کالین کال، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا گفت که جلوگیری از یک رقابت تسلیحات هستهای از زمان پایان جنگ سرد تاکنون به یک چالش بسیار بزرگ تبدیل شده است.
معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا در حالیکه ایران از آوریل ۲۰۲۱ با حسن نیت درحال مذاکره با طرفهای دیگر برای از سرگیری اجرای کامل برجام بوده، همزمان با مذاکرات وین که در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، با تکرار ادعاها، ایران را متهم به عدم بازگشت به برجام کرد.
به گزارش ایرنا، کالین کال، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا گفت که جلوگیری از یک رقابت تسلیحات هستهای از زمان پایان جنگ سرد تاکنون به یک چالش بسیار بزرگ تبدیل شده است.
او روسیه را متهم به لفاظی در پی جنگ اوکراین کرد و آن را به عنوان نمونهای از موانع در مسیر نابودی سلاحهای هستهای نام برد.
به گزارش رسانههای آمریکا، این مقام پنتاگون همچنین مدعی شد گسترش سریع تواناییهای تسلیحات هستهای چین و واکنش این کشور به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان و رزمایشهای بزرگ نظامی در تنگه تایوان، مانع دیگری بر سر راه تحقق اهداف ان پی تی است.
وی همچنین در مورد آزمایشهای هستهای کره شمالی و عدم بازگشت به برجام هشدار داد و بدون اشاره به عدم تصمیم گیری سیاسی دولت بایدن تاکنون برای بازگشت به به این توافق، تهران را متهم به امتناع از بازگشت کرد.
این مقام آمریکایی همچنین گفت که آمریکا تایید میکند که در یک جنگ هستهای هیچ پیروزی وجود ندارد و نباید در آن جنگید.
معاون پنتاگون رکه کشورش بعنوان دارنده زراد خانه هستهای نه تنها از کاهش و امحاء تسلیحات اتمی خود سرباز زده بلکه در حال نوسازی آن بوده، ایران، روسیه، چین و کره شمالی را متهم به ممانعت از نابودی این سلاحها کرد.
ادعاهای این مقام پنتاگون در حالی است که در کنفرانس بازنگری ان پی تی در سال ۲۰۰۰، کشورهای هستهای با ۱۳ گام عملی برای اجرای ماده ۶ معاهده درباره خلع سلاح هستهای موافقت کردند که گام ۶ آن شامل تعهد واضح و بدون ابهام این کشورها به امحاء کامل زرادخانه هستهای شان در نیل به خلع سلاح هستهای بوده است.
در طرح اقدام سال ۲۰۱۰ نیز، این کشورها متعهد شدند همه انواع سلاحهای هستهای خود را کاهش داده و نهایتا امحاء کنند.
با وجود این، نیم قرن پس از لازم الاجرا شدن این تعهد حقوقی الزام آور، هنوز هزاران سلاح هستهای آماده به پرتاب در انبارها وجود دارد، صدها میلیارد دلار برای جایگزینی و ارتقاء زرادخانههای هستهای هزینه میشود و یک مسابقه تسلیحات هستهای کمی و کیفی مداوم همچنان در جریان است.
از زمان آخرین کنفرانس بازنگری در سال ۲۰۱۵، مذاکرهای میان کشورهای هستهای جهت کاهش یا امحاء سلاحهای هستهای شروع نشده و کاهش جدیدی در نیروهای هستهای رخ نداده است.
در حالی که دیوان بین المللی دادگستری در سال ۱۹۹۶ بر این تعهد حقوقی کشورهای هستهای صحه گذاشته است، با توجه به اقدامات و سیاستهای برخی کشورهای هستهای این طور به نظر میرسد که آنها در عمل تعهدات خلع سلاح هستهای خود را رها کرده و دیگر قصد ندارند آنها را محترم بشمارند بلکه این کشورها از جمله بطور مثال، آمریکا با صرف بودجهای بالغ بر یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار در حال نوسازی زرادخانه هستهای خود بوده و طی سالهای اخیر تعداد و نقش سلاحهای هستهای را افزایش داده است.
دور جدید مذاکرات رفع تحریمها پس از نزدیک به پنج ماه وقفه از ۱۳ مرداد ماه در وین پایتخت اتریش آغاز شده است. گفتگوها در حالی به مراحل سرنوشتسازی رسیده و توافق نهایی در انتظار تصمیم سیاسی ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.
هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریمها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند.
«محمد جمشیدی» معاون امور سیاسی دفتر رییس جمهوری اعلام کرده است: «در تمامی گفتگوهای تلفنی آیت الله سید ابراهیم رییسی با روسای جمهور فرانسه روسیه و چین، موضع قاطع رییس جمهور این بود فقط زمانی که ادعاهای پادمانی حل و فصل و بسته شود توافق نهایی قابل دست یافتن است.»
یک دیپلمات ایرانی نیز گفت: پایداری توافق در توازن آن است؛ اطمینان در مقابل اطمینان. مسائل ادعایی پادمانی با فشار سیاسی ایجاد شدند و با فشار سیاسی ادامه پیدا کردهاند و ماهیت سیاسی دارند و نباید دستاویزی برای سواستفاده علیه ایران در آینده باشند.
دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته بلکه در راستای سیاست فشار حداکثری شکست خورده دولت دونالد ترامپ حرکت کرده است.
مقامات و رسانههای آمریکایی و غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند.
این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران خواسته هایش را با رویکردی واقعگرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرفهای غربی تنظیم کرده است.
تحلیلگران و کارشناسان مسایل بین المللی میگویند عواملی مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره، قرار داشتن در آستانه انتخابات میاندورهای کنگره (که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد) و مشکلات داخلی در آمریکا در زمره دلایل بی رغبتی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماههای گذشته به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران، بوده و این دور از مذاکرات پس از وقفه پنج ماهه آزمون دیگری برای دولت بایدن است تا حسن نیت خود را نشان دهد.