شهرک شهید بخارایی با بیش از ۴۰سال قدمت، جزئی از محله نعمتآباد منطقه۱۹ است. بیشتر از ۱۰هزار نفر جمعیت دارد که اغلبشان از مهاجران هشترود، تکاب، آذربایجان غربی و... هستند.
بارها فرصتهای شغلی و تحصیلیشان به مخاطره افتاده یا از دست رفته و بارها از خبرهای مهم خانوادگی بیاطلاع ماندهاند. اهالی شهرک شهید بخارایی بیشتر از ۳سال است با مشکل قطعی و ضعیف بودن آنتن تلفن همراه روبهرو هستند و محلهشان را با لقب نقطه کور صدا میزنند.
به گزارش همشهری، حرف یک روز و ۲روز نیست. بیشتر از ۳سال است که با مشکل قطعی و ضعیف بودن آنتن تلفن همراه روبهرو هستند و نهتنها با پیگیریهای مداوم در گذر زمان مشکلشان رفع نشده، بلکه اوضاعشان هرروز بد و بدتر شده است.
انگار بیرون آمدن از خانه برای پاسخ دادن به تلفن همراه و فریاد زدن پشت تلفن در اینجا کاری رایج است. مردی جوان سرآسیمه از خانه خارج میشودو ضمن تکان دادن تلفن همراهش در جستجوی آنتن است: «ای بابا... الو... صدام نمیآد؟! آقا اگه صدامو داری، من تا یک ساعت دیگه خدمت میرسم.»
هرفردی که تلفن همراه روی گوشش است عصبی و خسته به نظر میرسد. پیرمردی با ناراحتی از مغازه خارج میشود تا تماسش را پاسخ دهد: «تا میام جواب بدم، قطع میشه! صبر کن با تلفن مغازه بگیرمت!»
شهرک شهید بخارایی با بیش از ۴۰سال قدمت، جزئی از محله نعمتآباد منطقه۱۹ است. بیشتر از ۱۰هزار نفر جمعیت دارد که اغلبشان از مهاجران هشترود، تکاب، آذربایجان غربی و... هستند.
«رحمتالله شاهین» یکی از اهالی قدیمی این محله است که بهخوبی در جریان جزئیات این معضل قرار دارد و برای رفع آن به روشهای مختلف پیگیر ماجرا بوده است: «با رشد ساخت و سازها و بهرهبرداری از مجتمعهای مسکونی و تجاری سهیل، به مرور زمان محله ما به نقطه کور تبدیل شد. خیلی ناراحتکننده است که جوانان محله ما به خاطر در دسترس نبودن تلفن همراهشان موقعیتهای شغلی خود را از دست بدهند. آنتندهی خطوط ایرانسل بهتر است، اما دارندگان سیمکارت همراه اول واقعاَ اذیت میشوند. البته جالب است بدانید که برخی مواقع آنتن تلویزیونهایمان هم پارازیت دارد. بارها شخصاَ پیگیر این مشکل بودهام، اما هنوز نتیجه مطلوبی دریافت نکردهایم.»
این محله جزء بافت فرسوده نیست، اما املاک آن ریزدانه محسوب و شدت مشکل آنتندهی در خانههای قدیمی و طبقههای همکف آپارتمانها بیشتر احساس میشود.
«ابوالفضل کهندل» یکی دیگر از اهالی قدیمی این محله است که اوضاعشان را با دریافت دهها تماس از دسترفته حین خروج از خانه توصیف میکند: «حین حضور در خانه، هرکس با ما تماس بگیرد پیغام خارج بودن از دسترس دریافت میکند یا حتی در صورت زنگ خوردن و پاسخ دادن به تماس صدایی رد و بدل نمیشود. شاید با خروج از خانه بتوانیم یک پیامک ارسال یا دریافت کنیم. وضعیت آنتندهی در خانههایی که ابتدای کوچهها قرار گرفتهاند بهتر است، اما ساکنان بخشهای انتهایی کوچه یا طبقات همکف و اول مشکلشان بیشتر است. در چنین شرایطی اهالی برای اتصال به اینترنت هم مشکل دارند. با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن مدارس اهالی محله مشکلاتشان چند برابر شد. نیاز است اقدامی جدی و عملی برای رفع این مشکلات انجام شود.»
از سالها پیش کاسب این محله است و به همین دلیل بیشتر از هر فردی با اهالی در ارتباط بوده و در جریان درددلهایشان قرار دارد.
«عباس امینی» قبل از همه از وضعیت مستأجران این شهرک میگوید: «برخی اهالی در خانه خط تلفن ثابت دارند و دوستان و بستگانشان در صورت در دسترس نبودن تلفن همراه با تلفن ثابت تماس میگیرند، اما خیلی از ساکنان، بهخصوص مستأجرهایی که از شهرستان به اینجا آمدهاند، تلفن ثابت ندارند و تنها راه برقراری ارتباطشان تلفن همراه است. در مواقع بروز حادثه یا هر موضوع مهمی در برقراری ارتباط به مشکل برمیخورد و امکان بروز هرگونه مشکلی وجود دارد. این معضل با افزایش ساخت و سازها به وجود آمد و هریک از ما برای رفع مشکل پیگیریهایی داشتهایم، ولی متأسفانه هنوز نتیجهای حاصل نشده است.»
کارشناسان شرکت همراه اول مشکل را بررسی کردند. به نقل از روابطعمومی شرکت همراه اول، این محدوده نیازمند نصب یک سایت جدید است. اقدامات اصلی برای نصب این سایت انجام شده، مجوزهای لازم اخذ شده و امور اجرایی تا چند هفته آینده انجام میشود. در تلاش هستند تا طی ۲ماه آینده نصب سایت انجام و مشکل اهالی این شهرک برطرف شود. با این حال، به طور کلی اهالی محله برای ارائه درخواستهای خود میتوانند مراتب را به سامانه۹۹۹۰ اعلام کنند.