رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر استانها را پیگیری میکنیم که در هر کدام حداقل فصلی یک بار شورای توسعه فعالیتهای قرآنی شکل بگیرد و از مجامع استانی یک نفر به عنوان نماینده در این جلسات حاضر شود و با همه مجموعههای قرآنی در استان مرتبط شود و مسائل و مشکلات قرآنی استان را به مجلس منتقل کند.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با اشاره به اجرای طرحی برای ریشهکنی بیسوادی قرآنی گفت: بر اساس این طرح، وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، بهداشت و تعاون را مکلف کردیم که به همه افراد تحت اختیار خود آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن ارائه دهند.
به گزارش صداوسیما، حجتالاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر در سی و پنجمین نشست سراسری رؤسای ادارات امور قرآنی سراسر کشور که در سازمان دارالقرآن برگزار شد، با اشاره به اینکه سعی ما در کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بر این است که مقداری به توسعه فضای مباحث قرآنی در کشور کمک کنیم، اظهار داشت: امروز با وجود اینکه در موقعیتهای مختلف، بودجه و اعتباراتی در کشور در حوزه مسائل قرآنی ایجاد میشود، اما با نقطه و هدفی که باید برسیم خیلی فاصله داریم.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعفهای موجود در نظام آموزشی برای آموزش قرآن، افزود: اساس این مسئله مدیریتی است که در این موضوع صحیح طی نشده است. بنده بارها به وزرای آموزش و پرورش در دورههای مختلف گفتم شما بچهها را در طول این ۱۲ سال بیش از ۶۱۰ ساعت با قرآن مشغول میکنید، اما حاصل این ساعات یک روخوانی و روانخوانی حداقلی هم نمیشود. این ضعف نظام آموزشی، آموزش و پرورش و برنامهریزان قرآنی است که نتوانستهاند، قرآن را به خوبی به دانشآموزان یاد دهند. مشکل این موضوع هم به مدیریتی که در این فضا وجود دارد، باز میگردد.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در قالب برنامه هفتم سعی کردیم سه مسئله اساسی را اجرایی کنیم، اما متأسفانه در شش برنامه توسعه، بحثی در مورد فعالیتهای برنامهای قرآنی نداشتهایم. البته در برنامه هفتم این اقدامات انجام شده است و امیدواریم بتوانیم این مباحث قرآنی را اجرایی کنیم.
پژمانفر افزود: یکی از این مسائل ریشهکنی بیسوادی قرآنی است. ما باید در جامعه به جایی برسیم که هرکسی که میتواند فارسی را روخوانی کند، بایستی توانمندی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم را هم داشته باشد. متاسفانه اکثریت این توانمندی را ندارند. بر این اساس آموزش و پرورش را مکلف کردیم که این آموزش را داشته باشد و براساس آن تکلیف کردیم که به صورت متمرکز بخشی از این اقدام به صورت واگذاری به نهادهای قرآنی انجام شود تا دانش آموزان ما در هنگام فارغ التحصیلی این مهارت را داشته باشند.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: در قدم بعدی وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان را هم تکلیف کردیم تا در ماه مبارک رمضان برنامهای در این خصوص داشته باشند و وزارت تعاون را نیز مکلف کردیم که در همه مجامع تعاونی و کارگری این مهارت را آموزش دهند و آنها نیز روخوانی و روانخوانی قرآن را کسب کنند؛ لذا بنا داریم در ماه مبارک رمضان همه دستگاهها را ملزم به این کار کنیم.
وی با اشاره به اینکه دریچه ورود به قرآن قرائت و انس با قرآن است، گفت : باید همگی کمک کنیم که موضوع قرائت قرآن و انس با آن در جامعه فراگیر شود. ما نیز در مجلس سعی کردیم، برنامههایی را در این حوزه داشته باشیم؛ لذا در این باره جلسات متعددی را برگزار کردیم.
پژمانفر ادامه داد: اقدام دیگری که در این حوزه انجام داده ایم ایجاد یک ساختار شبکهای برای پیگیری مسائل قرآنی در مجلس است. امروز در هر استانی به غیر از برنامههایی که برای شورای توسعه و برنامهریزی شکل میگیرد، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با دبیری استاندار و ریاست امام جمعه، شورای توسعه فعالیتهای قرآنی شکل بگیرد که متاسفانه در هیچ استانی شکل نگرفته است؛ آن هم برغم اینکه شش سال از تصویب این تکلیف قانونی میگذرد.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر استانها را پیگیری میکنیم که در هر کدام حداقل فصلی یک بار شورای توسعه فعالیتهای قرآنی شکل بگیرد و از مجامع استانی یک نفر به عنوان نماینده در این جلسات حاضر شود و با همه مجموعههای قرآنی در استان مرتبط شود و مسائل و مشکلات قرآنی استان را به مجلس منتقل کند.
پژمانفر گفت: در حال حاضر ۳۱ رابط قرآنی داریم که اینها بناست که در استان خودشان این شورا را راهاندازی کنند و در هر استانی فعال شوند و فعالیتهای قرآنی استان را حمایت کنند.
وی با بیان اینکه یک سری از مسائل در حوزه حمایت از مجموعههای قرآنی است و امیدواریم که بتوانیم این اعتبارات را بیشتر کنیم تا تمام مجموعههای فعال بتوانند کارهای شاخص و اثرگذار بیشتری را انجام دهند، افزود: سعی ما این است که بتوانیم مجموعههای مختلف را با انگیزه و فعال کنیم تا بتوانند مسائلشان را جلو ببرند. اما گاهی ناهماهنگی بین دستگاهها و مجموعههای استانی و کشور آسیبی جدی است که باعث موازیکاری شده و امیدواریم با گفتگو این اختلافات مدیریت شود.
پژمانفر اضافه کرد: تلاشمان این است که بودجهها به وزارتخانهها منتقل نشود و حداقل ۵۰ درصد از آن به مجموعههای فعال قرآنی در استانها منتقل شود. همچنین حمایت از مدارس قرآنی و مرخصی تحصیلی برای کسانی که برای حفظ قرآن کار میکنند از جمله مواردی است که در حال پیگیری آنها هستیم تا ما هم بتوانیم در خدمت قرآن باشیم.