در طول دوره کوتاه آزادی هنری پیش از استالینیسم این پوسترهای فیلمهای آوانگارد به اندازه فیلمهایی که تبلیغاتی بودند جسورانه و مبتکرانه به نظر میرسیدند.
فرارو- روزنامه "گاردین" در گزارشی مجموعهای از پوسترهای دوره شوروی در دهه ۲۰ میلادی را منتشر کرده که در ادامه ملاحظه خواهید کرد:
ناشناس، پوستر فیلم Ester iz Solema، سال ۱۹۲۹ میلادی
مجموعهای از ۲۵۰ پوستر فیلم انرژی فرهنگی دوران پیش از استالین را به تصویر میکشند. این انتخاب عکسها از مجموعه خصوصی "سوزان پک" کارشناس خبره در این حوزه صورت گرفته است که شامل آثار ۲۷ هنرمند مختلف است.
آناتولی بلسکی، پوستر فیلم زندگی خصوصی پیتر وینوگراد، ۱۹۳۴ میلادی
پوستر فیلمهای آوانگارد روسی از اواسط دهه ۲۰ میلادی تا اوایل دهه ۳۰ میلادی شبیه هیچ پوستر فیلم دیگری که تاکنون ساخته شده نیستند و منحصر به فرد به شمار میروند. اگرچه این دوره از آزادی هنری در اتحاد جماهیر شوروی کوتاه بود، اما تصاویر قدرتمند و شگفت انگیز آن جزو درخشانترین و تخیلیترین پوسترهایی هستند که تاکنون طراحی شده اند.
آنتون لاوینسکی، پوستر فیلم Miss Mend، سال ۱۹۲۷ میلادی
هنرمندان با همان تکنیکهای سینمایی بدیع مورد استفاده در فیلمهای تبلیغاتی کار میکردند مانند کلوزاپهای زیاد، زوایای غیر معمول و تناسبات دراماتیک که عناصر فیلمهای آوانگارد آن دوره میساختند.
نیکلای پروساکوف، پوستر فیلم پایان مینوت، سال ۱۹۲۹ میلادی
از فیگوراسیون جسورانه گرفته تا عناصر معماری هر هنرمند سبک و زیبایی شناسی مجزایی را به نمایش میگذارد. با این وجود، هنرمندان آن دوره شوروی در مجموع از زرق و برق هالیوودی برای خلق تصاویر واضح تر، چشمگیرتر و حتی چالش برانگیزتر اجتناب میورزیدند.
آناتولی بلسکی، پوستر فیلم تروبکا کومونارد، ساخته سال ۱۹۲۹ میلادی
"کریستوفر دابلی مونت" متصدی موزه هنرهای مدرن در نیویورک میگوید:"سینما شکل هنری نسبتا تازهای در دهه ۲۰ میلادی داشت کاربردهای اجتماعی آشکاری برای استفاده به عنوان تبلیغات در آن دیده میشد، زیرا ویژگی اصلی داستانی در سراسر اتحاد جماهیر شوروی مورد تشویق قرار گرفت. در نتیجه جای تعجبی ندارد که بسیاری از برجستهترین هنرمندان آن زمان مهارت خود را در تولید فیلمهای تبلیغاتی و پوسترها به کار میبردند".
میخائیل دلوگاچ، پوستر فیلم یگو کاریرا، سال ۱۹۲۸ میلادی
مونتاژ عناصر متفاوت مانند افزودن عکاسی به لیتوگرافی کنش یک صحنه را با شخصیتی از صحنه دیگر در کنار هم قرار داد فضایی مملو از رنگهای جسورانه، زوایای دراماتیک و تایپوگرافی (حروف نگاری) چشم انداز. این طرحهای خیره کننده نشانهای از وجود آوانگارد تجربی در سینمای شوروی آن روزها پیش از تبدیل شدن رئالیسم شوروی به دکترین رسمی هنری آن کشور بوده اند.
اسمولیاکوفسکی، پوستر فیلم Konveier Smerti، ساخته سال ۱۹۳۳ میلادی
از جنبه روایی فیلمها حس اضطراب را القا میکردند که در بسیاری از چهرههای زن ترسیده به تصویر کشیده شده و نیز تمایلات جنسی اغلب غیر معمول در پوسترهای آن دوره دیده میشود.
نیکلای پروساکوف و گریگوری بوریسوف، پوستر فیلم Puteshestvie na Mars، ساخته سال ۱۹۲۶ میلادی
رنگ آمیزی اغلب غیر معمول پوسترها و رنگهای متضاد نشان دهنده انحراف از رئالیسم پیشین و حرکت به سوی ترکیب بندی و بیان انتزاعیتر است.
نیکلای پروساکوف، پوستر فیلم پروی کورنت استرشنف، ساخته ۱۹۲۸ میلادی
انقلاب ۱۹۱۷ باعث تغییر زندگی از نظر سیاسی، اجتماعی و هنری در روسیه شد. هنر به عنوان یک نیروی مهم در شکل دادن به آینده دولت تازه در نظر گرفته شد. شعارهایی مانند "هنر در زندگی" و هنر در فناوری" بیانگر این باور عمومی بودند که هنر این قدرت را دارد که زندگی را در هر سطحی تغییر دهد.
منبع: گاردین