مادا ۹ فقط یک رندر کامپیوتری نیست که شرکت سازنده قصد تولید آن در آینده را داشته باشد، بلکه یک خودروی واقعی و قابل رانندگی است. همین موضوع آن را از محصولاتی مانند Ares S۱ و SP Automotive Chaos متمایز میکند.
مادا ۹ ابرخودرو ساخت افغانستان است که رونمایی از آن طی هفتههای اخیر، سر و صدای بسیاری در فضای مجازی به پا کرده است.
به گزارش دیجیاتو، طی چند روز اخیر، احتمالاً ابرخودروی مادا ۹ محصول افغانستان را دیده باشید. طبق ادعای سازنده، این خودرو به قدری خوب است که رقیب بوگاتی خواهد شد. اما آیا این ادعا واقعیت دارد؟ سایت انگلیسی زبان و تخصصی CARSCOOPS در قالب یک یادداشت کوتاه به معرفی و پیش بینی سرنوشت این خودرو خاص در شرایط خاورمیانه پرداخته است.
مادا ۹ فقط یک رندر کامپیوتری نیست که شرکت سازنده قصد تولید آن در آینده را داشته باشد، بلکه یک خودروی واقعی و قابل رانندگی است. همین موضوع آن را از محصولاتی مانند Ares S۱ و SP Automotive Chaos متمایز میکند.
با این حال، به نظر نمیرسد که مادا ۹ وارد فاز تولید شود. چند ویدیوی کوتاه از این خودرو افرادی را در اطرافش نشان میدهد که در مورد آن صحبت میکنند. اما فقط در یکی از آنها شاهد حرکت خودرو با سرعت و دور موتور پایین هستیم.
برخلاف برخی از پوچ افزارهایی که در بالا به آنها اشاره شد، هیچگونه اطلاعات فنی درباره مادا ۹ منتشر نشده است. به گفته منابع متعدد، مادا ۹ ساخت برند ENTOP است. محمدرضا احمدی مدیرعامل این شرکت ادعا میکند این خودرو از حدود پنج سال پیش در دست توسعه قرار داشته است. همچنین آنها میگویند ساخت آن تا دو هفته دیگر به پایان خواهد رسید.
البته او این ادعا را در ماه نوامبر مطرح کرده بود و با این وجود هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد جزئیات فنی، قیمت، اجزای پیشرانه یا دادههای عملکرد این ابرخودرو منتشر نشده است.
شایعات حاکی از آن است که مادا ۹ از مواد کامپوزیتی سبک وزن و شاسی لولهای بهره میبرد. ویدئویی که در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ در صفحه یوتیوب این شرکت منتشر شده است، شاسی خودرو و موتور چهار سیلندر ضعیف تویوتا را نشان میدهد.
بسیاری از تولیدکنندگان ابرخودروها نام خود را روی رندرها و نمونههای اولیه مانند مادا ۹ میگذارند. به امید اینکه در آینده کسی منابع مالی کافی برای ساخت تنها یک یا دو نمونه قابل رانندگی را در اختیار آنها قرار دهد. اما به نظر میرسد اگرچه مادا ۹ به معنای واقعی کلمه یک پوچ افزار نیست، اما بعید است به تولید انبوه برسد، به خصوص اگر وضعیت فعلی سیاسی و اقتصادی افغانستان را در نظر بگیرید.