دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، نمایشگاه ملی «شهر خانواده» ضمن ارائۀ شعار «سبک زندگی نسل آینده» و با معرفی دستاوردهای فرهنگی و مشارکت صندوق اعتباری هنر برگزار میشود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، نمایشگاه ملی «شهر خانواده» ضمن ارائۀ شعار «سبک زندگی نسل آینده» و با معرفی دستاوردهای فرهنگی و مشارکت صندوق اعتباری هنر، از روز پنجشنبه ۶ تا ۱۲ بهمنماه ۱۴۰۱ در کوشک باغ هنر تهران از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ بعدازظهر برگزار میشود.
به گزارش ایسنا؛ سیدمجید امامی عصر دوشنبه ـ سوم بهمن ماه ـ در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه که در سالن جلسات وزارت ارشاد برگزار شد، ضمن اشاره به سیاستگذاری شورای فرهنگ عمومی و وزارتخانه، دربارۀ جزئیات محتوایی و اجراییِ نمایشگاه «شهر خانواده» با کلیدواژۀ «ترویجِ سبک زندگی ایرانی و اسلامی» و با تأکید بر محوریت خانواده گفت: این نمایشگاه، شبیهسازی نسبتاً واقعی از چگونگی بهکارگیریِ محصولات فرهنگیِ شخصیتهای ایرانی در درون نهاد خانواده است.
او با اشاره به عرضۀ بیش از ۶۰ نوع محصول فرهنگی در این نمایشگاه اضافه کرد: این محصولات در حوزههای انیمیشن، اسباببازی، عروسک، بازی رومیزی، نوشتافزار، بازیهای ویدئویی، کتاب تعاملی، کتاب تصویری کودک و کتاب پینما در زندگی واقعی فرزندان در اتاقهای درون منزل و در تعامل با محلِ زندگی ارائه میشود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از اهداف نمایشگاه به معرفی برند شخصیتهای بومی ـ ایرانی با بهکارگیری تئاتر تعاملی، ارائۀ یک نمونه کاربردی از چیدمان محصولات فرهنگی در محیطهای زندگی خانواده و فرزندان و ارزیابی از میزان جذابیت و کشش شخصیتهای بومی، ایرانی و اسلامی برای مخاطبان نمایشگاه اشاره کرد.
به گفته او این نمایشگاه بهنوعی شبیهسازی سبک زندگی خانواده ایرانی در درون منزل و محلۀ زندگی شامل آشپزخانه، اتاقخواب، اتاق نشیمن، اتاق کار و مطالعه، اتاق یادگیری و اتاق محلِ بازی است.
امامی گفت: این نمایشگاه بهصورت تئاتر تعاملی اجرا میشود که گروه نمایش تعاملی با پذیرش مخاطبان نمایشگاه بهصورت خانوادگی با بهکارگیری محصولات فرهنگی شخصیتمحور، ظرفیتها و مزیّتهای شخصیتها و عناصر را معرفی و ترویج میکند. همچنین شهر خانواده نمایش دستاوردها و ظرفیتهای فرهنگی و شخصیتپردازی ایرانی - اسلامی است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین گفت: گله همیشگی مردم دسترسی نداشتن به پوشاک سالم، زیبا و عفیفانه بوده که با کمک مصلای تهران امید است بتوانیم نمایشگاه دائمی و در مقاطع یک یا دو ماهه و یا با فاصله از هم، این ظرفیت را برای دسترسی مردم به پوشاک و کالای حجاب با محوریت تولیدکنندگان کوچک فراهم کنیم.
سیدامیر آقایی (دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی) نیز بیان کرد: حضور محصولات فرهنگی درون خانوادهها دوام داشته و بین دو تا سه نسل امتداد دارد و همین حضور باعث میشود رفتار فرهنگی کودک و نوجوان درونِ خانواده شکل گیرد. اگر روی مدیریت این محصولات موثر باشیم، میتوانیم بر تحول سبک زندگی مردم تأثیر بگذاریم. همچنین، این بخش از نمایشگاه سانسبندی شده و بهصورت بازدید عمومی نیست و در سانسهای مشخصی در قالب سایت و گیشه ثبت نام میپذیرد و بهصورت رایگان است.
سیدمحمدحسین حجازی (مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباسآباد) دربارۀ نقش و مشارکت این اراضی در برگزاری نمایشگاه «شهر خانواده» توضیح داد: یکی از محورهای اصلی اراضی عباسآباد و دغدغههای اصلی شهرداری شهر تهران، موضوع «خانواده» است؛ همانطور که عباسآباد بهنمایندگی از مدیریت شهری، تا کنون در حوزه خانواده اقدامات بزرگی انجام داده است.
او در ادامه و درباره امکانات و سابقۀ برگزاری کنسرت خیابانی در این مناطق گفت: «نشاط اجتماعی» دغدغۀ دیگر این اراضی است. در زمانیکه در هیچکدام از بخشهای شهر، امکان برگزاری کنسرت خیابانی وجود نداشت، در اراضی عباسآباد کنسرت خیابانی برگزار شد و نشاط اجتماعی را بهصورت جدی و بزرگ در تهران رقم زد. این مرکز (بخشی از اراضی عباسآباد بهنمایندگی از مدیریت شهری و شهرداری) بهعنوان یک شتابدهنده، در حال برقراریِ اقدامات خوبی در زمینه افزایش نشاط اجتماعی و رفاه خانوادههای تهرانی است.
او ضمن اشاره به سابقۀ این مرکز و زیرساختهای آن برای اعتلای فرهنگ غنی کشور بیان کرد: مجموعه و منطقه فرهنگی و هنری عباسآباد سال ۱۳۴۴ پایهریزی و در نهایت در ۱۳۵۳ ثبت شد، سپس اقداماتی درباره هویت فرهنگی با مقتضیات آن زمان رخ داد. بعد از انقلاب نیز این راضی به هویت فرهنگی، هنری، گردشگری و مذهبی دست یافت و با توجه به اینکه بخشی از پهنۀ شرقی مختص ابنیه و پهنۀ غربی مخصوص فضای سبز است، هماکنون سعی کرده در موضوعات کلان فرهنگی کشور، بهصورت جدی و برای مردم در سطوح کلان فرهنگی، هنری و تفریحی ورود کند.
سجاد لطفی (دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس نمایشگاه) نیز گفت: شعار این نمایشگاه تأمین کالای فرهنگی خانواده است. این کارگروه دبیرخانه و ستادی متشکل از وزارت صمت، وزارت آموزشوپرورش، وزارت ارشاد، صداوسیما، اقشار صنفی، مردم و مصلی و ... دارد. این نمایشگاه از ۱۱ بخمن تا پایان سال از ساعت ۱۳ تا ۲۱ ادامه خواهد داشت.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس نمایشگاه، ادامه داد: در ماههای اخیر و در راستای ضرر کردن برخی از تولیدکنندگان و نیاز مصرفکنندگان، شعار ما ارائۀ «پوشاک سالم، ارزان، عفیفانه و در دسترس» است. همانطور سعی کردیم قیمت را به حداقل برسانیم، فروشندگان موظفاند ۱۵ درصد زیر قیمت بازار بفروشند. از آنجاییکه در استانها نیز برخلاف تهران، بخش دسترسی به پوشاک عفیفانه، نامساعد است، بناست در کرمان، کرمانشاه و اصفهان نیز نمایشگاهی برگزار شود.
او اضافه کرد: عمده محصولات نمایشگاه خانواده، پوشاک اسلامی و ایرانی و صنایع فرهنگی است و البته و سایر ملزومات خانواده، خصوصاً در ایام شب عید. البته برخلاف دیگر نمایشگاهها، عمده محصولات برای خانمهاست، اما در «شهر خانواده»، محصولاتی برای آقایان، کودک و نوجوان نیز در دسترس خواهد بود؛ چراکه کمیته فنی و نظارت، بررسی و نظارت همه ابعاد فرهنگی و اجتماعی را بر عهده دارد.
لطفی درباره ویژگی محصولات پوشاک قابلعرضه در این نمایشگاه، تمام آنها را دارای «نشان شیما» و ثبتشده در این سامانه خواند. او همچنین تبلیغات محیطیِ شهرداری و صداوسیما را از مزیّتهای رقابتی این نمایشگاه برشمرد و درباره عرضۀ تسهیلات بانکها و بُنهای خرید سکّوهای نمایشگاه گفت: این شرایط هم برای غرفهداران شرایط را بهتر میکند، هم برای مصرفکنندگان.
امامی نیز از برقراری تخفیف و تسهیلات خرید برای عموم مردم و ارائۀ بنهای مصرفی نمایشگاه «شهر خانواده» به کارمندان تهرانی و ستادی خبر داد.
مهدی صفیآباد (مدیر موسسه نغمه نمایشگستر باران) بهعنوان عضوی از گروه برگزارکننده نیز در ادامۀ نشست گفت: اتفاقی که قرار است در این نمایشگاه و رویداد بیفتد، کلیشهای نیست. اغلب نمایشگاهها حالت چیدمانی دارند،، اما نمایشگاه سبک زندگی متفاوت است؛ بناست مراجعهکنندگان ما وارد تئاتری تعاملی با ما شوند. همچنین ما محصولات خود را با بازدیدکنندگانمان به چالش میکشیم. دوستان وارد چرخه میشوند، آن را استفاده کرده و با نمونههای دیگر مقایسه میکنند.
سیدمجید امامی در پایان نیز گفت: این نمایشگاه برای کمک به تولیدکنندگان و دسترسپذیری بیشتر مردم به محصولات ایرانی و اسلامی برگزار میشود. ما معتقدیم ظرفیتهای اصلاحات و تغییرات در بازار دستوری نیست و بعضی شرایط مثل گرانی، باعث ورود برخی از ناهنجاریها در سکّوی فروش پوشاک شده است.