بررسی مشخصات رفاهی، ایمنی و فنی تویوتا یاریس آتیو جدید به ما نشان میدهد که این سدان، جایگزین خوبی برای محصولات کلاس B این شرکت ژاپنی به حساب می آید و تا اندازه ای خریدار را هم از نظر امکانات غافلگیر میکند. در این رابطه جالب است بدانید که حتی مدل پایه دارای رینگهای آلیاژی ۱۶ اینچی، چراغهای جلو LED به همراه صفحه نمایش لمسی هشت اینچی و دکمه استارت است. در تریم میانی اسمارت، اما شرایط فرق دارد و شاهد سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ۹ اینچی هستیم و آپشنهایی همچون دوربین داشبورد (دوربین ثبت وقایع) و پورتهای USB عقب اضافه میشود.
فرارو- تویوتا روز گذشته از مدل یاریس جدید ۲۰۲۳ تحت نام آتیو رونمایی کرد. پیش از این شرکت ژاپنی نسل چهارم یاریس را در نسخههای هاچ بک سه در، پنج در و کراس اوور به بازارهای جهانی عرضه کره بود. اما حالا نوبت به سدان این نسل رسید که در تایلند به نمایش درآمد.
به گزارش فرارو، این سدان که با نام یاریس آتیو شناخته میشود، با وجود ویژگیها و آپشنهای فراوان در رده خودروهای مقرونبهصرفه قرار میگیرد. تویوتا گفته که این محصول جذاب را با قیمت بین ۱۵ هزار و ۹۵ دلار تا ۱۹ هزار و ۳۰۰ دلار (تبدیل شده از پوند انگلیس) بسته به سطح تریم، عرضه خواهد کرد.
این رقم به پول ما و با حساب دلار ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومانی صرافی ملی، در کمترین حالت ۴۲۴ میلیون تومان و در حداکثر قیمت ۵۴۲ میلیون تومان برای خریدار آب میخورد.
بررسی مشخصات رفاهی، ایمنی و فنی تویوتا یاریس آتیو جدید به ما نشان میدهد که این سدان، جایگزین خوبی برای محصولات کلاس B این شرکت ژاپنی به حساب می آید و تا اندازه ای خریدار را هم از نظر امکانات غافلگیر میکند.
در این رابطه جالب است بدانید که حتی مدل پایه دارای رینگهای آلیاژی ۱۶ اینچی، چراغهای جلو LED به همراه صفحه نمایش لمسی هشت اینچی و دکمه استارت است. در تریم میانی اسمارت، اما شرایط فرق دارد و شاهد سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ۹ اینچی هستیم و آپشنهایی همچون دوربین داشبورد (دوربین ثبت وقایع) و پورتهای USB عقب اضافه میشود.
در تریم پریمیوم، این سدان از کنترل تهویه مطبوع خودکار و دریچههای AC کولر برای سرنشینان عقب و کروز کنترل تطبیقی برخوردار است. پرمیوم لوکس نیز با سیستم صوتی پایونیر عرضه میشود.
تویوتا یاریس آتیو با وجود اینکه اقتصادی است، اما با امکانات ایمنی خوبی عرضه میشود. در واقع قرار است که نسخه جدید امکاناتی همچون هشدار پیش از برخورد، هشدار خروج از خط را بهصورت استاندارد دریافت کند.
سیستم اطلاعاتی-سرگرمی همه تریمها نیز از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی میکند. در تریم بالا نیز از نور پردازی محیطی در ۶۴ رنگ استفاده شده و روکشهای چرم مصنوعی و طبیعی برای خریدار قابل انتخاب است، اما به شکل استاندارد تویوتا یاریس آتیو از صندلیهای پارچهای برخوردار است.
علاوه بر این خریدار برای شخصی سازی خودروی خود میتواند دو گزینه تزئینات بیرونی و دو اسپویلر مختلف درب صندوق عقب را انتخاب کند.
یاریس آتیو برای شکستن رکورد سریعترین سدان ساخته نشده است، بنابراین نباید انتظار بالایی از آن داشت. این خودرو به یک موتور ۱.۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی تجهیز شده است که قادر به تولید قدرتی معادل ۹۴ اسب بخار (۶۹ کیلووات) در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۱۰ نیوتن متر (۸۱ پوند فوت) در ۴۴۰۰ دور در دقیقه است. نیرو نیز از طریق CVT به چرخها منتقل میشود.
نکته قابل توجه اینجاست که تویوتا برای این خودرو حالت اسپرت را در نظر گرفته است. سیستم تعلیق یاریس آتیو نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب نیز از نوع محور پیچشی است. اما مهمتر از همه این است که ترمزها در هر چهار چرخ دیسکی هستند.
یاریس آتیو قرار است که در کارخانه Toyota Gateway در تایلند تولید شود و از آنجا به بیش از ۳۵ کشور صادر خواهد شد. از مهمترین رقبای این خودرو در اروپا نیز میتوان به داچیا لوگان یا همان ال ۹۰ نسل جدید اشاره کرد.