صفحهنمایش برای والدین پرمشغله، بهویژه آنهایی که هیبریدی کار میکنند، یک موهبت است؛ فرزندتان را جلوی یک ویدیو مینشانید و فرصتی پیدا میکنید تا به یک همکار زنگ بزنید، ظرفها را بشویید یا حتی دوش بگیرید. با این حال، دکتر جین شینسکی، رئیس آزمایشگاه کودک، که یادگیری و حافظه نوزادان را در دانشگاه لندن مطالعه میکند، میگوید که قبل از دو و نیم سالگی، کودکان از هر چیزی که روی صفحه میبینند چیز زیادی یاد نمیگیرند. آنها در درک سخنان مشکل دارند و ارتباط رویدادهای روی صفحه را با زندگی واقعی نمیفهمند.
استفاده از فضای دیجیتال زمان استانداردی دارد که ایده آل است و ممکن است دستیابی به آن دشوار باشد پس بهتر است زمان فرزندتان را با حضور و انتخاب برنامه مناسب مدیریت کنید.
به گزارش همشهری به نقل از گاردین، میزان مجاز تماشای تلویزیون برای نوزادان چقدر است؟ آیا این بازیهای آنلاین برای یک کودک زیر ۱۰ سال بیخطر هستند؟ کارشناسان توصیههایی را برای کمک به رشد فرزندان در عصر دیجیتال ارائه میدهند.
صفحهنمایش برای والدین پرمشغله، بهویژه آنهایی که هیبریدی کار میکنند، یک موهبت است؛ فرزندتان را جلوی یک ویدیو مینشانید و فرصتی پیدا میکنید تا به یک همکار زنگ بزنید، ظرفها را بشویید یا حتی دوش بگیرید. با این حال، دکتر جین شینسکی، رئیس آزمایشگاه کودک، که یادگیری و حافظه نوزادان را در دانشگاه لندن مطالعه میکند، میگوید که قبل از دو و نیم سالگی، کودکان از هر چیزی که روی صفحه میبینند چیز زیادی یاد نمیگیرند. آنها در درک سخنان مشکل دارند و ارتباط رویدادهای روی صفحه را با زندگی واقعی نمیفهمند.
در حالی که کودک شما در مقابل یک صفحه نمایش نشسته است، چیزی را از دست میدهد که به طور بالقوه بسیار غنیتر است، مانند مشارکت در خواندن یک کتاب، ورزش و تحرک یا حتی خوابیدن. سازمان بهداشت جهانی یا WHO زمان تماشای صفحه نمایش را برای کودکان زیر یک سال صفر و برای کودکان دو تا چهار ساله یک ساعت یا کمتر در روز توصیه میکند.
برخی از محققان تاکید کردهاند که این زمانها ایده آل است و در بسیاری از خانوادهها قابل اجرا نیست. این گروه فرمول کاهش آسیب را پیشنهاد میکنند. صرف ۲۰ دقیقه یا بیشتر برای تماشای برنامههای مناسب گروه سنی در کنار شما نسبت به گذراندن ساعات طولانی بدون نظارت برای تماشای تلویزیون و محتوای بزرگسالان، آسیب کمتری به رشد آنها میزند.
۴ راهکار عملی برای کنترل وابستگی فرزندان به دستگاههای دیجیتال | چرا صفحات نمایش مضر هستند؟
نکته مهم دیگر نوع محتوایی است که آنها با آن درگیر هستند. شینسکی میگوید آنچه اهمیت دارد این است که برنامهها با سرعت آهسته، آموزشی و متناسب با سن باشند. تحقیقات نشان میدهد زمان بیش از حد استفاده از صفحه نمایش ممکن است باعث شود کودکان دایره لغات کمی داشته باشند، کمتر بتوانند خلق و خوی خود را کنترل کنند و پرخاشگرتر باشند.
هنگامی که کودکان دو ساله میشوند، مزایای آموزشی استفاده از صفحه نمایش شروع میشود. دکتر ساندرا ماترز روانشناس از بخش آموزش دانشگاه آکسفورد میگوید «اگر فرزند شما به شیوهای سازنده با آنچه روی صفحه است درگیر شود، شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد در حال یادگیری است. اما همه برنامهها و بازیها برای توسعه کودکان خوب نیستند.»
انتخاب یک برنامه یا بازی با کیفیت بالا ضروری است. وقتی صحبت از محتوا به میان میآید، تعامل فعال مهم است. انتخاب یک برنامه یا بازی، چیزی که زمان با کیفیتی را برای شما فراهم میکند اهمیت دارد. کودکان خردسال بیشتر از تعاملات اجتماعی یاد میگیرند پس برنامههای تعاملی انتخابهای بهتری هستند.
پروین کاور، متخصص فناوری و مادر دو فرزند خردسال میگوید «قبل از خرید هر چیزی که مربوط به فناوری باشد، (برای فرزندتان) از خود بپرسید: آیا من برای درک این موضوع وقت دارم؟» کیت ادواردز، معاون رئیس امنیت آنلاین کودکان نیز تاکید میکند که بیشتر والدین نگران فناوری هستند، و اگرچه مهم است که اجازه ندهید این موضوع از کنترل خارج شود، باید با فرزندتان به آن بپردازید.