هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2 اولین شبه ماهواره تجاری قابل دوام در جهان است که میتواند کار یک ماهواره در مدار را با انعطاف پذیری بیشتر و اثرات زیست محیطی کمتر انجام دهد.
فرارو-در سال ۲۰۱۶، یک هواپیمای عجیب و غریب که با بیش از ۱۷۰۰۰ پنل خورشیدی پوشیده شده بود، نمایی از آینده پرواز را به جهانیان نشان داد. این هواپیما بالهایی به اندازه بالهای یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ و وزن یک خودروی SUV داشت. این هواپیمای عجیب توانست بدون استفاده از یک قطره سوخت در هوا پرواز کند.
به گزارش فرارو، این خودروی پرنده که Solar Impulse 2 نام دارد، زاییده فکر "برتراند پیکارد" یک کاشف سوئیسی و " برتراند بورشبرگ" یک مهندس سوئیسی است که برای نمایش پتانسیل انرژیهای تجدیدپذیر ساخته شده است. این هواپیما در سال ۲۰۱۹ توسط یک استارتاپ آمریکایی-اسپانیایی به نام Skydweller Aero خریداری شد. هدف این استارتاپ تبدیل Solar Impulse 2 به اولین" شبه ماهواره" تجاری قابل دوام در جهان است که میتواند کار یک ماهواره در مدار را با انعطاف پذیری بیشتر و اثرات زیست محیطی کمتر انجام دهد.
رابرت میلر، مدیرعامل Skydweller میگوید: «ماهواره کاذب هواپیمایی است که میتواند به مدت نامحدود، حتی بیشتر از یک سال در آسمان باقی بماند؛ بنابراین میتواند هر کاری را که یک ماهواره قادر به انجام آن است، انجام دهد؛ مانند ارتباطات راه دور، تصویربرداری از زمین، پاسخ به بلایا و نظارت بر منابع طبیعی.»
استفاده از هواپیما برای چنین کاربردهایی انعطافپذیرتر، ارزانتر و پایدارتر از ماهوارهها خواهد بود. زیرا ماهوارهها باید از طریق موشک به فضا پرتاب شوند و عموماً با سوختهای فسیلی کار میکنند. همچنین ماهوارهها طول عمر محدودی دارند و در نهایت از رده خارج میشوند و بر زبالههای فضایی میافزایند. تحقیقات اخیر نشان میدهد که صورتهای فلکی بزرگ ماهوارهها میتوانند با انتشار مواد شیمیایی به لایه اوزون آسیب بزنند، زیرا در هنگام ورود مجدد به جو زمین میسوزند. Skydweller پس از خرید Solar Impulse 2 ماهها وقت صرف کرد تا آن را اصلاح کند و برای اولین بار در نوامبر ۲۰۲۰ دوباره با آن پرواز کرد.
از آن زمان تا کنون این هواپیما ۱۲ پرواز آزمایشی را در آسمان آفتابی جنوب شرقی اسپانیا انجام داده است. میلر میگوید: «ما در حال تبدیل این هواپیما به یک هواپیمای بدون سرنشین هستیم. در حال حاضر وجود خلبان به منظور حفظ ایمنی هواپیما است، اما ما اکنون این توانایی را داریم که هواپیما را بطور کاملاً خودمختار حرکت دهیم.» پرواز و فرود این هواپیما اکنون توسط خلبان انجام میشود، اما میلر میگوید گام بعدی اضافه کردن سیستمهایی است که آنها را خودکار میکند. او میافزاید: «پس از این، ما میتوانیم خلبان را از هواپیما خارج کنیم. ما در حال ساخت هواپیمای دومی هستیم که اصلاً کابین خلبانی ندارد.»
برداشتن خلبان و کابین خلبان فضا را برای محمولههای بزرگتر باز میکند و یک اقدام ضروری برای امکان پرواز نامحدود هواپیما است. تا کنون طولانیترین پرواز Solar Impulse 2 کمتر از پنج روز بوده است. میلر میگوید که این هواپیما میتواند در اوایل سال ۲۰۲۳ به کار گرفته شود و بازاری برای ناوگان هزاران نفری خواهد بود. شرکتهایی مانند فیسبوک و گوگل نیز در گذشته شبهماهوارههایی را آزمایش کرده اند، اما هرگز محصولی تجاری تولید نکردهاند.
منبع: cnn