bato-adv
کد خبر: ۵۲۴۶۲۱

جزئیات پروتکل برگزاری امتحانات حضوری مدارس

جزئیات پروتکل برگزاری امتحانات حضوری مدارس

کرد: والدین از این طریق با نحوه پیشگیری از بروز بیماری کووید۱۹ آشنا می‌شوند و در صورتی که دانش‌آموز مبتلا باشد و یا علائمی در او رویت شود دیگر او را به مدرسه نمی‌فرستند.

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۸ دی ۱۴۰۰

رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت ضمن تشریح پروتکل‌هایی که برای رعایت نکات بهداشتی و ضد کرونا در مدارس برقرار است، گفت: مدرسه مکانی است که کلیه سیاست‌گذاران بر آن حساس هستند و به محض اینکه احساس کنند لازم است تغییری در سیاست‌های اتخاذ شده پیرامون آن‌ها ایجاد شود، وارد عمل خواهند شد.

به گزارش ایسنا، دکتر گلایل اردلان گفت: در بازدید‌هایی که از مدارس به عمل آمده است و گزارشاتی که ما گرفته‌ایم بحث استفاده از ماسک در دانش‌آموزان و معلمین در حد خوب و نه قابل قبولی بوده است. یکی از تاکیدات ویژه ما در بحث مدارس موضوع تهویه است که حتما باید برقرار باشد. از سوی دیگر حفظ فاصله فیزیکی ترجیحا ۲ متر فاصله و ۴ متر فضا برای هر دانش‌آموز ضروری است.

وی در تشریح پروتکل‌های ضد کرونا در مدارس، افزود: همچنین باید کلاس‌های حضوری فوق‌العاده لغو شده و از حضور، تردد و مراجعات متفرقه به محیط مدرسه جلوگیری شده و استراحت بین کلاس‌های دانش‌آموزان در حداقل ساعت ممکن باشد و ساعت آغاز و پایان مدرسه به نحوی باشد که از همزمان شدن رفت و آمد و ازدحام آن‌ها جلوگیری شود. قرار دادن صندلی، نیمکت و کامپیوتر باید به گونه‌ای باشد که دانش‌اموزان حداقل با فاصله دو متری از هم قرار گیرند.

او با تاکید بر لزوم آموزش نکات بهداشتی به والدین، بیان کرد: والدین از این طریق با نحوه پیشگیری از بروز بیماری کووید۱۹ آشنا می‌شوند و در صورتی که دانش‌آموز مبتلا باشد و یا علائمی در او رویت شود دیگر او را به مدرسه نمی‌فرستند. از طرفی مدرسه هم باید برای رسیدگی به دانش‌آموزان و کارکنان مشکوک به بیماری از قبل برنامه داشته باشد.

اردلان همچنین بر شست‌وشوی مکرر دست‌ها در محیط مدرسه، استفاده از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل برای افراد حاضر در مدرسه و... تاکید کرد و افزود: نیرو‌های خدماتی نیز باید هنگام فعالیت از لباس محافظتی و ماسک و دستکش استفاده کنند. دانش‌آموزان باید وسایل شخصی برای استفاده خود داشته باشند و گچ یا ماژیک مورد استفاده معلم و دانش‌آموزان جدا باشد و در صورت امکان گچ یا ماژیک شخصی به همراه داشته باشند.

وی افزود: به طور کلی علاوه بر پروتکل‌های اعلام شده، بر پروتکل‌هایی نظیر فاصله اجتماعی ایمن، تهویه، شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک تاکید ویژه داریم.

رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره رتبه سوم مدارس در نقض پروتکل‌های بهداشتی، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع، گفت: اطلاعات بیشتر را باید بخش منتشر کننده آمار ارائه دهند که ممکن است دستورالعمل‌هایی خاص خود را داشته باشند؛ ولی این آمار از سوی اداره ما منتشر نشده است اما، در هر حال ما پایش‌ها و نظارت‌های زیادی درکل کشور داریم و همکاران ما و آموزش و پرورش نظارت بر مدارس را انجام می‌دهند. چک لیست‌های ما یک سقف نمره‌ای دارد که اگر نمره کمتر از این سقف کسب شود، تذکر داده می‌شود و در صورت عمل نکردن مدرسه به تذکرات، منطقه آموزش و پرورش و ستاد کرونا اقدامات و مداخلات لازم را انجام می‌دهند.

وی درباره دانش‌آموزانی که پس بهبودی از کرونا می‌خواهند به مدرسه بازگردند، تصریح کرد: دانش‌آموزی که دوره بیماری را طی کرده است باید به پزشک مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کند و پس از انجام تست با پاسخ منفی به مدرسه بازگردد.

وی در خصوص تمهیداتی که برای حضور دانش‌آموزان دبستانی در مدارس اتخاذ شده است، تاکید کرد: ساعت حضور این دانش‌آموزان در مدارس کمتر بوده و نظارت معلمین و کادر مدرسه هم بر آن‌ها بیشتر است و اولیا هم کاملا توجیه می‌شوند و، چون ساعت حضور کم است مشکلی برای آن‌ها پیش نمی‌آید؛ البته نمی‌توان گفت در بازدید‌هایی که داشتیم دانش‌آموزان ابتدایی مشکلی نداشتند، اما آموزش‌های لازم برای رعایت پروتکل‌ها به آن‌ها ارائه می‌شود تا به امید خدا سال تحصیلی را ایمن طی کنند.

اردلان بیان کرد: مدارس مکانی است که کلیه سیاست گذاران بر آن حساس هستند و به محض اینکه احساس کنند لازم است تغییری در سیاست‌های اتخاذ شده پیرامون آن‌ها ایجاد شود وارد عمل خواهند شد؛ تاکنون نزدیک ۷ پروتکل توسط کلیه ذی‌نفعان نوشته شده است و همه در مورد آن نگرانی دارند و سعی می‌کنند بهترین اقدامات در این بخش انجام شود.

وی درباره برگزاری امتحانات ترم اول دانش‌آموزان نیز بیان کرد: بدیهی است که برگزاری امتحانات پروتکل خاص خود را دارد که مانند مراکز تجمعی است. برخی دانش‌آموزان غربالگری می‌شوند که مطمئن شوند بیماری خاصی ندارند و در بدو ورود از این نظر که علامت دارند یا خیر بررسی می‌شوند و یک خود اظهاری دارند.

اردلان در این باره افزود: استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی و حداقل زمان ممکن برای برگزاری امتحانات، اخذ امتحان در اتاق ایزوله از دانش‌آموز علامت دار و. همگی اقدامات لازم در این زمینه است که مدیران مدارس به آن آگاه هستند.

وی گفت: از دانش‌آموزان نیز می‌خواهیم به محض تمام شدن امتحان به منزل بازگردند و از حضور اضافه در محل، روبوسی و درآغوش کشیدن یکدیگر خودداری کنند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین