مهدی چمران با بیان اینکه ترافیک مانند سیل است و اگر پیشگیری نشود کنترل آن سخت خواهد بود، گفت: وقتی ترافیک رخ میدهد مردم برای گریز از آن وارد سایر معابر میشوند و همین امر معضل ترافیک را تشدید میکند
باران بارید و ترافیک شد. این خبر کوتاه مربوط به معضل دوشنبهشب است که سنگینترین ترافیک ۱۴۰۰ پایتخت رخ داد و موضوع به حدی جدی بود که روز گذشته اعضای پارلمان شهری به آن واکنش نشان دادند. اما دلیل قفل شدن گاه و بیگاه ترافیک تهران چیست؟ دلایل زیادی برای این موضوع مطرح میشود؛ از رفتارهای اشتباه ترافیکی گرفته تا هوشمند نبودن چراغهای راهنمایی و رانندگی و خاموش شدن آنها بهخاطر قطعی ناگهانی برق.
به گزارش همشهری، در همین ارتباط رئیس شورای شهر تهران دیروز گفت که بارندگی قابلپیشبینی بود و همه میدانستیم که قرار است بارندگی رخ دهد و باید تدابیر لازم اندیشیده میشد تا شهر قفل نشود.
مهدی چمران با بیان اینکه ترافیک مانند سیل است و اگر پیشگیری نشود کنترل آن سخت خواهد بود، گفت: «وقتی ترافیک رخ میدهد مردم برای گریز از آن وارد سایر معابر میشوند و همین امر معضل ترافیک را تشدید میکند؛ بنابراین نیاز است تا رفتار صحیح ترافیکی نهادینه شود و از سوی دیگر مسئولان پلیس راهور باید نیروهای خود را تقویت کنند تا خدمترسانی در تمام معابر به نحو احسن انجام شود.»
او با تأکید به استفاده از نیروهای مردمی گفت که در ترافیک دوشنبهشب میشد از نیروهای بسیج و مردمی استفاده کرد تا شهروندان اینچنین دچار سردرگمی نشوند؛ اما به هرحال غافلگیری خیلیها عیان بود.
ترافیک و آبگرفتگی در برخی از معابر سبب گلایه شهروندان شد و از اینرو اعضای شورای شهر تهران روز گذشته در پارلمان شهری تذکراتی دادند و خواستار بررسی موضوع و ارائه راهکارهای مناسب شدند. محمد صادقی ترافیک دوشنبهشب را فاجعه مدیریتی دانست و گفت که بارها درخصوص ترافیک روزهای بارانی تذکر داده شده است، اما تا به امروز نهتنها معضل حل نشده بلکه پیچیدهتر شده است.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران تأکید کرد: «بارش باران و برف این روزها باید یک مانور و تمرین دستگاهها باشد برای روزهای بحرانی نه اینکه خود تبدیل به بحران شود؛ بنابراین اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با روزهای بارانی و رفع مشکل ترافیک با استفاده از روشهای علمی و فناوریهای نوین، مدیریت یکپارچه و هوشمندسازی اداره شهر بیشازپیش ضرورت دارد و امیدواریم مدیریت شهری ششم در این زمینه پیشگام باشد.»
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران هم عضو دیگری بود که در واکنش به ترافیک شب بارانی پایتخت گفت: «بارش باران در ساعات اوج ترافیک ۲ شب پیش باعث شد که تقریباً عمده معابر شهری پایتخت تا ساعات ۲۳ دچار اختلال شوند. گرچه نیروهای شهرداری و پلیس راهور برای رفع آبگرفتگیها و مدیریت ترافیک، تلاش کردند، اما مشکلات حل نشد.»
سیدجعفر تشکریهاشمی با بیان اینکه در ۴۰ نقطه شهر تهران آبگرفتگی رخ داد و ۲۰ چراغ راهنمایی و رانندگی بهدلیل نقص فنی در تقاطعها قطع شدند یا به حالت چشمکزن درآمدند، تأکید کرد: «موضوع قابلتوجه این است که نیروهای خدمات شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی باید با شناخت نقاط بحرانی در شهر تهران حضور مؤثرتری در شبهای بحرانی و مدیریت ترافیک داشته باشند.»
اعضای شورا دیروز در جریان نامگذاری معابر با تغییر نام خیابان نور در منطقه ۶ به نام شهید نوجوان ایذهای «علی لندی» موافقت کردند. همچنین مقرر شد نام ۷ فرمانده لشکر محمد رسولالله (ص) (سرداران شهید علیرضا نوری، اسماعیل قهرمانی، مجید رمضانی، اکبر زجاجی، احمد پاریاب، محمود شهبازی و سعید سلیمانی) روی ۷ معبر اصلی منطقه ۶ حک شود.
خیابان بیست و هفتم در بزرگراه کردستان هم به نام شهیده فاطمه اسدی (بانویی که سال ۶۳ توسط گروهک دمکرات شهید شد و پیکر مطهرش بعد از ۳۷ سال در ارتفاعات کردستان پیدا شد) نامگذاری شد. همچنین اعضای پارلمان شهری موافقت کردند تا نام شهیدان علی لک، ابوالقاسم چهاردلی و رضا قلبارمند روی معابر جدیدالاحداث منطقه ۱۸ در بلوار یافتآباد حک شود. خیابان بینام در منطقه ۲ به سروستان و کوچه صاحبالزمان به شهید مسعود عسگری هم نامگذاری شد.
لایحه طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران پس از بررسی با ۱۹ رأی به تصویب رسید. براساس این لایحه نماها به ۲ دسته خاص و عادی تقسیم میشوند که بررسی نماهای عادی در مدت یک هفته و نماهای خاص هم در مدت ۱۴ روز بررسی و تأیید خواهند شد. همچنین به موجب این مصوبه ضمن حفظ رعایت اصولی نما سرعت صدور پروانه افزایش مییابد. برای ساختمانهای کمعرض یا مالکانی که دلشان نمیخواهد طراحی خاصی برای نمایشان داشته باشند گنجینهای از نماهای خوب به انتخاب مهندسان تهیه شده که میتوانند آنها را انتخاب کنند.
سیدمجتبی شفیعی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران در اینباره نوشت: افزایش ترافیک روزهای اخیر در کنار بارندگی باعث شد که دوشنبهشب با ازدحام شدید در خیابانها مواجه شویم و سنگینترین ترافیک سال ۱۴۰۰ رخ داد. بهگونهای که ۴۱ درصدافزایش در طول شبکه معابر درگیر نسبت به ۲ شب قبل را شاهد بودیم و عدد ترافیک جهشی بود.
همچنین این روزها بعد از ۲ سال وقفه بهدلیل شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش سفرهای خرید نوروزی هستیم و در روزهای عادی درصورت بارش باران ۲۵ درصد معابر، درگیر ترافیک میشوند. ضعف جدی در زیرساختها و بیتوجهی به توسعه حملونقل عمومی در یک دهه گذشته، سبب شده که تعداد اتوبوسها کاهش یابد و از سوی دیگر تعداد واگنهای خراب مترو افزایش یابد.
شیوع کرونا سبب شده تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی افزایش یافته و این افزایش خودروها سبب کاهش ظرفیت معابر شده است.
در چنین شرایطی برنامههای بلندمدت اعم از حمایت دولت و تأمین منابع هماکنون راهگشا نیستند و به همین دلیل روی برنامههای کوتاهمدت مانند افزایش ساعت کاری ناوگان حملونقل عمومی، رفع برخی نواقص تجهیزات کنترلی مثل چراغهای راهنمایی و برخی تجهیزات هوشمند و... تمرکز کردیم تا در شبهای آتی که طبق پیشبینیها بارندگی خواهیم داشت، تا حد امکان از وقوع آبگرفتگی و ترافیک شدید، جلوگیری کنیم.