bato-adv

چینی‌ها وارد متروی تهران شدند؟

چینی‌ها وارد متروی تهران شدند؟

ناوگان مترو در ایران آن قدر فرسوده شده که حالا چین و روسیه قرار است در ایران مترو بسازند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با تائید این خبر گفت: قرار است پول تامین قطعات و نوسازی مترو تهران از طریق نفت تهاتر شود.

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۵ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰

ناوگان مترو در ایران آن قدر فرسوده شده که حالا چین و روسیه قرار است در ایران مترو بسازند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با تائید این خبر گفت: قرار است پول تامین قطعات و نوسازی مترو تهران از طریق نفت تهاتر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، فرسودگی ناوگان حمل و نقل موجی از نارضایتی‌ها را به همراه داشته است. حالا شهردار تهران برای نوسازی مترو تهران و حومه با چین و روسیه وارد مذاکره شده است.

اخیرا، اما به دلیل فرسودگی سیستم تهویه مترو ویدئویی در شبکه‌های مجازی می‌چرخید که نشان می‌داد به دلیل خراب بودن این سیستم، شهروندان تهرانی در تونل شیشه مترو را شکستند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در این مورد گفت: اخیرا شهردار تهران با رئیس جمهور دیداری داشتند. در این جلسه وعده داده شد با بروزرسانی و تعمیر مترو تهران بدهی انباشته شده برای حمل و نقل عمومی از جمله مترو از محل تهاتر نفت تامین تا مشکلات برطرف شود.

مهدی شایسته‌اصل توضیح داد: برای خرید قطعه مترو، نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان داریم و به غیر از آن اکنون بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان منابع برای بروزرسانی ناوگان نیاز است.

او ادامه داد: در گذشته برای نوسازی و بروزرسانی واگن مترو تهران با مالزی قرارداد داشتیم که این قرارداد هم در حال پیگیری است.

این مقام رسمی درباره چرایی مذاکره با چین گفت:، چون در ابتدای ساخت مترو ایران قراردادی با شرکت چینی داشتیم، تصمیم گرفتیم برای بروزرسانی و تامین قطعات دوباره از این کشور کمک بگیریم. امیدواریم با بروزرسانی مترو تهران رضایت شهروندان پایتخت و حومه تامین شود.

تحریم‌ها مانع بروزرسانی مترو می‌شود؟

شایسته‌اصل بیان کرد: از سوی دیگر ایران برای تامین قطعات و بروزرسانی متر با روسیه هم وارد مذاکره شده است. روسیه به دلیل پیشرفته بودن سیستم حمل و نقل قرار شد هم در بحث فاینانس و انتقال تکنولوژی به ایران کمک کند.

تحریم‌های اخیر و بلوکه شدن پول‌های نفتی ایران در کشور‌هایی مانند چین، کره، هند و … باعث شده که ایران در تامین مواد غذایی و بروزرسانی سیستم حمل و نقل با کشور‌های طرف قرارداد وارد مذاکره شود.

پیش‌تر قرار بود برنج‌های هندی با دلار‌های نفتی تهاتر شود که حالا بروزرسانی خط متروی تهران هم به آن اضافه شده است.

 

چینی‌ها با ایران پای کار هستند

سوال اصلی، اما اینجاست که آیا تحریم‌ها مانع فعالیت شرکت‌های چینی و روسی برای ساخت مترو می‌شود؟

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه پاسخ داد: چینی‌ها حتی در شرایط تحریم هم حتی راضی به همکاری با ایران هستند. چرا که به دنبال مشتری‌های جدید هستند و می‌خواهند قطعات ساخته شده را بفروشند.

پیش‌تر مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران در شورای شهر تهران گفته بود: «بیش از ۳۵ درصد قطار‌های درون‌شهری نیاز به اورهال شدن دارد و باید بودجه و اعتبارات لازم در این زمینه برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شود.»

طلب نفتی ایران از چین چقدر است؟

بنابر این گزارش مترو تهران برای بروزرسانی نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان دارد. سال گذشته تخمین زده شد که چین ۲۰ میلیارد دلار میلیارد بدهی به ایران دارد که بخش بزرگ این طلب‌ها بابت فروش و انتقال نفت است.

حال در آینده باید دید که سهم بروزرسانی صنعت حمل و نقل متروی ایران در پول‌های بلوکه شده نفتی چقدر است؟

برچسب ها: مترو تهران نفت
bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین