میزان عرضه شاهین در روز ۱۸ دی حدود دو برابر مراحل قبلی است و تعداد مدلهای ۲۰۷ دستی که روی تابلو میروند، تقریبا با کل سه مرحله اخیر برابری میکند اما خبر بد میتواند مقایسه قیمت تمامشده این مدلها درجریان معاملات بورس طی ماههای گذشته باشد
فرارو- عرضه خودرو در بورس روز ۱۸ دی با پژو ۲۰۷ دستی، تارا و شاهین وارد مرحله جدیدی میشود و شاید مهمترین تفاوت آن با دفعات قبلی حجم مدلهای عرضه شده توسط دو خودروساز معروف داخلی باشد. سایپا قرار است روز یکشنبه چهار هزار دستگاه شاهین یعنی تقریبا دو برابر حجم عرضه شده در مراحل قبلی را به بورس ببرد و تعداد مدلهای ۲۰۷ دستی که روز ۱۸ آذر روی تابلو بورس میروند، تقریبا با کل سه مرحله قبلی برابری میکند. با این حال خبر بد میتواند مقایسه قیمت تمامشده این مدلها طی مراحل قبلی باشد و همزمان با وقایع این روزهای بازار آزاد و شیب تند صعودی قیمتها، هیچ تضمینی برای توقف این روند در معاملات روز ۱۸ آذر وجود ندارد. اگر تارا دستی را فاکتور بگیریم، طبق بررسیهای فرارو قیمت تمامشده ۲۰۷ دستی ظرف سه مرحله قبلی حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و این عدد طی دو مرحله گذشته برای شاهین نزدیک ۱۵ درصد برآورد میشود.
۲۰۷ دستی قرار است برای چهارمین بار در بورس کالا عرضه شود. اولین بار روز ۳۰ آبان شاهد عرضه ۲۰۷ دستی فرمانبرقی بودیم که ایرانخودرو هزار دستگاه از این مدل را با قیمت پایه ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به بورس برد و نهایتا میانگین قیمت معاملات به عدد حدود ۳۴۲ میلیون تومان رسید و این عدد با احتساب هزینه جانبی و مالیات به ۳۹۱ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. آن زمان ۲۰۷ دستی فرمان برقی در بازار آزاد تقریبا ۴۲۰ میلیون تومان بود و میتوانیم سود خریداران ۲۰۷ از بورس را تقریبا ۳۰ میلیون در نظر بگیریم.
عرضه ۲۰۷ دستی برای دومین بار تقریبا ۲۰ روز بعد یعنی ۱۹ آذر امسال انجام شد و اینبار هم ایرانخوردو هزار دستگاه ۲۰۷ دستی را به بورس برد. همزمان قیمت پایه از ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۲۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و نسبت به عرضه اولیه شاهد رشد تقریبا ۵۵ درصدی قیمت پایه ۲۰۷ بودیم. با این حال میانگین قیمت معاملات ۲۰۷ دستی نسبت به عرضه اول تفاوت زیادی نداشت و قیمت تمامشده این محصول برای خریداران به حدود ۴۰۱ میلیون تومان، یعنی تقریبا ۲.۵ درصد بیشتر از عرضه اول رسید.
عرضه ۲۰۷ دستی دفعه سوم، روز چهارم دیماه امسال انجام شد. ایرانخودرو بهواسطه دستور العمل وزارت صمت، اینبار دو هزار دستگاه ۲۰۷ دستی را به بورس برد و قیمت پایه را به ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تقلیل داد. نهایتا در پایان معاملات آن روز بورس کالا، میانگین قیمت ۲۰۷ دستی به عدد ۴۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و قیمت تمامشده به حدود ۴۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. به این ترتیب ارقام ۳۹۱، ۴۰۱ و نهایتا ۴۷۰ میلیون تومان را باید بهعنوان قیمت تمام شده ۲۰۷ دستی در سه مرحله قبلی بدانیم که به معنی رشد قیمت تقریبا ۸۰ میلیونی ۲۰۷ دستی در فاصله تقریبا یکماهه است.
عرضه تارا دستی در بورس کالا برای اولین بار روز هشتم آذر انجام شد و حالا قرار است در روز ۱۸ دی، برای چهارمین بار شاهد فروش آن در بورس کالا باشیم. بار اول ۲۵۰ دستگاه تارا دستی با سه رنگ سبز، مشکی و سفید پا به بورس گذاشتند که بهخاطر شکل نگرفتن رقابت برای خرید مدلهای سبز آن را با همان قیمت پایه یعنی تقریبا ۲۶۷ میلیون معامله کردند، اما نسخههای مشکی و نقرهای بهترتیب با قیمت تمامشده ۴۲۵ و ۴۵۰ میلیون به دست خریداران رسیدند درحالی که خرید تارا دستی از بازار آزاد آن روز تقریبا ۴۶۰ میلیون تومان تمام میشد.
عرضه تارا دستی برای دومین بار روز ۱۹ آذر با عرضه ۲۵۰ دستگاه شامل ۱۲۵ تارا دستی سفید و ۱۲۵ تارا دستی نقرهای کلید خورد. آن روز ایرانخودرو قیمت پایه را حدود ۳۱۰ میلیون درنظر گرفت و نهایتا قیمت تمامشده برای نسخههای سفید و مشکی بهترتیب ۳۷۸ میلیون و ۴۵۸ میلیون به ثبت رسید.
عرضه تارا دستی سومین بار روز ۲۳ آذر انجام شد. درکنار عرضه ۸۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک، هزار و ۲۰۰ دستگاه تارا دستی هم به تابلو بورس رسیدند و قیمت پایه ۳۱۰ میلیونی ایرانخودرو برای تارا دستی آن روز برای رنگهای مختلف این خودرو بین ۴۴۹ تا ۴۶۳ میلیون تومان به ثبت رسید. بهاین ترتیب بررسی عرضههای قبلی تارا دستی در بورس کالا حاکی از ثبات نسبی قیمت تمامشده آن دارد.
عرضه شاهین در بورس کالا قرار است روز ۱۸ دی برای سومین بار انجام شود. بار اول سایپا، شاهین را روز ۳۰ شهریور با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان به بورس برد و فقط ۲۰۰ دستگاه از آن را برای فروش گذاشت. با این حال استقبال چندانی از اولین عرضه خودروهای ایرانی در بورس شکل نگرفت و کمتر از نصف مدلهای عرضه شده، بهفروش رسیدند. قیمت تمامشده شاهین برای خریداران آن از بورس، آن روز با احتساب تمام هزینهها حدود ۳۴۴ میلیون تومان یعنی تقریبا ۱۰ تا ۲۰ میلیون زیر نرخ بازار برآورد میشد.
عرضه شاهین در بورس برای بار دوم با وقفه دوماهه در آخرین روز آذر انجام شد. این بار سایپا، میزان عرضه را به دو هزار دستگاه یعنی دقیقا ۱۰ برابر بار اول افزایش داد و تعداد کد بورسیهایی که برای خرید آن اقدام کردند کمی بیش از میزان عرضه (چهار هزار و ۳۰۱ نفر) اعلام شد. همزمان با وقایع آن روزهای بازار آزاد خودرو و شیب تند صعودی قیمتها، در دومین مرحله از عرضه شاهین، سایپا به قیمت پایه دست نزد، اما قیمت تمامشده شاهین در بورس کالا به رقم ۳۹۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا شاهد رشد تقریبا ۵۰ میلیونی یعنی حدود ۱۵ درصدی قیمت تمامشده شاهین نسبت به عرضه اول باشیم.