پراید، سمند، تیبا و پژو 2008 با داستانهای خود در دورههای مختلف ریاستجمهوری تولید شدند. K125، آریا و اطلس گزینههای احتمالی جدید برای عرضه به بازار محسوب میشوند
فرارو- پراید تقریبا سه دهه قبل از کره وارد ایران شد. محصولی که بلافاصله توسط سایپا و همزمان با دوران ریاستجمهوری علیاکبر هاشمی رفسنجانی به مرحله تولید رسید و از آن زمان شاهد افزایش قیمت ۹۰ برابری آن هستیم. سمند زمان ریاستجمهوری سید محمد خاتمی با لقب خودرو ملی و رقم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و همزمان با مسئولیت محمود احمدینژاد در راس دولت تیبا با قیمت تقریبی ۱۰ میلیون تومان معرفی شدند. دو خودرویی که الان ارزش آنها بهترتیب ۲۵ و ۱۸ برابر شده است. پژو 2008 سال ۹۶ و در بحبوحه ماجرای برجام بهعنوان محصول مشترک ایران و فرانسه تولید شد و قیمت این یکی در چهار، پنج سال جهش ۱۰ برابری داشته است. از این بین این چهار خودرو، تولید پراید متوقف شده، قرار است بهزودی همین نسخه برای تیبا پیچیده شود و شایعات زیادی درباره توقف تولید سمند و پژو 2008 شنیده میشود. K125، اطلس و سهند اسمهایی هستند که احتمالا در سالهای پیش رو بیشتر آنها را میشنویم.
به گزارش فرارو، پراید تقریبا سه دهه قبل وارد ایران شد. محصولی که تولید آن اولین بار بهدست کرهایها صورت گرفت و اوایل دهه ۷۰ شاهد واردات اولین سری از این خودرو به کشور بودیم. سال ۷۲ و زمان ریاستجمهوری علیاکبر هاشمی رفسنجانی گروه خودروسازی سایپا تولید این محصول را آغاز کرد. نسخههای اولیه پراید به دوشکل صندوقدار و هاچ بک ساخته شدند و اسمهای صبا و نسیم را روی آنها گذاشتند. مدلهایی که اواخر دهه ۸۰ با ایجاد تغییراتی اسم شان از صبا به سایپا ۱۳۱ و از نسیم به سایپا ۱۱۱ تبدیل شد. سال ۸۶ شرکت سایپا با ایجاد تغییرات دیگری در نسخه ۱۳۱، تولید پراید ۱۳۲ را هم استارت زد و نهایتا سال ۹۸ تولید تمامی مدلهای پراید بهجز پراید وانت متوقف شد. برای بررسی روند تغییر قیمت پراید طی سه دهه اخیر لازم است به سال ۷۲ یعنی زمانی که اولین مدلهای این خودرو تولید شد، برگردیم. قیمت پراید آن زمان حدود دو میلیون تومان بود. حالا در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ و با گذشت دقیقا ۲۸ سال از حضور این خودرو در خیابانها ارزش آن به حدود ۱۸۰ میلیون تومان رسیده و تقریبا ۹۰ برابر شده است. پراید ۱۱۱ دقیقا ۱۸۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود، پراید ۱۳۱ را ۱۷۰ میلیون تومان معامله میکنند و ارزش پراید وانت به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است.
قیمت سال ۷۲ |
قیمت امسال |
تغییر |
دو میلیون تومان |
۱۸۰ میلیون تومان |
۹ هزار درصد افزایش |
سمند دقیقا ۲۰ سال قبل تولید شد. یعنی سال ۸۰ توسط ایرانخودرو و در زمان ریاستجمهوری سید محمد خاتمی. سمند قرار بود جانشین پیکان باشد و برای اولین بار لقب خودرو ملی را به آن دادند. نخستین تیپ سمند با اسم X۷ تولید شد، بعدها تیپهای EL، EX سورن و سریر به مرحله تولید رسیدند و حالا نسخههای EF۷ نیز فروخته میشوند. سمند در سال ۸۰ معادل ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش داشت و الان ۲۶۰ میلیون تومان برای آن رد و بدل میشود که این موضوع رشد ۲۵ برابری قیمت آن را نشان میدهد. البته اگر سراغ سمند EF۷ دوگانهسوز بروید، آنوقت رقم پرداختی شما به حدود ۳۲۰ میلیون تومان میرسد.
قیمت سال ۸۰ |
قیمت امسال |
تغییر |
۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
۲۶۰ میلیون تومان |
دو هزار و ۳۰۰ درصد افزایش |
تیبا محصول دهه ۸۰ سایپا است. خودرویی که قرار بود با اسم مینیاتور روانه بازار شود، اما نهایتا نام تیبا را روی آن گذاشتند. محمود احمدینژاد ششمین رئیسجمهور ایران اردیبهشت سال ۸۸ در مراسم رونمایی از تیبا پشت فرمان آن نشست و گفت این خودرو اولین محصول تمام ایرانی ساخته شده بهدست خودروسازان است. موتور تیبا حداقل روی کاغذ کمی بهتر از پراید عمل میکرد و حجم آن هزار و ۵۰۰ سیسی (۲۰۰ سیسی بیشتر از موتور پراید) بود. شرکت سایپا ابتدا این خودرو را بهشکل صندوقدار تولید کرد، سال ۹۱ اولین نسخه از تیبا هاچ بک که به آن تیبا ۲ هم گفته میشود راهی خیابانها شد و در یکیدو سال گذشته تیبا ۲ پلاس هم فروخته شده است. مدلی که مهمترین تفاوت آن نسبت به تیبا ۲ در بخش ظاهری است و آپشنهایی مثل مانیتور دنده عقب دارد. ۱۲ سال از حضور تیبا در خیابانها میگذرد. سال ۸۸ خرید آن به ۱۰ میلیون تومان پول نیاز داشت و حالا همین رقم میتواند برای تیبا صندوقدار با جهش ۱۸ برابری به مرز ۱۸۰ میلیون تومان برسد. همچنین تیبا ۲ در بازار آزاد ۱۸۲ میلیون تومان و تیبا ۲ پلاس حولوحوش ۲۰۰ میلیون تومان ارزش دارند.
قیمت سال ۸۸ |
قیمت امسال |
تغییر |
۱۰ میلیون تومان |
۱۸۰ میلیون تومان |
هزار و ۷۰۰ درصد افزایش |
پژو 2008 یکی از دو خودرو رونمایی شده در زمان ریاستجمهوری حسن روحانی است. این خودرو همزمان با دنا توسط ایرانخودرو معرفی شد و محصول مشترک ایران و فرانسه بهشمار میرفت. محصولی که کراساوورهای یا همان ترکیب شاسیبلند و هاچبک بود و طرفداران خاص خود را داشت. مدیرعامل وقت ایرانخودرو در سال ۹۶ رقم فروش پژو 2008 را درحالی ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد که الان بعد از پنج سال و در آخرین روزهای ۱۴۰۰ آن را در بازار آزاد تقریبا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان معامله میکنند. یعنی رشد یک میلیاردی طی چهار سال که این افزایش قیمت را باید معادل هزار درصد در نظر بگیریم.
قیمت سال 96 |
قیمت امسال |
تغییر |
۱۰۰ میلیون تومان |
یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان |
هزار درصد افزایش |
K125، آریا و اطلس اسمهایی هستند که احتمالا آنها را در سالهای پیشرو بیشتر میشنویم. اولی کراساوور جدید ایرانخودرو محسوب میشود، پلتفرم مشترکی با تارا خواهد داشت و گفته میشود اواخر سال ۱۴۰۱ به مرحله تولید انبوه میرسد. از آریا که توسط سایپا عرضه خواهد شد، اطلاعات بیشتری موجود است. این یکی در دسته خودروهای کراساوور قرار میگیرد. حجم موتور آن هزار و ۵۰۰ سیسی خواهد بود و جعبه دنده آن در دو نسخه پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک طراحی میشود. بهجز این دو محصول از اطلس و سهند بهعنوان دیگر خودروهای داخلی اسم برده میشود که ممکن است در زمان ریاستجمهوری ابراهیم رییسی روانه خیابانها شوند.