رشد هوکا نشان دهنده یک استراتژی توسعه دقیق است و مصرف کنندگان لباسهای غیررسمی و راحت را در اولویت قرار میدهد که میتوانند کفشهای آن برند را برای ورزش، کار و در طول روز بپوشند. به نظر میرسد این برند توانسته با سرمایه گذاری روی مزایای عملکردی کفشهای کتانی ملقب به "کفش پدر" یا "کفش زشت" را با موفقیت به روز کند.
فرارو- کفشهای کتانی طراحی شده به گونهای که شبیه پابرهنه دویدن باشند روزگاری داغترین پدیده در ورزش بودند. حال وضعیت بالعکس شده است. زشتترین و درشتترین برند کفش کتانی در حال تمام شدن در قفسههاست و به وفور به فروش میرسد.
به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، هوکا که در سال ۲۰۰۹ میلادی در فرانسه به عنوان یک کفش دویدن برای دوندگان حرفهای عرضه شد با خرید توسط دوندگان معمولی، کوهنوردان و وزنهبرداران به سرعت در حال رشد است. این برند که کفشهای فوق بالشتکی ۱۲۵ دلاری به بالا تولید میکند خارج از ورزش نیز به نمادی از مُد تبدیل شده است. هوکا برای مصرف کنندگانی که به دنبال کفشهای پیاده روی روزمره هستند جذاب است و در پاهای افراد مشهور از جمله "گوئینت پالترو" بازیگر زن و "امیلی راتایکوفسکی" بازیگر زن و مدل امریکایی دیده شده است. این کفش نقطه مقابل کفشهای ورزشی مینیمالیستی است.
امیلی راتایکوفسکی مدل و بازیگر آمریکایی با کفشهای هوکا
هوکا، متعلق به Deckers (DECK) شرکتی که پشت برندهای کفش Ugg و Teva قرار دارد. هوکا در سال ۲۰۲۱ به فروش ۸۹۲ میلیون دلاری رسید که ۵۶ درصد افزایش فروش نسبت به سال قبل را نشان میدهد. در روز پنج شنبه زمانی که Deckers (DECK) فروش خود را برای سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر کند انتظار میرود که این برند اعلام نماید درآمد هوکا بیش از ۱ میلیارد دلار است.
رشد هوکا نشان دهنده یک استراتژی توسعه دقیق است و مصرف کنندگان لباسهای غیررسمی و راحت را در اولویت قرار میدهد که میتوانند کفشهای آن برند را برای ورزش، کار و در طول روز بپوشند. به نظر میرسد این برند توانسته با سرمایه گذاری روی مزایای عملکردی کفشهای کتانی ملقب به "کفش پدر" یا "کفش زشت" را با موفقیت به روز کند.
این یک داستان موفقیت غیرمنتظره است. زمانی که Deckers هوکا را در سال ۲۰۱۲ میلادی خرید این برند کمی بیش از ۲ میلیون دلار فروش داشت. هیچ فردی خارج از دوندگان حرفهای درباره آن چیزی نشنیده بود. هوکا با ظاهر حجیم و زیرههای بزرگ در فروشگاههای کفش ورزشی پر از کفشهای کتانی سبک و باریک که تحت تاثیر شرکتهای پوشاک پیشرو بودند یک محصول استثنایی محسوب میشد. در آن زمان کفشهای ورزشی به اصطلاح مینیمال در حال محبوبیت بودند. در سال ۲۰۰۵ میلادی نایک خط Nike Free خود را راه اندازی کرد که موجی از نسخههای مشابه رقیب آن عرضه شدند.
اکنون برندهای زیادی تلاش کردهاند از نظر ظاهر از کفشهای هوکا تقلید کنند. با این وجود، هیچ کفشی قادر به انجام کاری مشابه عملکرد هوکا نبود. با این وجود، هوکا جایگاهی خاص در مغازههای فروش کفشهای تخصصی برای دویدن به خود اختصاص داد. هوکا در میان دوندگان اولترا ماراتن شهرت زیادی کسب کرد چرا که آنان کفشهای کتانیای را انتخاب میکنند که معتقدند به جلوگیری از آسیب دیدگی کمک میکند. بسیاری از دوندگان مسافت طولانی هنگام انتخاب نوع کفش بیشتر به عملکرد فکر میکنند تا به سبک، استایل یا برند.
نیمرخ حجیم هوکا به آن کفش کمک کرد تا بین دوندگان ماراتن متمایز شود. این ظاهر حجیم و درشت به بینندگان آن میگوید: "این کفشی است که میتوانم بپوشم و مسافتهای طولانی بدوم و آسیب نبینم". همان طور که هوکا در بین دوندگان ماراتن محبوب شد دوندگان معمولی بیشتری توجهشان به آن جلب شد و تصمیم گرفتند کفشهای هوکا را خریداری کنند.
این برند با افزودن کفشهایی برای دویدن در مسیر، پیادهروی و وزنه برداری از جذابیت گستردهتر خود بهره برد. تا سال ۲۰۱۹ میلادی فروش هوکا به ۲۲۰ میلیون دلار رسید. یک سال پس از آن فروش هوکا به ۳۵۰ میلیون دلار رسید. هوکا قصد دارد برای ادامه رشد محصولات جدید را به طور مرتب به بازار عرضه کند. هوکا قصد دارد فروشگاههای خرده فروشی مستقل افتتاح کند تا این برند را به مشتریانی که هرگز نام آن را نشنیدهاند معرفی کند. دیوید پاورز مدیرعامل Deckers در ماه اکتبر گفته بود:"هوکا یک برند برای دویدن و پیادهروی است و کاملا متمایز و متفاوت از کفشهای برند بروکس برای دویدن است".