مدلهای لوکسی که نیمه اول دهه ۹۰ وارد بازار شدند، بعد یک دهه کارکرد جزو گرانترین خودروها در ایران هستند
فرارو- مازراتی گیبلی مدل ۲۰۱۵ با کارکرد ۱۶۰ هزار کیلومتری، به لطف ماجرای ممنوعیت واردات خودروهای لوکس الان یکی از گرانترین مدلها در ایران است. فروشنده قیمت پیشنهادی را ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تعیین کرده که معادل ۱۶۶ متر آپارتمان مسکونی در گرانترین نقطه تهران است. بهجز مازراتی گیبلی، رد پای نمایندههای بنز، بیامو، پورشه، لکسوس و تویوتا بین گرانترین خودروهای کارکرده خارجی در ایران دیده میشود.
به گزارش فرارو، مازراتی گیبلی یکی از گرانترین مدلهای خارجی در خیابانهای ایران است. الان مدل ۲۰۱۵ این محصول با کارکرد تقریبی ۱۶۰ هزار کیلومتر نزدیک ۱۴.۵ میلیارد تومان ارزش دارد. این رقم تقریبا یک میلیارد تومان از قیمت مازراتی گیبلی ۲۰۱۵ در اوایل سال بیشتر است. از مهمترین مشخصات فنی مازراتی گیبلی میتوانیم به موتور قدرتمندی سه لیتری آن اشاره کنیم که میتواند حداکثر گشتاور ۵۰۰ نیوتنمتری و قدرتی معادل ۳۲۵ اسب بخار تولید کند. گیبلی آخرین نسخه مازراتی در ایران لقب گرفت و گفته میشود تعداد محدودی از این خودرو وارد کشور شده است.
تویوتا لندکروز کنار لکسوس LX570 و پورشه ماکان جزو گرانترین شاسیبلند فعلی در ایران هستند. نسخه شش در مدل ۲۰۱۶ تویوتا لندکروز را با فرض ۱۴۰ هزار کیلومتر کارکرد کمی بیش از ۱۴ میلیارد تومان ارزشگذاری میکنند. البته آنهایی که بابت خرید تویوتا لندکروز سراغ بازار مدلهای دستدوم میروند، میتوانند با پول کمتری دنبال این مدل باشند. فروشنده تویوتا لندکروز مدل ۲۰۱۰ قیمت پیشنهادی خود را پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته و در توضیح مشخصات خودرو به کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتری اشاره کرده است. پیشرانه شش سیلندر با حجم موتور چهار لیتری که توانایی تولید حداکثر ۳۸۵ نیوتنمتر گشتاور خروجی و ۲۷۱ اسببخار را دارد بخشی از مشخصات فنی این غول لاکچری بهشمار میرود.
بنز S500 مشمول قانون منع واردات خودروهای بالای دو هزار و ۵۰۰ سیسی شد. بههمین دلیل الان پیدا کردن نسخههای سال ۲۰۱۴ آن در ایران کار راحتی نیست. مدلی که میتوانیم آن را یکی از گرانترین خودروهای خارجی در ایران بدانیم. الان ارزش مدلهای ۲۰۱۴ بنز S500 نزدیک ۱۲ میلیارد تومان تخمین زده میشود، اما مدلهای قدیمیتر در بازار مدلهای کارکرده با قیمت کمتری آگهی میشوند. فروشنده بنز S500 مدل ۲۰۰۹ در نیاوران رقم پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان را در کارد مربوط به قیمت قرار داده است. میزان کارکرد این بنز ۱۴۰ هزارکیلومتر است.
پورشه کررا S در دسته خودروهای کروک قرار میگیرد و جزو گرانترین خودروهای خارجی در ایران است. مدل ۲۰۱۱ پورشه کررا با احتساب ۱۹۷ هزار کیلومتر کارکرد تقریبا هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ارزش دارد. پورشه کررا چهار که نسخه ارزانتری است، در بازار خودروهای کارکرده تقریبا نصف قیمت پورشه کررا S خرید و فروش میشود. موتور قدرتمند ۳.۸ لیتری و شتاب ۴.۳ ثانیهای، بخشی از مشخصات شگفتانگیز فنی پورشه کررا S بهشمار میروند و گفته میشود حداکثر سرعتی که راننده آن میتواند تجربه کند، کمی بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است.
لکسوس LX570 یکی دیگر از قربانیان قانون منع واردات خودروهای لوکس بود. مدلی که با موتور ۵.۷ لیتری در حد فاصل سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ پا به ایران گذاشت، اما روند واردات آن ادامه پیدا نکرد. در بازار خودروهای دستدوم مدلهای ۲۰۱۳ لکسوس LX570 را بین هشت میلیارد و ۳۰۰ تا هشت میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان رد و بدل میکنند. البته تابستان امسال و همزمان با بالا رفتن قیمتها در بازار خودرو، بابت معاملات لکسوس LX570 بیشتر از ۹ میلیارد تومان رد و بدل میشد.
بیامو i8 در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بهشکل شخصی و با تعداد محدود وارد کشور شد. الان بیامو i8 مدل ۲۰۱۶ را با کارکرد ۱۳۷ هزار کیلومتری تقریبا ۹ میلیارد تومان ارزشگذاری میکنند. بههمین دلیل بیامو i8 را جزو فهرست گرانترین خودروهای کارکرده خارجی در ایران قرار دادیم. در بخش فنی مهمترین جذابیت بیامو i8 میتواند شتاب ۴.۴ ثانیهای آن باشد. حداکثر سرعت بیامو i8 تقریبا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت ترکیبی ۲.۱ لیتری، کماشتها بودن آن را نشان میدهد.
مازراتی گرنتوریسمو از نظر کارشناسان بازار خودرو میتواند رقیب پورشه ۹۱۱ سری S باشد اما طرفداران متعصب پورشه، مقایسه این دو مدل را از اساس اشتباه میدانند. الان در بازار خودروهای دستدوم مازراتی گرنتوریسمو مدل ۲۰۱۲ را با فرض ۲۱۷ هزارکیلومتر بین ۷.۴ تا هشت میلیارد تومان قیمتگذاری میکنند. البته همین محصول اوایل سال کمتر از هفت میلیارد تومان ارزش داشت. در مشخصات فنی مازراتی گرنتوریسمو به حجم موتور ۴.۷ لیتری، شتاب خیرهکننده ۴.۸ ثانیهای و حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتری اشاره شده است.