پیانویی استفاده شده که برای خودروی آفرودی، اصلا مناسب نیست و در بلندمدت کیفیت خود را از دست میدهد.
دایون Y۵ یک خودروی هفت نفره است و وجود برخی آپشنها برای ردیفهای عقب، این پیغام را به مصرف کننده میرساند که شرکت دایون، واقعا برای سرنشینان عقب اهمیت میدهد و همانند رقبای هفت نفره خود نیست که ردیفهای عقبشان صرفا جنبه دکوری دارد.
در ردیف دوم، فضای سرنشینان بسیار مناسب است. کانالهای تهویه مطبوع در دو طرف سقف قرار گرفتهاند و تنظیمات تهویه و خروجی فندکی در قسمت پشت کنسول قرار گرفته است. برخلاف فضای سر، فضای پا برای ردیف سوم اندکی کوچکتر است، اما از این بابت دایون Y۵ نمره بالاتری نسبت به رقبای خود میگیرد.
یکی از نقاط ضعف این خودرو، عایق بندی نهچندان مطلوب داخل کابین است. چراکه در سرعتهای بالا، شاهد پیچیدن صدای باد و صدای برخورد تایر با جاده هستیم.
این خودرو دارای ابعاد نسبتا بزرگی است و انتظار داریم فضای باری که ارائه میدهد، متناسب با ابعاد آن باشد. حداکثر فضای باری که دایون Y۵ در اختیارتان قرار میدهد ۲۷۸۵ لیتر بوده که ظرفیت چشمگیری است. (البته به شرط خواباندن هر دو ردیف صندلیها)
دایون Y۵ از لحاظ آپشنها و امکانات رفاهی نسبت به رقبای آفرودی خود، در رده پایینتری قرار میگیرد. از جمله آپشنهای این خودرو میتوان به کروزکنترل، کنترل پایداری، سنسور دنده عقب، سنسور فشار باد تایر، دیلایت، دوربین دنده عقب، ورود و استارت بدون کلید و سانروف اشاره کرد.
معمولا خودروهایی که برای استفاده آفرودی ساخته میشوند، به دلیل ایمنی از سقف تماما فلزی و یا سانروف ساده استفاده میکنند و نبود سقف پاناروما برای این خودرو، بسیار عادی است.
اما یکی دیگر از نقاط ضعف دایون Y۵ میتوان به نبود ایربگهای جانبی و پردهای در این خودرو اشاره کرد. چراکه امروزه اکثر خودروهای چینی مجهز به این ایربگها نیز هستند.
این خودرو در ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ به قیمت یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان در بازار معامله شد. قیمت کارخانهای که شرکت ایلیا موتور برای این خودروی آفرودی درنظر گرفته، یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون تومان است.