کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور، رادار هشدار تصادف از جلو، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دیلایت و اتولایت، پدال شیفتر، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، ایربگهای جانبی جلو و پردهای، ورود و استارت بدون کلید از جمله آپشنهای این خودرو است.
فوتون تونلند که با نام G۷ در بازار جهانی شناخته میشود، برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. این خودرو در سال ۲۰۲۰ با گیربکس اتومات و فیس جدید وارد بازار شد.
به گزارش تجارتنیوز، ایران خودرو دیزل در سال ۱۳۹۲ برای اولین بار از پیکاپ بنزینی فوتون با تکنولوژی یورو ۴ رونمایی کرد. پس از آن در آذرماه ۱۴۰۱ شرکت ایران خودرو دیزل برای اولین بار از پیکاپ تونلند دنده اتوماتیک رونمایی کرد. این نسل ظاهری بهروزتر و جذابتر از نسخه قبلی دارد که از استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره میبرد.
فوتون تونلند جدید از یک پیشرانه چهارسیلندر دولیتری با تکنولوژی یورو ۶ بهره میبرد که به کمک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک با برند ZF آلمانی، توانایی انتقال نیروی پیشرانه به هرکدام از محورهارا دارد.
این پیشرانه ساخت کمپانی بورگوارد است و میتوان استفاده از زنجیرتایم به جای تسمه را، از نقاط مثبت آن در نظر گرفت.
این خودرو قادر است در حالتهای ۲H، ۴H و ۲L حرکت کند که سایر رقبای همرده قیمتی نیز معمولا این آپشن را دارند. اما حالتی که این خودرو بیشتر از رقبای خود دارد، حالت اتوماتیک دیفرانسیل است که در این حالت، خود گیربکس تصمیم به فعال کردن هرکدام از محورهای خودرو میگیرد. این آپشنها برای رانندگی آفرود، بسیار کارآمد است.
شاید در نگاه اول تصور کنید که تونلند جدید، کاملا متفاوت از تونلند دیزل قبلی است درحالی که این خودرو از بسیاری جهات مشابه تونلند قبلی است. مثلا این دو خودرو در نمای جانبی، فضای سرنشینان عقب و فضای بار، دقیقا مشابه همدیگر هستند.
پیکاپهای مونتاژی داخل کشور، اکثرا روی پلتفرم تویوتا هایلوکس تولید و طراحی میشود. فوتون تونلند جدید نیز از این قاعده مستثنی نیست.
طراحی قسمت جلوی این خودرو، شباهت بسیار زیادی به تویوتا هایلوکسهای نسل جدید دارد. برای مثال کشیدگی چراغها و طرح جلوپنجره در همان نگاه اول، شمارا یاد هایلوکس میاندازد.
اما زیر چراغهای اصلی، دیلایتهایی مشاهده میکنیم که دقیقا بالای چراغهای مهشکن قرار گرفته و با ترکیب این دو چراغ با نوار کرومی L شکلی که زیر آنها قرار گرفته، ظاهر بخش جلویی خودرو را بسیار جذاب کرده است.
در نمای جانبی با ظاهری ساده برای یک پیکاپ طرف هستیم که به دلیل ارتفاع مناسب گلگیرها با چرخهای ۱۸ اینچی، بر تواناییهای آفرودی این خودرو میافزاید.
نمای پشتی فوتون تونلند جدید نیز دقیقا مشابه سایر پیکاپهای بازار است، اما با این تفاوت که قاب مشکی رنگ روی درب فضای بار، ظاهری اسپرتتر و آفرودیتر به بخش پشتی خودرو بخشیده است. لازم بهذکر است وزن بار مجازی که این پیکاپ قادر به تحمل است، در حدود ۸۲۰ کیلوگرم بیان شده.
وقتی که وارد کابین این خودرو میشویم، با ترکیب رنگ و طرحی بسیار ساده و در عینحال مدرن روبهرو میشویم. هدف طراح از این طراحی این است که سعی دارد این مسئله را یادآوری کند که با یک پیکاپ و خودروی آفرودی طرف هستیم.
رودریها و روکش صندلیهای فوتون تونلند جدید از دوخت چرم بسیار زیبایی بهره میبرد که وقتی با طرح آلومینیوم و فیبرکربن در کنسول وسط، داشبورد و جایجای کابین تلفیق میشود، کابین چشمنوازی پیش روی راننده قرار میدهد.
تنظیمات سیستم تهویه مطبوع، به صورت دکمهای و غیردیجیتالی در زیر نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی، طراحی شده و با اینکه اکثر خودروهای مونتاژی امروزی از سیستم تهویه دیجیتال بهره میبرد، یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب میشود. (دکمههای دیجیتالی هنگام استفاده، حواس راننده را به خود پرت میکند.)
پیکاپ تونلند جدید در بین پیکاپهای رقیب، دارای آپشنهای بیشتر و متنوعتری است. از جمله آپشنهای این خودرو که به برخی از آنها در بخشهای قبل نیز اشاره کردیم به شرح زیر است.
کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور، رادار هشدار تصادف از جلو، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دیلایت و اتولایت، پدال شیفتر، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، ایربگهای جانبی جلو و پردهای، ورود و استارت بدون کلید از جمله آپشنهای این خودرو است.
به دلیل اینکه این خودرو فعلا توسط ایران خودرو دیزل به صورت عمده عرضه نشده، قیمت بازاری آن فعلا در دسترس نیست، اما قیمت کارخانهای که شرکت برای آن درنظر گرفته یک میلیارد و ۲۳۸ میلیون تومان است.