در داخل CX-۹۰ شاهد نمایشگر مرکزی بزرگ ۱۲.۳ اینچی در بالای داشبورد هستیم درحالیکه صفحه آمپر دیجیتالی هم برای راننده قابل سفارش است و پورتهای USB-C برای همهٔ سرنشینان ارائه میشود. برای طراحی خودرو نیز مزدا از تاریخ ژاپنی خود الهام گرفته و در جایجای کابین از چرم ناپا، چوب، کروم و پارچه استفاده کرده است. این متریال بهگونهای طراحی شدهاند که هماهنگی کاملی با یکدیگر داشته باشند.
شاسیبلند جدید مزدا CX-۹۰ با موتور ۳.۳ لیتری توربو با ۳۴۰ اسب بخار قدرت معرفی شده و قصد رقابت با مدلهای لوکستر بازار را دارد.
به گزارش پدال، مزدا سرانجام شاسیبلند هفتنفره جدید خود برای بازار آمریکای شمالی یعنی CX-۹۰ را رسماً رونمایی کرده است. این خودرو که بر اساس پلتفرم محرک عقب جدید با ویژگیهای اسپرتی ساخته شده است و جایگزین مدل قدیمی CX-۹ میشود، قصد دارد پا را از رقابت با مدلهای اقتصادی بازار فراتر گذشته و با شاسیبلندهای لوکس سرشاخ شود. یکی از مهمترین ویژگیهای CX-۹۰ تجهیز به یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو است که با ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور، این شاسیبلند بزرگ را به قویترین محصول تولیدی تاریخ مزدا تبدیل کرده است.
این پیشرانه همچنین از سیستم هیبریدی خفیف هم با یک موتور الکتریکی کوچک بهره میبرد که بین پیشرانه و گیربکس نصب شده است. به گفتهٔ مزدا، این موتور آنقدر قدرت دارد که میتواند CX-۹۰ را در سرعتهای پایین بدون نیاز به پیشرانهٔ بنزینی حرکت دهد؛ اما برای کسانی که خواهان نقش پررنگتر الکتریسیته در قوای محرکه هستند، یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی هم ارائه میشود که از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر به همراه یک موتور الکتریکی استفاده میکند و ۳۲۳ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. مزدا فعلاً برد تمام الکتریکی این نسخه را اعلام نکرده، ولی میدانیم که به یک پکیج باطری ۱۷.۸ کیلووات ساعتی مجهز است.
هردو نسخه بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند و از یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید بدون مبدل گشتاور سنتی استفاده میکنند. به گفتهٔ مزدا، به لطف استفاده از نیروی برق، این گیربکس عملکرد روانی خواهد داشت که احساس لوکس و تجربهٔ رانندگی نرمی را فراهم کرده و درعینحال، مصرف سوخت را هم کاهش میدهد. همچنین صرفنظر از نوع پیشرانه، در CX-۹۰ موتورها که بهصورت طولی نصب میشوند، بیشتر نیروی خود را به چرخهای عقب منتقل میکنند.
علاوه بر این، شاسیبلند جدید مزدا به تکنولوژی بهبود هندلینگ این شرکت بنام «کنترل وضعیت حرکتی» هم مجهز شده است. این سیستم که برای اولین بار در MX-۵ مدل ۲۰۲۲ ارائه شد، در پیچها با اعمال فشار ترمز اندکی روی چرخ داخلی عقب، به کاهش بادیرول کمک کرده و حس و حالت بهتری به خودرو میدهد. در همین حال، پلتفرم CX-۹۰ با استحکام بالاتری طراحی شده و حتی صندلیها و سیستم تعلیق هم برای تعادل و کنترل بهتر تنظیم شدهاند. به لطف این ویژگیها، شاسیبلند بزرگ مزدا حال و هوای اسپرتی بیشتری داشته و بیشتر شبیه یک خودروی سواری احساس میشود تا کراساوور سه ردیفه.
در داخل CX-۹۰ شاهد نمایشگر مرکزی بزرگ ۱۲.۳ اینچی در بالای داشبورد هستیم درحالیکه صفحه آمپر دیجیتالی هم برای راننده قابل سفارش است و پورتهای USB-C برای همهٔ سرنشینان ارائه میشود. برای طراحی خودرو نیز مزدا از تاریخ ژاپنی خود الهام گرفته و در جایجای کابین از چرم ناپا، چوب، کروم و پارچه استفاده کرده است. این متریال بهگونهای طراحی شدهاند که هماهنگی کاملی با یکدیگر داشته باشند.
از همین فلسفه در بیرون خودرو هم استفاده شده و بدنه با منحنیهای بیشتر و خطوط تیز کمتری طراحی شده است. با انتخاب پکیجهای تزئینی مختلف میتوان میزان تریمهای کرومی را کم یا زیاد کرد درحالیکه رینگهای ۲۱ اینچی برش الماسی با رنگ مشکی متالیک هم قابل سفارش خواهد بود. مزدا CX-۹۰ که بهطور خاص برای بازار آمریکای شمالی طراحی شده است، در بهار آینده راهی نمایندگیهای فروش میشود.