خودروسازی آلمانی BMW در راستای توسعه خودروهای پاک خود، اخیراً از مدل مفهومی یک شاسی بلند قدرتمند با نام BMW XM رونمایی کرد که یک کراس اوور پلاگین هیبریدی با پیشرانه V8 و قدرت ۷۵۰ اسب بخار است.
فرارو- خودروسازی لوکس BMW اخیراً از یک شاسی بلند مفهومی با طراحی خشن به نام BMW XM رونمایی کرد که یک کراس اوور پلاگین هیبریدی با پیشرانه V8 و قدرت ۷۵۰ اسب بخار است. همچنین گفته میشود این مدل مفهومی پیش نمایشی از یک مدل واقعی است که در آینده نزدیک راهی بازار خواهد شد.
به گزارش فرارو، در سال ۱۹۷۸، BMW اولین مدل M خود را با نام M1 معرفی کرد. این خودرو همچنین اولین خودروی موتور وسط سازنده باواریایی بود که دارای یک موتور ۳.۵ لیتری شش خطی با قدرت (در آن زمان) ۲۷۴ اسب بخار (۲۰۱ کیلووات) و ۲۴۳ پوند فوت (۳۲۹ نیوتن متر) گشتاور بود.. با گذشت بیش از ۴۰ سال، حالا BMW دومین مدل مستقل سری M خود را معرفی کرد که کانسپت XM نام دارد.
اگرچه کانسپت XM و M1 از نظر فنی جزو یک سری محسوب میشوند، اما میتوان گفت که شباهت آنها در همین حد باقی میماند، زیرا XM یک کراس اوور پلاگین هیبریدی با پیشرانه V8 با قدرت ۷۵۰ اسب بخار (۵۵۱ کیلووات) و ۷۳۷ پوند فوت (۱۰۰۰ نیوتن متر) است. فراتر از آن، این مدل مفهومی وحشی، پیشنمایش نسخهای تولیدی است که قرار است در سال ۲۰۲۲ عرضه شود. مدل XM همچنین از نظر تئوری میتواند تا ۳۰ مایل (۴۸ کیلومتر) را تنها با باتری و با کمک سیستم درایو M Hybrid که به تازگی توسعه داده شده، رانندگی کند. شرکت BMW به مشخصاتی مانند جابجایی موتور، اندازه باتری یا سرعت خط مستقیم اشاره نمیکند، اما میتوان تصور کرد که در کمتر از چهار ثانیه قادر خواهد بود به سرعت ۶۰ مایل (۱۰۰ کیلومتر) بر ساعت برسد.
از نظر سبک، کانسپت XM برخلاف اغلب خودروهای این سازنده آلمانی، به نظر میرسد، که با دو قطعه بزرگ جلوپنجره در قسمت جلو برجسته شده است. اینها در واقع یکی از بزرگترین جلوه پنجرههایی است که تا به امروز شرکت BMW برای خودروهای خود، چه مفهومی چه غیر مفهومی، بکار برده است. قابهای جلوپنجره بزرگ دارای محیطهای نورانی هستند که در شب، با چراغهای LED باریک که به دو ماژول جداگانه تقسیم میشوند، حضوری بینظیر به آن میبخشد.
چرخهای عظیم ۱۴ پره و ۲۳ اینچی این خودرو باز هم بزرگترین چرخهای بکار گرفته شده از سوی BMW است، در حالی که نوکهای چهارگوش اگزوز مثلثی سپر عقب را پوشاندهاند. چراغهای عقب LED فوقالعاده باریک از لبه درب صندوق عقب و روی گلگیرهای عقب کشیده شدهاند. شیشهی عقب نیز دارای طراحی منحصربفرد گوهای است که دو حلقه گرد بیامو را در گوشههای آن میتوان دید.
داخل XM به همان اندازه بیرونی جذاب است. در کابین، چرم قهوهای با ظاهر قدیمی را با تمهای مسی و فیبر کربن ترکیب میکند تا مکانی کاملاً خیره کننده برای نشستن ایجاد کند. جدیدترین نسخه iDrive 8، داشبورد را با یک رابط منحنی عظیم تزئین میکند که مثل همیشه زیبا به نظر میرسد. ردیف دوم با یک صندلی نیمکت مخملی الماس دوخته شده به رنگ آبی، تجربهای شبیه به سالن را برای دو سرنشین عقب ایجاد میکند. علاوه بر این، هدلاینر دارای ساختار منشوری سه بعدی منحصر به فرد است که کاملاً روشن میشود و در ترکیب با LEDهای محیطی که در هر سه رنگ BMW M وجود داشت، یک نمایش نور داخلی جذاب ایجاد میکند.
به گزارش فرارو، بیامو کانسپت XM در حال حاضر فقط یک کانسپت است، اما سال آینده نسخه تولیدی آن را خواهیم دید. قیمت، البته، در دسترس نیست، اما ما شک داریم که XM ارزان باشد و اگر برچسب قیمتی ۱۵۰۰۰۰ دلاری از آن را مشاهده کردید، چندان شگفت زده نشوید.
منبع: motor1
ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو