نجفی با بیان اینکه برنامه درسی محور کار ماست گفت: دهه ۹۰ رویکردها در کتاب درسی تغییر کرد، اما معلمان برای همراهی با رویکردهای جدید آموزش ندیدند و فاصله بین اهداف برنامه درسی با آنچه در مدارس میگذرد زیاد است. برای توانمندسازی معلم در رویکرد آموزشی باید وضعیت فعلی را بررسی میکردیم. در روند بررسیها، یکی از شاخصها نرخ تکرار پایه است که در دوره ابتدایی ۳ درصد و در پایه اول ابتدایی ۱۰ درصد بود که آمار وحشتناکی است و باید به طور ویژه به آن توجه کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مقایسه کلاسهای درس قبل و بعد از انقلاب گفت: افزایش ۱۱۳ درصدی مدارس و افزایش ۱۰۵ درصدی کلاسهای درس در روستاها را نسبت به قبل از انقلاب شاهد هستیم. ضمن اینکه در شروع سال تحصیلی جاری و علی رغم مشکلات تامین نیروی انسانی، ۳۰۳ مدرسه تک دانش آموزه و ۴۷۷۲ مدرسه زیر پنج دانش آموز داریم.
به گزارش ایسنا، معصومه نجفی پازوکی در نشستی خبری ضمن گرامیداشت ۴۴ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب، مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی داشت و گفت: روح فرمایشات حضرت امام، واژه عدالت بود. نرخ پوشش دوره ابتدایی در سال ۵۷، ۵۷.۵۰ بوده که در سال تحصیلی گذشته به ۹۷.۷۵ رسیده و باتوجه به ثبت نام و جذب بازماندگان میتوانیم بگوییم به ۹۸ درصد رسیده و شاهد رشد ۴۰ درصدی هستیم.
وی افزود: نسبت دختران به کل دانش آموزان دوره ابتدایی ۴۰.۱۵ بوده که اکنون به ۴۸.۳۱ رسیده است. همچنین نسبت دختران روستایی به کل ۳۳.۳۰ بوده که اکنون به ۴۸.۳۱ درصد رسیده است و ۱۵ درصد افزایش داشتهایم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره میزان کلاسهای درس گفت: افزایش ۱۱۳ درصدی مدارس و افزایش ۱۰۵ درصدی کلاسهای درس در روستاها را نسبت به قبل از انقلاب شاهد هستیم. ضمن اینکه در شروع سال تحصیلی جاری علی رغم مشکلات تامین نیروی انسانی، ۳۰۳ مدرسه تک دانش آموزه داریم؛ سال قبل ۲۳۵ مدرسه اینگونه بوده است. ۴۷۷۲ مدرسه زیر پنج دانش آموز داریم. ۱۰۳۵۷ مدرسه نیز جمعیت زیر ۱۰ دانش آموز دارند.
نجفی ادامه داد: سال ۵۷ یک مدرسه شبانه روزی عشایری داشتیم که اکنون به ۲۴۵ مدرسه رسیده است. سرانه دانش آموز عشایری باید نسبت به دانش آموزان عادی سه برابر باشد که در ماه گذشته برای نخستین بار محقق شد و امیدواریم تداوم داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت تربیت در دوره ابتدایی تاکید و عنوان کرد: رویکرد تربیتی را به طور جدی مدنظر داریم. یکی از اقدامات ما معرفی مشاهیر و اسطوره هاست. به عنوان مثال در همین راستا و به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی برنامه ویژهای داشتیم و در آذرماه، دههای را مشخص و جشنوارهای با عنوان عهد کودکان دبستانی با حاج قاسم برگزار کردیم. در آن زمان فراخوانی اعلام و دانش آموزان آثارشان را ارائه و پیرامون آن به گفتگو مینشستند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: نیازمند جریان سازی و تولید گفتمان در عرصه تربیت هستیم. باید به صورت جدی به سمت شعار سندتحول بنیادین مبنی بر تربیت تمام ساحتی دانش آموزان حرکت کنیم. آیا اکنون تربیت تمام ساحتی در دوره ابتدایی در جریان است؟ باید یک چرخش تحولی در این حوزه داشته باشیم، از حافظه محوری فاصله گرفته و به سمت کلیدواژه تربیت و رویکرد تربیتی دانش آموزان برویم.
نجفی با بیان اینکه برنامه درسی محور کار ماست گفت: دهه ۹۰ رویکردها در کتاب درسی تغییر کرد، اما معلمان برای همراهی با رویکردهای جدید آموزش ندیدند و فاصله بین اهداف برنامه درسی با آنچه در مدارس میگذرد زیاد است. برای توانمندسازی معلم در رویکرد آموزشی باید وضعیت فعلی را بررسی میکردیم. در روند بررسیها، یکی از شاخصها نرخ تکرار پایه است که در دوره ابتدایی ۳ درصد و در پایه اول ابتدایی ۱۰ درصد بود که آمار وحشتناکی است و باید به طور ویژه به آن توجه کرد.
وی ادامه داد: اوضاع روستاییها نسبت به شهریها بدتر بود. نرخ ترک تحصیل هم در اول ابتدایی حادتر بود و به این نتیجه رسیدیم که باید دوره اول ابتدایی را دریابیم. از ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی، ۱۵ هزار مدرسه غیردولتی بودند. از ۳۵ هزار مدرسه باقی مانده با توجه به اقتضائاتی که داشتیم ۸۳۰۰ کلاس درس روستایی را در اولویت قرار دادیم که ۲۵ درصد کلاسهای اول ابتدایی را شامل میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در راستای ارتقای کیفیت آموزش در اول ابتدایی، محتوای خودآموزی برای معلمان دوره اول ابتدایی در قالب بستههای زبان آموزی تهیه و به دورترین نقاط کشور توزیع شده است اظهار کرد: امیدواریم سال آینده تعداد بیشتری از مدارس را تحت پوشش ببریم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به موضوع عدالت آموزشی و روند جذب بازماندگان از تحصیل نیز اشاره و عنوان کرد: سالهای گذشته بحث بازماندگان از تحصیل مطرح بوده، اما یک آمار دقیق ارائه نمیشد. از آبان ماه امسال سامانه شهید محمودوند راه اندازی شد و به شفافیتی رسیدهایم که فهرست تک به تک افراد بازمانده را در اختیار داریم.
نجفی ادامه داد: ابتدای سال تحصیلی جاری آمار متولدین شش تا ۱۱ سال از سوی سازمان ثبت احوال اعلام شد و سامانه سیدا نیز تعداد دانش آموزان ثبتنام شده در مدارس را اعلام کرد و آمارها حاکی از آن بود که ۲۰۴ هزار و ۳۱۲ نفر بازمانده از تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه تا امروز ۴۵ هزار و ۵۳۸ نفر از بازماندگان از تحصیل جذب شدند و به چرخه آموزش برگشتند گفت: در بحث بازماندگان سه فاز شناسایی، جذب و نگهداشت مد نظر است که نشان میدهد بیش از ۲۲ درصدشان جذب شدند. همچنین برای ۹۷ درصد کودکان شناسایی شده، مسئول پیگیری مشخص شده است. ۲۰ دلیل برای عدم حضور دانشآموزان در مدارس مشخص شده که فوت کودک، تحصیل در منطقه دیگر، ابتلا به بیماری صعب العلاج یا فقر خانواده از این جمله است. به عنوان مثال ۹۶ نفر ازدواج کردهاند که نمیتوانند به مدرسه بروند، ولی ما میتوانیم نزد آنها رفته و بسته آموزشی ارائه کنیم. البته سن دانشآموزان ازدواج کرده بالای ۱۲ سال است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به طرح جبران و تثبیت یادگیری که به منظور کاهش افت تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا طراحی شده بود و در تابستان برگزار شد اشاره کرد و گفت: بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز شناسایی شده تحت آموزش قرار گرفتند.
نجفی اضافه کرد: قطعا مرحله دوم طرح اجرا میشود، اما نیاز به پایش مجدد داریم که سامانه پایش یادگیری در حال آمادهسازی است؛ همچنین اعتبار طرح جبران و تثبیت یادگیری در حال تامین است و بهزودی پرداخت میشود.
وی با بیان اینکه معیار و شاخص ما برای جبران و تثبیت یادگیری، نیاز به تلاش بیشتر است، اما ملاک برخی والدین متفاوت است. برخی والدین دفتر املای خود را دارند و از دانشآموز اول ابتدایی انتظار دارند املای بدون غلط داشته باشد. بسیاری از قضاوتهای ما علمی نیست و باید گفتمان آموزشی صورت گیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: موضوع مهم این است که دانشآموز باید مجهز به مهارت شود و باید بتوانیم در قالب سنجش دریابیم که دانشآموزان تا چه اندازه مجهز به مهارت هستند. مرکز سنجش آموزش و پرورش با همکاری استان خراسان شمالی، آزمونی برای سنجش تمام ساحتی دانشآموز اول ابتدایی را در دست اجرا دارد.