شرکت ایتالیایی Pininfarina، کامیون تمام الکتریکی هوشمندی با نام Xingtu را طراحی کرده که علاوه بر طراحی آیرودینامیکی بسیار جالب توجه، از سیستم نیمه خودران با پشتیبانی از دستیار صوتی بهره میبرد.
فرارو- صنعت خودروهای برقی و هوشمند در سالهای اخیر تحولات جالب توجهی را به خود دیده و اکنون یک شرکت طراحی خودرو ایتالیایی با نام Pininfarina نیز به این عرصه پیوسته تا یک کامیون سنگین الکتریکی هوشمند با نام Xingtu را عرضه کند که نه تنها از طراحی جالب توجهی برخوردار است بلکه از یک سیستم نیمه خودران با پشتیبانی از دستیار صوتی بهره میبرد.
به گزارش فرارو، شرکت ایتالیایی طراحی خودرو Pininfarina از جدیدترین کامیون تمام الکتریکی خودران سنگین خود با طراحی زیبا و گسترده رونمایی کرد. طراحی Xingtu منعکس کننده اتکای شدید به فناوری پیشرفته برای تولید کامیونی است که هم برای محیط زیست و هم برای راننده آن راحتی را فراهم میکند. کامیون الکتریکی Pininfarina Xingtu به طور خاص برای DeepWay، یک شرکت عرضه کننده کامیون هوشمند و نیمه خودران طراحی شده است. این شرکت چینی عملیات لجستیکی و تحویل محمولههای بار را به شیوهای پایدار و ایمن هدف قرار میدهد.
در واقع، کامیون برقی Pininfarina Xingtu برای بهبود کارایی حمل و نقل محموله به روشی پایدار برای محیط زیست طراحی شده است و در عین حال راحتیهای مورد نیاز رانندگان را مشابه آنچه که در خانه انتظار دارند را برای آنها فراهم میکند. شرکت DeepWay در سال ۲۰۲۰ تشکیل شد و از پشتیبانی جستجوگر اینترنتی چینی بایدو برخوردار است. شرکت DeepWay برای تحقق اهداف خود در زمینه ایجاد یک سیستم حمل و نقل بار کاملاً پاک، طراحی کامیون نیمه خودران مفهومی Xingtu را که دارای مجموعه گستردهای از ویژگیها و ابزارها است، به شرکت ایتالیایی سفارش داده است.
سیستم هوشمند و نیمه خودران این کامیون شامل ۱۱ دوربین داخلی، حسگر LIDAR، رادارها، آشکارسازهای مادون قرمز و سایر ویژگیهایی است که ناوبری عالی را برای کامیون فراهم میکند. برای مثال، کامیون Xingtu قادر به شناسایی موانع از فاصله ۱ کیلومتری و ارائه پاسخ مناسب برای چنین موانعی است. طراحی پیچیده این کامیون نیمه خودکار تمام الکتریکی، در کارخانه شانگهای Pininfarina در چین صورت گرفته است. ماتئو پیگوزی، رئیس طراحی این شرکت ایتالیایی، اظهار داشت که کامیونهای سنگین به سرعت در حال تکامل هستند تا با محیطی که به سرعت در حال تغییر است، سازگار شوند. این سازگاری نیز با نوآوریهای مبتنی بر فناوری جدید ایجاد شده است تا بارها در مسافتهای طولانی و بدون آسیب زدن به محیط زیست، جابجا شوند. فن آوری بهره وری و آیرودینامیک به کار رفته در Xingtu در ظاهر زیبای بیرونی آن که برای رانندگی خودران ساده شده است، منعکس میشود.
باتری ۴۵۰ کیلووات ساعتی Xingtu برد ۳۰۰ کیلومتری را به این کامیون سنگین میدهد، اما میتوان آن را به شدت افزایش داد، زیرا بسته باتری به راحتی قابل تعویض است. همچنین باتری را میتوان در عرض یک ساعت به طور کامل شارژ کرد. فضای داخلی Xingtu یکی دیگر از حوزههای نوآوری و فناوری است. صفحه نمایش بزرگ این خودرو، یک مرکز اطلاعات و سرگرمی عالی را در اختیار راننده قرار میدهد و این تجربه با صندلیهای بزرگ و فوقالعاده راحت و یک دستیار صوتی برای فعال کردن اقدامات سریع، بیشتر میشود. در حال حاضر هیچ جزئیاتی در مورد تاریخ عرضه احتمالی Xingtu وجود ندارد، اما طراحی عرضه شده از این خودرو شامل جزئیات قابل توجهی است که میتواند تاریخ عرضه نچندان دور را تأیید کند.
جابجایی بار به صورت زمینی و توسط کامیون ها، یکی از به صرفهترین روشهای حمل بار در جهان محسوب میشود و به همین دلیل این خودروهای بزرگ را با تعداد زیاد در اکثر بزرگ راهها میتوان دید. به عبارت دیگر، به علت نقش مهم کامیونها در جابجایی ملزومات ما، تعداد بی شماری از آنها به صورت شبانه روزی در سراسر جهان در حال حرکت هستند که این امر با توجه به سوخت دیزلی که مصرف میکنند، میتوانند نگرانیهای جدی زیست محیطی را نیز به دنبال بیاورد. بسیاری از سازندگان مطرح این نوع خودروها برای کاهش آثار زیست محیطی این خودروها، سالهاست که به فکر طراحی کامیونهای پاک هستند که نمونههای آن را تاکنون شرکتهایی مثل مرسدس بنز، تسلا و ولوو رونمایی کرده اند، اما هنوز راه زیادی برای تجاری سازی آنها در پیش است. با این حال ورود شرکتهای فناوری جدید به این عرصه میتواند ما را به تجاری سازی هرچه سریعتر این کامیونهای سنگین امیدوار سازد.
منبع: gizmochina
ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو