استاد حوزه و دانشگاه در یادواره ۱۸ شهید مجلس روضه فاطمیه قم روضههای خانگی را از مؤثرترین روشهای تربیت نفوس و تعالی ایمان و معرفت مردم دانست و گفت: یکی از مصادیق بروز و ظهور ایمان در جامعه روضههای خانگی است و وقتی این مجالس در خانه انجام گرفت فرزندان ما آن را جدیتر میگیرند و هویت دینی پیدا میکنند.
علیرضا پناهیان در یادواره ۱۸ شهید مجلس روضه فاطمیه قم روضههای خانگی را از مؤثرترین روشهای تربیت نفوس و تعالی ایمان و معرفت مردم دانست و گفت: یکی از مصادیق بروز و ظهور ایمان در جامعه روضههای خانگی است و وقتی این مجالس در خانه انجام گرفت فرزندان ما آن را جدیتر میگیرند و هویت دینی پیدا میکنند.
به گزارش فارس، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در این مراسم اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس در ایام فاطمیه اول در مجلس روضه زنانهای که در خانهای برپا بوده موشک به این خانه اصابت میکند و ۱۸ نفر از بانوان به همراه ۳ جنین به شهادت میرسند.
وی با بیان اینکه روضه خانگی هدف قرار گرفت تا شهید دادن این مجالس هم در تاریخ ثبت شود، گفت: این حادثه دقیقا در روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در شهری اتفاق افتاد که نماد قبر گمشده حضرت زهرا سلام الله علیها در آن قرار دارد و خداوند با شهادت این بانوان خواست نماد تازهای را در ذهن ما به ثبت برساند.
عضو هیأت امنای دانشگاه هنر با بیان اینکه خداوند اهل ثبت نماد است و محل شهادت این بانوان را نماد شهادت در روضههای خانگی قرار داده است، افزود: خداوند درباره مکانهای خاص حرمتهای خاصی قائل است و در روایت است که ابتدا حرمین شریفین مکه و مدینه در صدر مکانهای مقدس قرار دارد، سپس قبور ائمه، بعد مقتل شهیدان، بعد محل دفن امام زادگان و بعد مساجد؛ بنابراین مقتل این شهدا هم یک مکان مقدس است که باید به عنوان یک نماد تبدیل به بنای یادبود شود.
وی روضههای خانگی را از مؤثرترین روشهای تربیت نفوس، تزکیه جانها و تعالی ایمان و معرفت مردم دانست و گفت: یکی از مصادیق بروز و ظهور ایمان در جامعه روضههای خانگی است و وقتی این مجالس در خانه انجام گرفت فرزندان ما آن را جدیتر میگیرند و هویت دینی پیدا میکنند.
پناهیان با بیان اینکه به واسطه حضور علما در قم باید این شهر بیشترین روضههای خانگی را داشته باشد، گفت: روضههای محدود که با جمعیتهای کم شکل میگیرند خودشان موضوعیت دارند و شهر مقدس قم که باید از این نظر الگوی دیگر شهرها باشد.
وی با تأکید بر اینکه روضههای خانگی باید با تلاش بانوان شکل گیرد، افزود: نقش احساسات مادر در تربیت فرزند بسیار مؤثر است و کودک با تمام هشیاری، کنجکاوی و تأثیر پذیری این صحنهها و تلاشهای مادر برای برپایی روضه را در ذهن خود ثبت میکند و این مسیر را ادامه میدهد.
نائب رئیس قرارگاه عمار با بیان اینکه یکی از شاخصهای سطح معنوی جامعه برگزاری روضههای خانگی است، گفت: امام سجاد و امام باقر علیهما السلام در خانه خود روضه میگرفتند و امام سجاد علیه السلام به شیعیان امر میکردند که در خانههای خود روضه بگیرید.
وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها هفتهای یک بار برای حضرت حمزه سید الشهدا روضه میگرفتند، گفت: وقتی برای شهادت جعفر طیار خانواده اش در خانه گریه میکردند فردی آمد و به این نوع گریه کردن برای فرد از دست رفته اعتراض کرد، ولی پیامبر (ص) فرمودند برای فردی مثل جعفر باید گریه کرد و دستور دادند که خانمها غذا پخت نکنند و آقایان غذا را آماده کنند تا زنها عزاداری کنند.
پناهیان با بیان اینکه مادری که روضه میگیرد فرزندان خود را بیمه کرده است، تصریح کرد: بسیاری از سیاستهای ما مانند ایجاد انگیزه ازدیاد نسل باید در روضههای خانگی شکل بگیرد و این روضهها میتواند در ترویج مباحث فرهنگی بسیار مؤثر باشد.