پزشکان با انجام پژوهشی دریافتند که با بررسی دادههای کارت خرید افراد میتوان علائم پیشرس بیماری سرطان را تشخیص داد.
آنها دریافتند خرید منظم و مداوم داروهای مسکن و قرصهای معده بدون نیاز به نسخه پزشک میتواند نشانهٔ خطر ابتلا به سرطان تخمدان باشد.
بیشتر اوقات سرطان تخمدان دیر تشخیص داده میشود.
هیچ روش تشخیصی و آزمایش برای آن وجود ندارد و نشانههای آن مانند نفخ شکم میتواند خفیف باشد و با عوارض و بیماریهای معمول دیگر اشتباه گرفته شود.
فیونا مورفی ۲۵ سال داشت که مبتلا به نوع نادری از سرطان تخمدان شد و درمان را شروع کرد.
او چندین سال دردهای شکمی داشت و دچار اختلالات گوارشی میشد که پزشکان مدام تصور میکردند سندرم روده تحریکپذیر است.
او میگوید: «پیش از تشخیص سرطانم من ماهها و ماهها داروی معده گاویسکن میخوردم. همهجا این قرص همراه من بود. از خانه بدون این قرص بیرون نمیرفتم. عوارض و نشانهها خفیف بود، اما همیشگی و مداوم بود. این نکتهای است که باید به آن توجه کنید».
نشانههای بیماری او ادامه پیدا کرد تا اینکه در اسکن تودهٔ بزرگ درحالرشدی مشاهده شد.
اکنون فیونا ۳۹ سال دارد و به گروه پژوهش در امپریالکالج لندن کمک میکند.
او میگوید: «من میخواهم به پیشرفت این پژوهش کمک کنم، چون خودم به مدت دو سال دچار تشخیص اشتباه بودم. امیدوارم برای همه افرادی که در وضعیتی مشابه من هستند راهی برای تشخیص زودرس این بیماری پیدا شود. تشخیص بهموقع حیاتی است. اگر سرطان من زودتر تشخیص داده میشد شاید ناچار به این همه جراحی نبودم و امکان باروری برایم باقی میماند».
دکتر جیمز فلاناگان، سرپرست بنیاد پژوهش سرطان بریتانیا میگوید: «نشانههای سرطان که ما جستجو میکنیم معمول و عادی هستند، اما در مورد برخی زنان این نشانهها میتوانند اولین نشانههای بیماری جدیتری باشند».
«با استفاده از اطلاعات کارت خرید دراین پژوهش متوجه افزایش خرید داروهای مسکن و معده در میان زنان مبتلا به سرطان تخمدان هشت ماه پیش از تشخیص بیماری شدیم. به این ترتیب میبینیم بسیار پیش از آنکه زنان نشانههای خود را هشداری برای مراجعه به پزشک تلقی کنند تلاش میکنند تا در خانه آنها را درمان کنند».
در این پژوهش دو فروشگاه بزرگ شهر و ۲۸۳ نفر از بانوان مشتری که اجازه داده بودند اطلاعات کارت خرید آنها در شش سال گذشته در پژوهش استفاده شود شرکت داشتند.
بیش از نیمی از آنها مبتلا به سرطان تخمدان شده بودند.
برای تائید این یافتهها نیاز به تحقیقات بیشتری است. گروه پژوهش اکنون در تلاش است دریابد آیا اطلاعات خرید افراد میتواند به تشخیص زودرس سرطانهای دیگر مانند کبد و مثانه هم کمک کند.