فرارو- خودروهای پرنده و وسایل نقلیه خودران معمولا در نمایشگاه بین المللی سیای اس (الکترونیک مصرفی) در لاس وگاس توجهات را به خود جلب میکنند با این وجود، امسال قایقهای تفریحی برقی توجه شرکت کنندگان در نمایشگاه را به خود جلب کردهاند.
به گزارش فرارو به نقل از یورونیوز، روز پنجشنبه شرکت سوئدی Candela از قایق تندرو هیدروفویل (شناوری تندرو که پس از رسیدن به سرعت مشخص با استفاده از بالهها یا تیغههایی که از زیر آن بیرون میآید بدنهاش از سطح آب بلند میشود) ۸.۵ متری برقی خود رونمایی کرد که میتواند بیش از دو ساعت با سرعت ۲۰ گره دریایی یا حدود ۳۷ کیلومتر در ساعت حرکت کند.
استارت آپ کالیفرنیایی Navier نیز تلاش کرد با نمایش یک هیدروفویل الکتریکی در نمایشگاه سیای اس که قدری بلندتر است از رقیب اسکاندیناویایی خود پیشی بگیرد اگرچه Candela در رساندن محصولات خود به مشتریان جلوتر است.
حتی شرکت قایقهای موتوری تفریحی Brunswick Corporation نیز این هفته با نمایش جدیدترین موتور قایقهای برقی خود، بخشی نوظهور از ناوگانی که پیشتر عمدتا گازسوز بود تلاش کرد در نمایشگاه سال جاری در نوادا سر و صدا به پا کند.
دلیل اصلی آن توجه به محیط زیست و صرفه جویی در افزایش هزینه سوخت بوده است. با این وجود، قایقهای برقی به ویژه با طراحیهای براق فویل که بدنه را با سرعت بالاتر از سطح آب بالا میبرند قادر هستند قایق سواری نرمتر و آرامتری را نیز ارائه دهند.
«سامپریتی باتاچاریا» مدیرعامل شرکت Navier میگوید: «می توانید یک لیوان آب بنوشید و آب از درون لیوان در حین حرکت قایق نریزد. به شدت آرام و ساکت است. شما میتوانید در قایق برقی از طریق گوشی تلفن همراهتان مکالمه کنید در حالی که در قایقهای گازی چنین کاری امکانپذیر نبود».
«گوستاو هاسلسکوگ» مدیر عامل Candela میگوید که شرکت او پیشتر ۱۵۰ دستگاه از مدل جدید C-۸ تولید شده خود را فروخته است. این استارت آپ مستقر در استکهلم نیروی کار خود را از ۶۰ نفر پرسنل در سال گذشته افزایش داده و هدف آن رساندن این تعداد به ۴۰۰ نفر در اواخر سال جاری میباشد، زیرا در حال آماده شدن برای افزایش تولید است.
با این وجود، با قیمت تقریبا ۳۷۵ هزار یورویی C-۸ و N ۳۰ تولید شده توسط شرکت Navier هنوز توانایی جایگزینی به جای قایقهای ماهیگیری آلومینیومی را ندارند. از این قایقها تحت عنوان «تسلاهای دریا» یاد میشود با این امید که آن چه که به عنوان یک وسیله نقلیه لوکس قلمداد میشود بتواند در نهایت به تغییر صنعت دریانوردی کمک کند.
یکی از حامیان مالی و سرمایه گذار شرکت Navier «سرگئی برین» از بنیانگذاران گوگل است. این بدان معناست که او نیز احتمالا یک از محصولات آن شرکت را دریافت خواهد کرد.
احتمالا خیر. «مایکل سوارتز» تحلیلگر Truist Securities که صنعت قایقهای تفریحی را دنبال میکند میگوید: «چنین مدلهای اولیهای از قایقهای برقی گران و سنگین هستند و میتوانند اضطراب در مورد بُرد را بیش از آن اضطرابی که رانندگان در مورد خودروهای برقی احساس میکنند القا نمایند».
«سوارتز» میگوید: «دوستداران قایق و قایقرانان از خود خواهند پرسید که قایق برقی تا چه اندازه برای من ایمن است؟ اگر در یکی از روزهای وسط هفته زمانی که افراد دیگری در محیط آبی نیستند کیلومترها دور از ساحل در قایقی برقی باشم چه رخ خواهد داد»؟
سوارتز میگوید احتمالا در آغاز کار استفاده از این قایقها برای ناوگان قایقهای کوچک اجاره در کلوپهای قایقرانی منطقیتر و پرکاربردتر خواهد بود. او میافزاید: «شما به آن نوع قایق برقی نزدیک نیستید که بتوانید ۸۰ کیلومتر از ساحل دور شوید و چندین ساعت با آن ماهیگیری کرده و سپس بازگردید. هیچ فناوریای وجود ندارد که شما را قادر به تکرار چنین تجربهای خارج از قایقهای دارای موتور احتراقی سازند».
شرکتهای Candela و Navier هر دو در حال برنامه ریزی برای وسایل نقلیه برقیای هستند که قادر خواهند بود با وسایل نقلیه گازسوز که اکنون مسافران را در مناطق پرجمعیت مانند مجمع الجزایر استکهلم یا در امتداد خلیج سانفرانسیسکو جابجا میکنند رقابت نمایند.
هاسلسکوگ میگوید همان فناوریای که توسط Candela در قایق تفریحی جدید آن شرکت به کار رفته برای تامین انرژی یک نمونه اولیه وسیله نقلیه با گنجایش ۳۰ سرنشین که میتواند تا تابستان در سوئد راه اندازی شود نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
برای شهری مانند استکهلم که در حال حاضر بخش اعظم حمل و نقل عمومی زمینی خود را برقی کرده وجود دهها قایق و کشتی بزرگ که تولید کننده گازهای گلخانهای هستند امری غیر قابل تصور و غیر قابل قبول محسوب میشود.
هاسلسکوگ میگوید: «سوئد به حدود ۲۲۰ فروند کشتی برقی برای جایگزینی با کشتیهای ناوگان فعلی خود نیاز دارد. هم چنین، به جای بزرگ بودن این وسایل نقلیه میتواند به قایقهای برقی کوچکتر روی آورد و مانند برنامه تاکسی اوبر بر روی زمین برنامههای تاکسیرانی مشابهی را نیز برای استفاده در فضای آبی برنامه ریزی کرد».
بسیاری از شرکتهایی که نیروی محرکه قایقهای برقی را توسعه میدهند از تیمهایی برخوردار هستند که روی خودکارسازی این وسایل نقلیه کار میکنند. با این وجود، از آنجایی که اکثر قایقرانان تفریحی ترجیح میدهند خود قایقرانی کنند و اکثر مسافران ترجیح میدهند یک کاپیتان انسانی حین سفر حضور داشته باشد این موضوع چالشی پیش روی امکان همه گیر شدن استفاده از وسایل نقلیه برقی خودران در فضای آبی میباشد.