شهرت آنلاین بانیمد در سالهای اخیر نسبت به دیجیاستایل بهتر شده. هر دو سایت تنوع بالایی دارند، محصولات و برندهایی مختلفی عرضه میکنند و تقریبا هرچیزی را جلوی دست مشتری میگذارند. تا مدتی پیش، مدیسه هم برای خود بر و بیایی داشت. آنها از سال ۹۹ به این طرف در گردوخاک حاصل از کشتیگرفتن دو رقیب گردنکلفت گم شدهاند
فرارو- دیجیاستایل اعتبار خود را مدیون برادر بزرگش یعنی دیجیکالا است اما تقریبا از دو سال پیش بهاین طرف، عنوان معروفترین سایت فروش اینترنتی پوشاک را به بانیمد واگذار کرده. حداقل از نظر شهرت آنلاین، وضعیت بانیمد نسبت به دیجیاستایل بهتر است و فاصله دو رقیب روز بهروز بیشتر میشود. دیجیاستایل و بانیمد تنوع بالایی دارند، محصولات و برندهایی مختلفی را عرضه میکنند و تقریبا هرچیزی نیاز داشته باشید را جلوی دست مشتری میگذارند.
تا مدتی پیش، مدیسه هم برای خود بر و بیایی داشت اما از سال ۹۹ به این طرف در گردوخاک حاصل از کشتیگرفتن دو رقیب گردنکلفت گم شدهاند. وبپوش و سارابارا دو فروشگاه اینترنتی دیگر هستند که بیشتر به واسطه فروشگاههایشان در سطح شهر شناخته میشوند، اما صلاح دانستهاند در دنیای اینترنت هم پررنگ باشند. با هم وضعیت هر پنج سایت را بررسی میکنیم.
بانیمد ابتدا به فروش اینترنتی محصولات جینوست میپرداخت، اما کمکم دایره فعالیت خود را گسترش داد و تقریبا از دو سال پیش به این طرف مشهورترین سایت اینترنتی فروش پوشاک ایران محسوب میشود. بانیمد در حال حاضر پوشاک زنانه، مردانه، بچگانه، سایز بزرگ، اسپرت، کیف، کفش، انواع اکسسوری، عطر و ادکلن، آرایشی و بهداشتی، لوازم آشپزخانه، کالای خواب و حمام، اسباببازی و لوازم تحریر میفروشد.
محصولات جینوست شانس بیشتری برای دیده شدن روی سایت بانیمد دارند، اما در حال حاضر تقریبا تمام برندهای تولیدکننده پوشاک حتی آنهایی که در سالهای گذشته رقیب جینوست بهحساب میآمدند هم روی بانیمد فرصت فروش دارند. بانیمد ارسال رایگان را به سفارشهایی با ارزش بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان محدود کرده است.
اگر سبد خرید شما یک تا ۱.۲ میلیون تومان ارزش داشته باشد، بانیمد ۳۹ هزار تومان هزینه ارسال دریافت میکند. سفارشهای ۸۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون با پرداخت هزینه ۴۲ هزار تومان ارسال میشوند و برای ارسال سفارشهای کمتر از ۸۰۰ هزار تومان به شیوه اکسپرس، باید ۴۹ هزار تومان هزینه داد. جستجو، انتخاب و خرید لباس در بانیمد با توجه به تجربه کاربری سایت، بالاترین امتیاز را میگیرد، چون دستهبندیها کامل هستند، جزییات سایز و راهنمای سایز در وضعیت خوبی قرار دارد و سایت میتواند حتی بهطور خودکار کاربران را در انتخاب سایز مناسب راهنمایی کند. نمایش موجودی کالاها و تعداد عکسها به خریدار کمک میکند و مشخص است برای عکاسی و ادیت عکسها وقت میگذارند. میماند توضیحات مکفی و البته نظرات مفید و یاریبخش کاربران که در بیشتر مواقع جایشان خالی است. بخشی از شهرت منفی بانیمد بهخاطر پیامکهای مداوم و اعصابخردکن تبلیغاتی است.
دیجیاستایل برادر کوچک دیجیکالاست، ولی انگار در خود خانواده آنقدرها تحویلش نمیگیرند و کمتر برایش زمان میگذارند. شهرت اینترنتی دیجیاستایل از پاییز سال ۱۳۹۹ بهاین طرف، زیر سایه بانیمد قرار گرفته است. در حالی که مثلا پنج سال پیش، بانیمد «انگشت کوچیکه» دیجیاستایل هم بهحساب نمیآمد.
دیجیاستایل به فروش پوشاک مردانه، زنانه، دخترانه، پسرانه، نوزاد، کیف و کفش، اسپورت، انواع اکسسوری، لوازم آرایشی، لوازم بهداشتی، لوازم شخصی برقی، عطر و ادکلن، ابزار سلامت و... مشغول است. خودشان تحویل سریع و آسان و ضمانت ۱۴ روزه بازگشت کالا را بهعنوان مزیت رقابتی دیجیاستایل میدانند، اما در روزهایی که مناسبتهای خاصی در پیش است، امکان دارد بازه تحویل سفارشها از چهار روز بیشتر شود. دیجی استایل بابت ارسال سفارش، بدون درنظر گرفتن ارزش فاکتور، ۲۹ هزار تومان هزینه دریافت میکند.
دستهبندی محصولات دیجی استایل بهشکل ساده انجام شده است، اما تلاش کردهاند با خلاصه کردن آن، اجازه ندهند مشتری گیج شود. در صفحه اول دیجی استایل، دستهبندی زنانه، مردانه، بچگانه، زیبایی و سلامت، حراج، ساعت و برند بیشتر به چشم میخورد. محصولات حراجی روزانه را با نام نامانوس «شگفتآویز» مشخص کردهاند، اما برخلاف بخش شگفتانگیزهای دیجیکالا، آنچنان کاربردی نیست. جستجو کردن در سایت همین وضعیت را دارد. دیجیاستایل نتایج جستجو را بهشکل شلخته پیشروی مخاطب باز میکند و مثلا اگر از یک تیشرت رنگ دیگری هم موجود باشد، نمیتوان این موضوع را در صفحه مختص هر محصول متوجه شد. در بخش راهنمای سایز و عکاسی محصولات همان بیسلیقگی کلی که در طراحی سایت دیده میشود، وجود دارد. در عوض بخش نظرات دیجیکالا مفید است. چون کاربران دیجیاستایل میتوانند با خاطری آسودهتر سفره دلشان را باز کنند.
سایت مدیسه فعالیت خود را در سال ۱۳۹۴ شروع کرده و تا شهریور ۱۳۹۹ از نظر شهرت اینترنتی رتبه دوم را در اختیار داشت. حتی جلوتر از بانیمد که ادعا دارد فعالیتش را از ۱۳۹۳ استارت زده است. سایت مدیسه به مشتریان خود بابت بعضی محصولات هفت روز مهلت بازگشت میدهد. البته این گزینه شامل همه محصولات نمیشود. در این بازه زمانی مشتریانی مدیسه قادر هستند به دلایلی، چون نپسندیدن کالای دریافتی، مطابقت نداشتن سایز، تفاوت محصول سفارشی با محصول دریافتی یا وجود هرگونه نقص و ایراد در کالا، آن را پس بدهند، اما مدیسه تا سقف ۱۵ هزار تومان از هزینه مرجوعی کالا را متقبل میشود و باقی هزینهها برعهده مشتری است.
دیجیاستایل تقریبا از دو سال پیش بهاین طرف، عنوان مشهورترین سایت فروش اینترنتی پوشاک را به بانیمد واگذار کرده
سایت مدیسه برای مشتریان ساکن تهران امکان پرداخت آنلاین و پرداخت در محل را ایجاد کرده، اما مشتریان ساکن شهرستان تنها گزینه پرداخت آنلاین را پیش رو دارند. کالاهای الکترونیک، کالاهای برقی شخصی و لوازمآرایشی و بهداشتی مشمول پرداخت در محل نمیشوند.
سایت مدیسه دستهبندی مرسوم زنانه، مردانه، بچگانه، آرایشی بهداشتی، لوازم خانه، سوپرمارکت، الکترونیک، سفر و ورزش را برای نمایش در پیشانی صفحه اول خود قرار داده است. هر کدام این دستهها بهطور جداگانه با وسواس تفکیک شدهاند، اما تنوع برندها، گزینههای فیلتر و جستجو رضایتبخش نیست. در عوض مدیسه قوانین ارسال رایگان را دستودلبازانه تعیین کرده تا اگر ساکن تهران هستید، هزینه ارسال سفارش با ارزش بالای ۳۰۰ هزار تومان رایگان باشد. مدیسه برای ارسال سفارشهای پایینتر از این مبلغ در تهران ۲۵ هزار تومان دریافت میکند و هزینه ارسال به شهرستان کمی متغیر است.
وب پوش از نظر سایز و اندازه با دیجیاستایل یا بانیمد قابل مقایسه نیست. دو تا فروشگاه دارند که میتوانید با مراجعه حضوری از آنها لباس بخرید. در کنارش چند سال تجربه کار مداوم روی صفحه اینستاگرام جذاب قرار دارد و هنری که بهخرج دادهاند این است که این زنجیره را به هم متصل کنند و در نهایت با ارائه و پیشنهاد ستهای جذاب لباس که مزیت رقابتی وبپوش به حساب میآید، جلب توجه کنند.
وب پوش تنها پوشاک مردانه میفروشد و در آن خبری از برند نیست. با اینحال هم کیفیت و هم قیمت محصولاتشان را نمیتوان دستکم گرفت. وبپوش لباسها را بر اساس قواره و با اضافه کردن یک شماره صدا میزنند. احتمالا چیزی شبیه زندانیانی که هویتشان به یکسری عدد محدود میشود. در عوض این بیسلیقگی، وب پوش برای جفتوجور کردن و پیشنهاد ست لباس وقت صرف میکند و بیشترشان وسوسهکننده از آب درمیآیند.
عکاسی لباسها از نظر دقت با دیجیاستایل و از نظر جزییات با بانیمد برابری میکند. توضیحات و جزییات هم در نگاه اول دقیق هستند و موقع انتخاب لباس عملکرد کاربردی دارند. اگر باز هم مشکلی بود میتوان روی سرویس بازگشت و مرجوعی وبپوش حساب باز کرد که تا هفت روز امکان تعویض یا پس دادن کالا را فراهم میکند. کالاهای مرجوعی را باید با پست برای وبپوش ارسال کرد. هزینههای مربوط به تعویض یا عودت کالا تا سقف ۲۰ هزار تومان توسط ویپوش و بقیهاش برعهده مشتری است. سفارشهای بالای ۷۰۰ هزار تومان رایگان ارسال میشوند و برای سفارشهای کمتر ۲۵ هزار تومان هزینه ارسال دریافت میشود.
سارابارا سایت فروش اینترنتی محصولات برند وادینکوک و کانیراش است و در آن میتوان پوشاک مردانه، زنانه، بچگانه، کیف، کفش و انواع اکسسوری خرید. کانیراش و وادینکوک، اما در سطح شهر فروشگاههای جداگانه دارند.
سارابارا در تفکیک محصولات کمی شلختگی دارد برای همین اکسسوری مردانه را هم میتوان تب آبشاری دسته محصولات مردانه پیدا کرد و هم در دستهبندی صفحه اول سایت. این بهنوبه خود عیب نیست، چون راههای بیشتری برای دسترسی مشتریان به محصولات ایجاد میکند. برای عکاسی و ادیت تصاویر مربوط محصولات، ولی خیلی وقت نگذاشتهاند. ضمن اینکه شیوه اطلاعرسانی در مورد موجودی یک محصول کمی پیچیده است و تنها وقتی متوجه آن میشوید که نشانگر موس را روی گزینه افزودن به سبد خرید بکشید. اگر موجودی سایت کافی نباشد، یک علامت راهنمایی رانندگی به معنا و مفهوم «ورود ممنوع» نمایش داده میشود.
هزینه ارسال سفارشهای ثبت شده در سایت سارابارا برای سبدهای بالای ۴۵۰ هزار تومان رایگان است، اما برای ارسال سفارش زیر این رقم باید ۲۹ هزار تومان بپردازید. گزینه ارسال فوری برای آنهایی است که میخواهند دو تا سه ساعت بعد سفارش را تحویل بگیرند. در این حالت باید ۶۵ هزار تومان هزینه پرداخت کنید. بهطوری طبیعی این گزینههای پیشروی مشتریان ساکن تهران است و اگر در شهرستان سکونت داشته باشید، سفارش شما با پست، بین چهار تا پنج روز کاری و پرداخت ۲۹ هزار تومان بابت سفارشهای زیر ۴۵۰ هزار تومان ارسال میشود.
فاکتورهای بالای این رقم، هزینه ارسالشان رایگان خواهد بود. یکی از کارهایی که شاید بهتر باشید سارابارا برای بهبود دادن خدمات خود انجام دهد، تجدیدنظر در نوع فیلترها و بهطور خاص تغییر طیف رنگ لباسهاست. اطلاعرسانی بیشتر درباره برندهای وادینکوک و کانیراش هم قطعا به کسبوکارشان کمک میکند.