bato-adv
کد خبر: ۴۹۳۵۰۳

صفار هرندی: انتخابات ما در واقع انتخابات ۶۰ درصدی است

صفار هرندی: انتخابات ما در واقع انتخابات ۶۰ درصدی است

"من پیروزی آقای رئیسی را بسیار بالاتر از مرزبندی‌های مرسوم سیاسی می‌دانم؛ ایشان هم برآوردش از صحنه همین است. استقبالی که از ایشان شده به‌میزان قابل‌توجهی با این نگاه بوده است که آینده ایران را بزرگ و شیرین می‌تواند رقم بزند."

تاریخ انتشار: ۰۲:۰۸ - ۰۱ تير ۱۴۰۰

خبرگزاری تسنیم گفت و گویی با محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم انجام داده  و به بررسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است. 

گزیده این گفت و گو به این شرح است: 

* لازم می‌دانم، هم اعجاب و شگفتی و هم خرسندی و خوشحالی خودم را نسبت به این عمل صالحِ مردم یعنی کار شایسته‌ای که انجام دادند، ابراز کنم و هم حقیقتاً تبریک بگویم و به درگاه خداوند شاکر باشم.

* ما در شرایطی انتخابات را برگزار کردیم که نارضایتی مردم از کسانی که بیشترین توقع از آنان برای خدمت‌رسانی به مردم می‌رفت، زیاد بود. این توقع و انتظار از دولت بود؛ البته این گفتۀ من به‌معنای ناسپاسی نسبت به خدمات خوب دولت‌ها در همه دوره‌ها نیست. در دولت یازدهم و دوازدهم نیز بالاخره بعضاً خدمات اثرگذاری صورت گرفت، اما این اقدامات در قیاس با آن چیزی که باید باشد، به‌قدری دچار اختلال شد که گاهی این تعبیر به‌کار می‌رفت که میزان محبوبیت دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور به کمتر از 7 درصد تنزل پیدا کرده است.

* این سطح از نارضایتی از دولت فعلی، حتی در مورد آن کسی که مجبور شد از کشور فرار کند هم وجود نداشت. البته آن موقع نظرسنجی و این برنامه‌ها نبود، اما از فحوای کلام روزمره مردم و مقایسه آن با حال‌وهوای آن روزهای مردم می‌شد چنین چیزی را فهمید. در آن موقع نارضایتی از دولت و رئیس‌جمهور این‌قدر زیاد نبود، البته من این را با تأسف می‌گویم و بابت آن خوشحالی نمی‌کنم.

* عده‌ای بدخواه، از حس تغییرخواهی مردم، القای یک زاویه مبنایی با اصل حکومت و نظام را در دستور کار قرار دادند و این سوءاستفاده را کردند تا تغییر را به‌معنای تغییر در سطح نظام و انقلاب تفسیر کنند، این سوءاستفاده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت این سوءبرداشت، با وجود اینکه بارها پاسخ داده شده بود، باز هم نیاز به پاسخ داشت.

* نگرانی‌های گسترده از کرونا یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در مشارکت بود؛ بین 16 تا 20 درصد پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی‌ها گفته بودند که شاید به‌دلیل کرونا منصرف شوند و در انتخابات شرکت نکنند. ازآن‌جایی که برمبنای روش‌های معمول در نظرسنجی‌ها، نصف این میزان را محقق در نظر می‌گیرند، بین 8 تا 10 درصد کسانی که تصمیم داشتند در انتخابات شرکت کنند، به‌دلیل کرونا احتمالاً منصرف شده شرکت نکردند.

لذا کرونا عنصر تأثیرگذاری در عدم شرکت برخی افراد در انتخابات بود. برخی از دوستان ابراز خوشحالی می‌کردند که "رقم مشارکت در بعضی از نظرسنجی‌ها به 54 و 55 درصد رسید"، اما من در ذهنم می‌گفتم "به‌دلیل کرونا باید حدود 10 درصد از این رقم کمتر حساب کنید".

اما اگر بخواهیم این انتخابات را از منظر میزان مشارکت دقیق‌تر معرفی کنیم، باید بگویم مشارکت 58.8 درصد بوده است؛ یا اینکه حداقل باید گفته شود مشارکت 55 درصد بود. انتخاباتی که برگزار شد، با نُرم‌های مألوف و شناخته‌شده هم‌خوانی دارد، ضمن اینکه ما در گذشته، انتخاباتی داشتیم که میزان مشارکت 51 و 53 درصد بود.

* به عواملی که اشاره شد، کمپین رأی بی رأی و آن رفتار مغول‌وار برخی از مخالفان همچون منافقین هم باید اضافه شود. این گروه نمی‌توانستند در داخل جلوه‌ای داشته باشند، اما در خارج، تاریخ جلوه‌هایی از آن را ثبت کرد. آن‌ها افراد را به‌جرم رفتن پای صندوق رأی و استفاده از حق دموکراسی مورد ضرب‌وشتم قرار دادند، انگشت‌های‌ برخی‌شان را شکستند، جالب اینکه این کار در غرب هم صورت گرفت، اگر در یک کشور جهان سومی اتفاق می‌افتاد، جای تعجب نداشت اما آن اتفاقات در غرب و جلوی چشم پلیس‌های اروپایی اتفاق افتاد.

* به هیچ وجه در گذشته این اتفاق‌نظر میان گروه‌های مخالف نظام و تبلیغ برای تحریم انتخابات وجود نداشت، بیشتر هم با تمسخر مواجه می‌شدند.

* آن چیزی که این بار ماجرا را آزاردهنده کرد، وجود یک تمایل از داخل و از بین برخی افراد و گروه‌های سیاسی در راستای آنان بود. بعضی از جریان‌ها، جلوه‌ای از خودشان نشان دادند که یا مستقیماً گفتند "پای صندوق رأی نمی‌رویم" یا اینکه "نباید بروید". آن آقایی که من و شما خوب می‌شناسیمش، به امامزاده رفت و به آن امامزاده متوسل شد تا به مردم بگوید "رای ندهید!"، در سوی دیگر، یک جریان سیاسی استخوان‌دار نیز که از ابتدای انقلاب تاکنون پای مسائل بوده و امروز اسمش اصلاح‌طلبی است (دیروز اسمشان چپ بود و در دوره‌هایی نیز معروف به رادیکال‌ها، خط سوم و... بودند که حالا ماتَرَک آن جریان همان چیزی است که خود را اصلاح‌طلب معرفی می‌کند) نمی‌دانست چه باید بکند.

* جریان اصلاحات گذشته از آن سردرگمی که نمی‌دانستند چه باید بکنند، می‌دانستند که اگر انتخابات را تحریم کنند و انتخابات به‌خوبی برگزار شود، بی‌اثری‌‌شان عیان خواهد شد، بنابراین دوگانه عمل کردند؛ بعضی از آن‌ها گفتند "شرکت کنید" و در روز انتخابات و در میانه روز تماس‌های شخصی با عوامل‌شان گرفتند و گفتند "به بقیه خبر بدهید تا در انتخابات شرکت کنند."، ارتباطات گسترده بین‌شان برقرار شد و گفتند "اوضاع خراب است، حتماً بروید، شرکت کنید و به فلانی هم رأی بدهید".

* برخی اصلاح‌طلبان از اول می‌دانستند که تحریم عاقبت خوبی ندارد. آن‌ها گفتند که تحریم موجب حذف شدن همیشگی خودشان از صحنه سیاست‌ورزی کشور خواهد شد. آن‌هایی که پخته‌تر بودند این را گفتند و تأکید کردند که تحریم نباید صورت بگیرد.

اما آن‌هایی که کینه‌توز بودند، بر تحریم اصرار داشتند. به‌نظرم وعده‌هایی از بیرون به آن‌ها داده شده بود و روی آن وعده‌ها حساب کرده بودند. به آن‌ها گفته بودند که "در این سو یک پشتوانه قوی برای شما وجود دارد."، به‌ادبیات منافقین به آنها می‌گفتند "شما صندوق را ترک کنید، به هم ریختن خیابان‌ها با ما". آن‌ها تصور می‌کردند زمینه برای اینکه ایران را همچون سوریه به آشوب بکشند، بسیار مهیاست.

* مگر می‌شود درب کشور را به‌روی کشورهای دیگر بست؟ ما نیاز داریم و حتماً باید ارتباطات قوی با دیگر کشورها داشته باشیم اما آن‌هایی که به ما می‌گفتند "مگر شما زبان دنیا را بلد هستید و مگر می‌فهمید؟" یک کاری کردند که بسیاری از دوستان ما از ما جدا شدند.

* مورد سوریه مصداق بسیار روشنی است که نشان می‌دهد نهایتاً همه چیز باید به صندوق‌های رأی ختم شود. سوریه را نابود کردند و تأسیسات و زیربناهایش را از بین بردند ولی نهایتاً مشخص شد که باید به صندوق رأی مراجعه شود، دوست داشتند ایران هم شبیه سوریه شود.

* رأی آقای رئیسی بسیار معنادار بود؛ مردمی که یک بخش از آن‌ها دیگر نمی‌خواستند به برخی ادعاها اعتماد کنند و بخشی که هنوز دنبال حرف‌های معتبر بودند، وقتی ادعاهای آقای رئیسی را با عملش در جایگاه رئیس قوه محک زدند و اعتبارسنجی کردند، دیدند مثل اینکه درست است و ایشان واقعاً می‌تواند. ایشان واقعاً دوهزار کارخانه را به زنجیره تولید بازگردانده است و حرکت و نهضتی آغاز شده است. ایشان همان کسی است که آمده و مطالبات بانک‌ها را از گردن‌کلفت‌هایی که پول‌های بانک‌ها را بردند و نمی‌دهند گرفته است، قبلًا این‌طور تثبیت شده بود که انگار یک عده با گردن‌کلفتی باید پول بگیرند و پس ندهند. دستگاه قضایی این پول را از حلقوم این افراد و حتی کابین زنان‌شان بیرون کشید. برخی این پول‌ها را برای خانواده‌هایشان حواله کرده بودند، کارخانه‌هایی را به نام زنان‌شان کرده بودند، اینها را از چنگ‌شان درآورد، تعدادش نیز به‌قدری زیاد بود که شکلش از یک عمل نمایشی بیرون رفته و ادعا معتبر شده بود.
با مفسدین در هر رده‌ای بودند، حتی در قواره‌های بسیار موجه و سطح‌بالا برخورد شد. برخی به زندان افتادند و یکی دو نفر نیز اعدام شدند، این‌ها را مردم دیدند. اگر این اتفاق‌ها نیفتاده بود، شما اصلاً نباید امیدوار می‌بودید که به آرای رئیسی اضافه می‌شد، بلکه باید از آن کم هم می‌شد.

* وقتی رقبایی که مشهور هم بودند از صحنه خارج شدند، ایشان (رئیسی) با تأسف برخورد کرد. برداشت ایشان این بود که اتفاقاً رقیب قِدرتر به دردش می‌خورد، چون حرف برای گفتن داشت. ادعایش، ادعایی بود که توسط مردم به‌رسمیت شناخته شده بود.

به همان اندازه که تغییر میان مردم به گفتمان غالب تبدیل شده بود، اسم کسی که توانایی تغییر دارد هم سر زبان‌ها افتاده بود، منتهی این چیزها همیشه از نقطه‌ای شروع می‌شود و به‌تدریج بالا می‌گیرد.

* دولت در درون خود نیاز به انقلاب دارد، این اصطلاحی که رفیق‌مان آقای ضرغامی مطرح کرد، منظورش هنجارشکنی نبود، زیر میزی باید زد که برخی از این میزها، تعارفات، رویه‌های جاری عامل بدبختی بودند. باید برخی از این قواعد را که خود این‌ها سبب زمین‌گیر شدن ما شده است تغییر داد. آقای رئیسی این ظرفیت را دارد و نشان داده است که در این رابطه آمادگی دارد.

* من مطمئنم با این خیزی که دولت آقای رئیسی به‌سمت حل مسائل به‌کمک مردم و میدان دادن به مردم بر خواهد داشت، در دوره‌های بعد حتی با رأی بسیار بالاتری از او استقبال خواهد شد.

* آرای باطله اولاً رقیب آقای رئیسی نبود و رقیب دیگران نبود، ثانیاً یک‌دست نبود و باید انواع آرایی را که این‌طور محاسبه می‌شوند در نظر گرفت، چند دسته رأی در این زمینه داریم.

* آقای رئیسی گفت "من رئیس‌جمهور همه هستم، حتی آن کسی که در بیرون انگشت هم‌وطنش را شکسته است".

* کار خوبی که آقای رئیسی در روزهای تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری انجام داد، برگزاری جلسه با مدیران مسئول مطبوعات و رسانه‌های اصلاح‌طلب بود. قاعدتاً درخواست از سوی آنان بوده است. حرف‌هایی هم که رد و بدل شد، حاکی از یک نوع امید نسبت به آینده بوده است. اعتمادی بود و این‌که این فرد کاری کرده که حتی مخدوم قبلی این کار را نکرده است.

* آقای رئیسی چند بار گفت که "من نماینده یک جریان خاص سیاسی نیستم". اگرچه ایشان به‌صورت مبنایی اصولگراست، اما تعلق سازمانی به این جناح ندارد. این گرایش که دولت در خدمت همه جریان‌هایی خواهد بود که دل‌شان برای ایران می‌سوزد، مثبت است که جلوه‌هایی از آن در این ایام و در قوه قضائیه و در مواجهه با حقوق شهروندی مشاهده شد.

* شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دور جدیدی می‌خواهد آغاز شود و من در این رابطه خیلی خوش‌بینم، البته یک آفت در این زمینه در کمین است. افراد کم‌تحمل هم در این جناح و هم در آن جناح وجود دارد، ممکن است این‌ها با عادات و آداب گذشته بخواهند فضا را به آن سو ببرند، عادت تکفیرگرایی که در وجوه مختلف می‌تواند جلوه کند گاهی اوقات شامل برخی در این جناح هم می‌شود؛ به‌جرم اینکه "این آقا فلان‌جا این جمله‌ای را که من دوست داشتم، نگفت"، تخریب و تکفیرش می‌کنند. این دوره، دوره‌ای است که بر وجوه مشترک جریان‌های مختلف باید تأکید کرد. قانون و سیاست‌های کلی نظام برای ما مرجع است و نمی‌شود هرکس که از راه رسید، حکمی صادر کند. اگر افراد چارچوب‌ها را بپذیرند، خیلی از مسائل حل می‌شود. توافق بزرگ ملی در این نقاط باید صورت بگیرد و اکنون زمینه آن فراهم است.

* من پیروزی آقای رئیسی را بسیار بالاتر از مرزبندی‌های مرسوم سیاسی می‌دانم؛ ایشان هم برآوردش از صحنه همین است. استقبالی که از ایشان شده به‌میزان قابل توجهی با این نگاه بوده است که آینده ایران را بزرگ و شیرین می‌تواند رقم بزند.

* برخی جریانات سیاسی مردم را با وعده گشایش در امور و حل مسائل و کلید حل مشکلات در دست به صحنه کشاندند و در باغ سبزی را به آن‌ها نشان دادند، اما در نهایت آن‌ها را به برهوت خشکسالی ارجاع دادند. به‌قول آقای سیف دستاوردش هم تقریباً هیچ بود که احساس مردم این است مطلقاً هیچ بود.

* من گمان می‌کنم آن تجربه در اختیار اصلاح‌طلبان بود که این مقدار در آمدن به صحنه احتیاط می‌کردند، باز دنبال گزینه‌هایی می‌گشتند که مال خودشان نباشد، رجوع به آقای لاریجانی برای همین بود، با اینکه می‌دانستند ایشان از سوی برخی از نیروهای حزب‌اللهی و مردمی با اقبال مواجه نمی‌شود، با اینکه می‌دانستند آقای لاریجانی از سوی قشری از نیروهای حزب‌اللهی و مردم با اقبال مواجه نمی‌‌شود اما باز هم او را از نفرات اصلی خودشان همچون آقای جهانگیری و حتی آقای عارف موجه‌تر می‌دانستند.

من به جایگاه قانونی شورای نگهبان احترام می‌گزارم ولی اگر قرار بود من در جایگاهی باشم که حقی در این حوزه دارد، قاعدتاً این‌گونه رفتار نمی‌کردم و ممکن بود بگویم که بودن آقای لاریجانی در این عرصه خوب است اما به هر حال آقای لاریجانی شانس آورده است، چرا که شانسی نداشت. خود اصلاح‌طلبان می‌گویند که شورای نگهبان به آنها لطف کرد!

* همه آنهایی که سازوکار مردم‌سالاری را به‌رسمیت شناختند برنده این میدان بودند، البته برخی‌ها برندگی‌شان مضاعف است چرا که به‌واسطه پیروزی در انتخابات شیرینی برندگی را بیشتر از دیگران چشیدند ولی به هر حال همه آنهایی که کمک کردند تحقق مردم‌سالاری از طریق مراجعه به آرای عمومی همچنان مستقر بماند احساس برنده بودن می‌کنند و از اینکه جریان دعوت‌کننده به عدم استقبال از صندوق توفیقی پیدا نکرد، خوشحال هستند.

* من معتقدم بازنده بزرگ جریان تحریم‌کننده انتخابات و در رأس آنها قدرت‌هایی هستند که بیش از 40 سال است نمی‌خواهند ما را به‌رسمیت بشناسند.

* در داخل جماعتی که دچار توهم این بودند که اگر یک فراخوان بدهند مردم با آنها همراهی می‌کنند، جریان شکست‌خورده هستند، همانند روزی که خانه‌نشین شدند و تصور می‌کردند همه مردم به خیابان‌ها می‌ریزند در حالی که آن روز هم هیچ خبری نشد.

آن‌هایی که روزی در مجلس تحصن کردند، به‌قول آقای بهزاد نبوی می‌گفت که "ما خیال می‌کردیم همۀ شهر برای حمایت از ما دور مجلس می‌ریزد اما دریغ از 50 نفر"؛ البته آقای نبوی شاید الآن به‌خاطر همین عاقل شده است و می‌گوید که "اشتباه می‌کنید و باید بساط بایکوت تحریم را کنار بگذارید."

* انتخابات ما در واقع یک انتخابات 60درصدی است؛ درست است که مشارکت 48.8 است اما حتماً کسانی‌که به‌دلایلی مانند ماجرای کرونا که خیلی بالاست، به‌دلایل دلخوری‌ها از وضع موجود نیامدند و هم‌چنین به‌دلیل آزاری که در روز رأی‌گیری دیدند، مشارکت نداشتند. البته من نمی‌خواهم به آن عدد بدهم، چون واقعاً دربارۀ آن تحقیق و بررسی نشده است و دفعتاً پیش آمده است و مردم صبح پای صندوق این موضوع را دیدند؛ البته یک‌جا و دوجا و یک‌شهر و دوشهر هم نبود و بلکه در سراسر بود که باید بررسی شود تا از سوی کسانی ارادۀ پلیدی پشت موضوع بوده و یا ندانم‌کاری و عدم‌آمادگی بوده است.

* یک‌هفته قبل از روز انتخابات، کسی که با خارج از کشور ارتباطات کاری گسترده‌ای دارد، دست‌نوشته‌ای را به من داد و من هم به مراجع مربوطه منتقل کردم که متأسفانه در خارج از کشور بنای بر همکاری برای برپایی درست انتخابات وجود ندارد و این مسئله باید به دستگاه دیپلماسی تذکر داده شود و نشانی‌هایی هم داده بود که حکایت از وقوف به مسئله داشت.

bato-adv
روکشی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
سصت درهد همینطوره که شما میگین.
Nima
Canada
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
می بخشید ریاضی شما ضعیف است
51% عدم شرکت
9% رای باطله
4% رای اعتراضی به همتی
نصف رای محسن رضایی قومیتی بود و سیاسی تلقی نمی شود.
انتخابات مهندسی شده و تبلیغات صدا و سیما بدون دسترسی مردم به رسانه آزاد در داخل کشور
حداکثر پایگاه رای ایجابی شما 30 تا 35%
هم نیست.
زمانی که همه ایرانیان و اپزسیون بتوانند در انتخابات آزاد شرکت کنند وزن سیاسی واقعی مشخص می شود.
رای گیری فعلی فقط بین گروهی از طرفداران ولایت فقیه است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
عمل صالح مردم دیگه چیه؟ هر وقت مردم میرفتن به یکی دیگه رای میدادن میگفتین ضد انقلاب نفوذ کرده و مملکت داره از دست میره. هر وقت آدم خودتون رو میارین سرکار میگین مردم عمل صالح انجام دادن
سهیل
United States of America
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
خلاصه:
اصلا هم درد نداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
تلاشی مذبوحانه برای وارونه جلوه دادن واقعیت.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰۵
ناشناس
Canada
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
شما که در این ۴۰ سال معنی خیلی از لغات و مفاهیم رو برعکس کردین حالا هم مشکلی نیست که معنی “درصد” رو هم عوض کنین!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
یک تنه تمام مرز های ماله کشی را جابجا کرد. ظریف باید لنگ بیاندازد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
تعداد رای اقای رییسی به نسبت رای دهنده ها از سال 92 هم کمتر شده. 30% کل مردم که می تونستن رای بدن بهش رای دادن. 5 میلیون هم با وجود کرونا اومدن ولی به کسی رای ندادن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
وقتی رییس جمهور مطبوع با سقوط آزاد، میزان محبوبیتش از 73 درصد رسیده به زیر 8 درصد، این یعنی وضعیت رییسی بهتر هم شده!
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
اصلا چرا 60 درصد . 99 درصد !!!
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
!!!!!!!.........!
نامش
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
واقعا هیچ کس جواب خزوبلاتش نمیده یعنی مردم ارزشی برای حرفهاش قایل نیستن میبافه اصلا مشرکت 90 درصد شماها همه خوب از مریخ اومدین اینورها همه بد گیرم که خلق را بفریفتی به فریفتن با دست انتقام طبیعت چه میکنی
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
طبیعت بیچاره را هم همین ماهای پر ادعا خرابش کردیم
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
اقای هرندی میخواهند تردستی کنند واز درون کلاه خرگوش در بیاورند - اقای هرندی با احتساب ارای باطله میزان مشارکت حدود 40 در صد است و اتفاقا 60 در رای نداده اند.
بهرنگ
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
پررویی و وقاهت این جماعت تمومی نداره! ۳۱ میلیون نفر از مردم در انتخابات شرکت نکردن،اما باز هم این جماعت اصولگرانما زبونشون درازه!!!!!! ۴ سال دیگه باید ببینیم چه چیزی واسه گفتن خواهید داشت!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
با ساپورت بنفش و ناز و کرشمه کلی قر آتشین دادین شد جهنم فعلی . ببند
ناشناس
Portugal
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
ناشناس 14:58 شبت درازه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
در تعجبم که این رورها کمتر نامی از این جوان جویای نام وجود دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
بالاخره نفهمیدیم شورای نگهبان بر اساس مر قانون عمل می‌کند یا به افراد لطف می کند یا بر اساس مصلحت عمل می کند؟
برای این تناقض‌گویی ها حق دارید چون هیچ معیاری وجود ندارد و لاریجانی برای اولین چالش بسیار روشنی را در پیش چشم مردم درباره ملاک قانون‌مداری شورا ایجاد کرد.
هرچند مردم می‌دانستند و رای ندادن بسیاری مثل من اعتراض به رفتارهای شورای نگهبان بود و لا غیر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
درود بر دکتر واقعی احمدی نژاد ودکتر مشایی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
عجب! آقایان خودشان را به خواب زده اند. وقتی از خواب بیدار می شوید که دیگر دیر شده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
آقای هرندی ریاضی دوم ابتدایی چند شدی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
صفار جان کوتاه بیا.
واقعیت ها را ببینید تا بتوانید درست تصمیم سازی کنید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
ماله کشی!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
اون که به امام زاده رفت یار غار شما و نتیجه بصیرت شما بود خیلی به حرف های شما اعتماد نیست چون اگر دید روشنی داشتید با ایشان اینهمه خسارت بر کشور وارد نمیکردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
یک انتخابات با آرا باطله بالا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
این جماعت چه خوش خیالند. همه چیز را به نفع خودشان تفسیر می کنن.برادر من آمار آرا باطله را چگونه تفسیر میکنی؟
حضور مردم آمریکا در شرایط سخت تر از نظر کرونا با مشارکت 73 درصدی را چگونه تفسیر می کنی؟
مشارکت 42 درصدی مردم در انتخابات سال 98 مجلس رو چطور تفسی می کنی؟
تا قبول نکنید که دارید مردم را از دست می دهید، هیچ وقت به فکر اصلاح رفتارتان نمی افتید.
روح الله
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
شتر در خواب ......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
ببین چقدر خوشحاله!!!! شما بگو 100 درصدی بوده !!!! دیگه هر جور راحتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
شرم کنید !!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
برو....
بابا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
مهمترین دلیل مشارکت پائین مردم، رفتارهای افراد و نهادهای صاحب قدرت است . البته هم وطنان باهوش هستند و علت ریشه‌ای این بیانات و اقدامات را می‌دانند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
اونی که نیومده به هر دلیلی نیومده. شما هم آب رو بریز اونجا که میسوزه. الکی برای دلخوشی خودتون آمارسازی نکنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
باشه قبول دل تو هم خوش باشه-فکر کن تونستی قانعمون کنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
کسیکه خودشو بخواب زده ، نمیشه بیدارش کرد جناب صفار !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شرم کنید و دست از دروغگوئی بردارین !!!!!!!!!!!
حیف که امثال باکریها و همتها و .... شهید شدن ، ولی امثال قاسمی و حسن عباسی زنده ماندن !!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
United States of America
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
برو پی کارت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
به رییسی همان ها رای دادند که در دوره قبل هم رای داده بودند و چیزی کمتر از آن! و این دیگر افتخار آمیز نیست! حتی یک رای هم از جناح مقبل به ارای رییسی اضافه نشده است!
هوشمند
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
آقای صفار هرندی برای میزان مشارکت میخواهید خودتون رو گول بزنین یا مردم را؟ ؟؟؟!!!!به جای این موضوعات توجیه ناپذیر واقعیت را بپذیرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
جناب هرندی اگر اینگونه بود که شما می فرمایید باید بخش زیادی از 24 میلیون رای روحانی به سمت آقای رییسی می رفت درحالیکه رای 4 سال پیش ایشون تکرار شد ولی رای دهندگان به آقای روحانی کلا شرکت نکردند
باشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
خودت جواب خودت را دادی
پس دورۀ 8 ساله روحانی کار کردش این بود که منتخبینش را پشیمان کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
من از این همه تواضع و نجابت این مرد در عجبم. انتخاباتی که به واقع 110 درصدی است را 60 درصدی می نامند. الان وقت این فروتنی ها نیست. من مطمئنم اگر به جای مردم ایران، انتخابات را در بین شیعیان سوریه و یمن و عراق و لبنان و غزه برگزار می کردیم، یک نفر هم غایب نمی بود. مشکل جمهوری اسلامی این است که بر سرزمین نامناسبی حکومت می کند.
شهریار
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
لازم می‌دانم، هم اعجاب و شگفتی و هم خرسندی و خوشحالی خودم را نسبت به این عمل صالحِ مردم یعنی کار شایسته‌ای که انجام دادند، ابراز کنم و هم حقیقتاً تبریک بگویم و به درگاه خداوند شاکر باشم.,واقعا... تشکر از شورای نگهبان کنید که همه رو رد صلاحیت کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
دردناک تر و هولناک تر از اثر سیاستهای غلط، نادیده گرفتن واقعیات جامعه و نادان فرض کردن مردم و ارائه توجیهات من درآوردی است. با فرض اینکه دلایل جناب دکتر برای عدم حضور اکثریت مردم قبول باشد، باید به این نکته توجه کنند که بخش قابل توجهی از شرکت کنندگان هم در انتخابات بنا به دلایل دیگری در انتخابات شرکت کردند:
1- همزمانی انتخابات شورای شهر با انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت قومی و فامیلی
2- اجبار، تهدید یا نگرانی و ترس از عواقب عدم مشارکت برای کارکنان دولت و نیروهای مسلح و حتی یارانه بگیران
3- فروش رای با پول نقد
4-تاثیر پذیری از گسترش شایعات سوریه ای شدن در صورت عدم حضور و
5- کاسبان وضعیت بلبشوی اقتصادی که از شرایط فعلی به نفع خود بیشترین منفعت را کسب می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
اصلا صد درصدی . دیگه این همه فکرکردن و زمین و آسمان رو بهم وصل کردن که نمیخواد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
آقای هرندی دروغ که کنتور ندارد به جای 60 درصد بگو 98 درصد کی به کیه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
جناب آقای صفار هرندی و شرکا! هر چقدر هم با اعداد بازی کنید در این دوره از انتخابات کمتر از 50 درصد و بطور دقیق 48/8 درصد از واجدین شرایط رای دادن در انتخابات شرکت کردند! وقتی عده ای با افتخار دم از خالص سازی اصحاب انقلاب میزنند باید منتظر چنین آماری هم می شدند و در صورت ادامه این روند شاید شاه خالص سازی بیشتر و دوره بعدی انتخابات به میزان 38 درصد و یا کمتر از آن هم باشیم. شما میخواهید 60 درصد ارای کسب شده توسط رییسی را به عنوان میزان مشارکت مردم جا بیندازید ولی این شدنی نیست!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
بیشتر انتخابات سی درصدی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
سنگ پای قزوین شما ی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
بله دقیقا. فقط به نظرم حالا که داری خالی میبندی ببر رو 85 که همه راضی باشن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
کنتور نمیندازه که اصلا به قول حداد اهنگر دادرس ازین 12 ملیون رای مثبت 85 ملیون موافق بودند کی به کیه مالیات نداره اصلا 200 ملیون خوبه ؟!!! از اطاق فرمان میفرمایند برو بالا تر !!!
ایرج
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
تحلیل ابکی صفار!!!!!!!!!!!!
آندرتیکر
Italy
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
این حجم از وقاحت چجوری توی یک نفر جمع میشه؟البته فقط یک نفر نیست که اینطوریه همه همفکران شما اینطوری هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
جوگیر شدی حاجی اشکال نداره خوش باش
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
حسين خان صفار هرندى ! سلام . يه روزى تو دفترت تو كيهان بهم گفتی اینایی که مینویسی بدعته ، بانظریات فلانی و فلانی مغایره ، سعی کن خودتو با سلف صالح هماهنگ کنی !! بهت گفتم اگه امثال من همه نظریاتشونو با قبلیا هماهنگ کرده بودن جنابعالی الان تو غار یا رو درخت بودی !!!!!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
استاد چرا کار روی پرونده تموم کردی باید ادامه میدادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
آقا فدايي داري
سمیاری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
باسلام شما هرچه میخواهید حساب کند با رای باطله 28 میلییون جمعا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
حواسش نیست 52 درصد رای ندادند و 10 درصد هم رای باطله دادند
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
پس اگر راست میگویید رفراندم بگذارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
همیشه پیروزها!
کیشو
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
نه اگر این سایت شبه حکومتی جرات چاپ داشته باشد انتخابات شما ده درصدی هم نیست!انتخابات سال 1396 در حوزه رای گیری واقع در مدرسه خیابان 12 امیرآباد که روبه روی منزل ماست تا دوساعت درحیاط صف بود تا نوبت به رای دهندگان برسد! ساعت 12 شب به مردمی که بیرون مدرسه ایستاده بودند اجازه ورود به مدرسه داده نشد وماجرا با دخالت پلیس خاتمه یافت. درانتخابات 1398 همچنین جمعه قبل پرنده دراین مدرسه پرنمی زد وبه جرات عرض می کنم تعداد رای دهنده 1 درصد دوره قبل نبود! دوربین های اطراف همه نقاط رای گیری از جمله محله ما شاهد صادق این واقعه هستند. دشمنان شما هم راحت از طریق ماهواره ها مچ شما را خواهندگرفت وادعاهای کذب شما دیریازود برهمه آشکار خواهدشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
اینو نمی دونستیم !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
"انتخابات ما در واقع انتخابات ۶۰ درصدی است"
60 اش رو قبول دارم اما درصدش رو نه
ناشناس
United States of America
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
ایشون اشتباه می کنه. این انتخابات ۹۵ درصدی بود
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
وقتی به قیمت فحش خوردن هم که شده در صحنه سیاست بمونی میشی اقای هرتدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
ماله کشی ادامه دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
ولی خودمونیم قیافه چیز دیگه ای میگه ...!!!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
این دیگه چه اعجوبه ایه ، البته باید هم مجیز گوئی کنه ، چون دنبال وزیر شدنه ،این حرفا را میزنه تا نظرات را به خودش جلب کنه ، وگرنه کسی یاد زنده بودن این آقا هم نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
این تحلیل های همواره از موضع خودحق بینی و خودبرتربینی شماها نشون میده اصلا از متن مردم نیستید و مدتهاست یا خودتون رو به خواب زدید یا واقعا خوابید. مردم رای ندادن که به خودتون بیاین و اصلاحات اساسی کنید اما گویا چشم هاتون کور و گوش هاتون کر شده. افسوس...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
چقدر زشت است که یک آدم بخواهد حقیقت را وارونه جلوه دهد در حالی که همه می دانند حقیقت چیست؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
سلام جناب صفار هرندی
چرا 60 درصدی بلکه حضور مردم 120 درصدی بوده است.
البته بیشتر هم می توان گفت.
می گویند ..... هر چه بزرگتر باشد قابل قبول تر است.
khak
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
حتی حوانان کره ماه ودیگرکرات منظومه شمسی هم رای به منتخبین الخصوص فرد مورد نظر دادن مشارکت در حد میلیاردی برو خوش باش وراضی از طرف چرندی زاده
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
کرونا هیچ نقشی در آرا نداشت.
نامnaser
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
نشستی یکطرفه هرچی میخوای میگی کاش یکی مثل تاجزاده روبروت نشسته بوداون موقع میشدقضاوت کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
مرزهای علم ریاضی جابجا شد!
کجا ریاضی خواندی که جمع و تفریق ساده هم بلد نیستی.
48 درصد رای دادند، و تعداد زیادی هم باطله بوده. 58 درصد به هیچکدام از 4 نامزد رای ندادن.
شعور مردم را چی تصور کردید، الان در هر خانه ای حداقل یک یا دو فوق لیسانس و دکتری هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
وزیر آینده نگر
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
اييي كه گفتيي يعني چه؟
چه كم هستند عبرت گيرندگان
احتمالا منظورش 40% بوده و نه 60%
60% كه راي نداده ها، آراي باطله و غير ماخوذه بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
بازنده بزرگ افراد خود فریبی هستند که واقعیت را انکار می نمایند و خواهان دیکته کردن نظرات اقلیت با توهم نیابت از طرف خدا هستند. حقیقت آن است که امثال آقای صفار هرندی تنها در صورتی می توانند در جایگاه نماینده جامعه ظاهر شوند که طیف وسیعی از صداها و نگاه های مخالف خاموش شوند
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
مگر اینکه آرای باطله دو بار شمرده بشه!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
جناب صفار البته همه کارشناسان وفعالان رویدادها راتفسیر به رای خود میکنند. اما واقعیت جامعه اینست که قطعا عشق وعلاقه مردم به مسوولان فرسنگها با 10 سال اول انقلاب فاصله دارد. ونمره ای بالاتر از 10 به کلیت نمیدهند. نگاه ها وبرخورد مردم در پارک کوچه وبازار با متدیینین و مذهبیون تعغیر کرده. سیستمی که به دورازتعضب وجزمی نگری به بازسازی خود اقدام کند وخود را فریب ندهد موفق خواهد بود. پس تا دیر نشده باید به حرمت خو ن عزیزانی که به عشق ایجادوپایداری یک نظام شیعی علوی در انقلاب وجنگ و قطعه قطعه شدند و اکنون باز ماندگانشان با انبوهی از مشکلات دست بگریبانند. یه سری بخودمان بزنیم وراهکاری بیندیشیم . در خواب غفلت وجنگ قدرتمان . عده ای اختاپوس پرورش پیدا کردند که با نزدیکی به سیاسیون .چه ها که با ثروت ودارایی مردم مظلوم وضعیفمان نکردند . به زبان آسان است که بگویی دزدها واختلاسهای میلیارد دلاری . تاکید میکنم نه میلیارد تومانی یا میلیون دلاری .میلیارد دلاری؟؟؟؟ را ترتیب دادند وبردند. ترا بخدا شما و مسئولین سالم وپاک ودلسوز به کمک آقای رییسی وتوکلی و دانش جعفری وهمه انقلابیون سالم وپاک کارزاری را راه بیندازید تا خدا یی نکرده در آینده شرمنده پیشگاه خداوند .پیامبر .وائمه وعای الخصوص مردم شریف وعاشق تشیع ایران نشویم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
احسنت
بویی به مشامش رسیده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
برو جفنگ نگو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
یعنی واقعا احمق هستید و یا خودتان را به حماقت زدید و میخواهید ملت را احمق فرض کنید ؟؟؟؟؟؟؟با احتساب ارای باطله تنها 36 در صد از ملت در انتخابات شرکت کردند و رییسی با 28 درصد انتصاب شدهنوز نمیخواهید باور کنید 72 درصد ملت از عملکرد شما و نظام دلخور و ناراضی هستند. سرتان را مثل کبک توی برف کردید؟؟؟؟
محمدرضا شاه هم به حرف مردم گوش نمیکرد موقع انقلاب گفت ملت صدای اعتراض شما رو شنیدم ولی افسوس دیگه دیر شده بود .شما هم دراید تاریخ رو کرار میکنید با نشنیدن صدای مردم ,, روزی میرسه که دیگه گفتن اینکه صدای شما رو شنیدیم فایده ای نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
از امین میرزایی میخواهیم توضیحات مکفی(بیانگر متقابل این مغز رشید!!...صفار خان)رو زودتر بیان بفرمایند..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
یاران امتحان پس داده ی دوران احمدی نژاد دوباره بوی گوشت شنیدن
سر و کله شون پیدا شده
ناشناس
Austria
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
کسی که خودش رو بخواب زده رو نمیشه بیدار کرد مثل همین صفار هرندی
ناشناس
Austria
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
با این نفهمیدن پیام مردم دفعه بعد آمار رای ندادن و رای باطله تان به ۸۰ درصد میرسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
رو که نیست سنگ پای قزوین هست ...!!!!؟
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
اگر فرض کنیم امار اعلامی توسط اقای فضلی درست و مطابق واقعیت بوده است بازهم این ادعاهای اقای هرندی هیچ معنای منطقی ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
شما هم وزید فرهنگ خوبه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
اون هم چه وززززززززززززییییییییییییییدی شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
بازی با اعداد و آمارسازی دردی از مملکت دوا نمیکند. واقعیتها را هم نمیتوانید کتمان کنید. جایگاهی مردمی ندارید
ناشناس
Turkiye
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
خجالت بکش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
وقاحت هیچ حد و مرزی ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
پرو رو که میگن یعنی اینا
چرا آسمون ریسمون میبافی، مردم تو صفهای طولانی نون و مرغ و... و تو مترو و همه جای شلوغ میرن،اونوقت دلیل مشارکت کم رو میگی کرونا.
بعضی گردن گرما انداختن، پس دوره های قبلی چی اون موقع گرما نبود.
انتخابات مجلس چی که اونقدر مشارکت کم بود.
یا میگن تعرفه ها کم بود، کدخدایی که گفت مشکل تعرفه نداریم، از طرفی به اندازه 32،3 میلیون که تعرفه بود، پس چرا حتی اینقدر هم شرکت نکردن.
چرا بهونه میاری، وقتی اینجوری میگید یعنی اینکه هر دلیل و بهونه ای رو برای این مشارکت پایین میاری اما نارضایتی و اعتراض مردم که علت اصلی مشارکت پایین بود رو نمیبینی و ملت رو همینجوری سالها کنار میذارید.
چرا چشمتون رو روی واقعیتها میبندید، واقعیت اینه که اکثر ملت از این اوضاع و کشورداری شماها ناراضی هستن که رای ندادن...
ناشناس
Austria
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
آقای رییسی کمترین میزان رای نسبت به کل افراد واجد شرایط را داشته اند یعنی حدود 29 درصد افراد که برای مشاغل احتمالی آینده ایشان ! هم بسیار مضر و معنادار است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
جناب درصدوغيره روولش كن،شماكه بچه نيستيد،كه دلتون به جشن تولدت وهديه هاومهمون هاش خوش باشه.!مردم درصدبراشون مهم نيست،فقط ميخوان درامنيت ،رفاه وصلح وبدون تبعيض زندگي كنن،وهركسي بتونه اين شرايط روبراي مردم وكشورفراهم كنه،صددرصدعزيزخواهدشد.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
خدایی جنسی که میزنن خیلی خوبه به ماها هم بدین دور هم غم عالم رو فراموش کنیم و همه چیز رو به حد غایت نظر ببینیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
این آقایان با یک طرح 2فوریتی حتما حاصل دو بعلاوه دو را 5 اعلام خواهند کرد.
صفاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
چیزی که نه زور میخواد ،نه تخصص، نه تلاش و کوشش هیچی نمیخواد
حرف مفت هست
گفتنش راحت!!
سید حسین سیدی
United Arab Emirates
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
پیروزی با رقیب با بی رقیب مبارک،تا پایلن دوره حرکت دولت موازی ممنوع
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
48 درصد رای داده اند از این 48 درصد 12 درصد رای باطله میشه 36 درصد مجید جان
ضمنا تقریبا 7 درصد رای همتی بوده که از نظر شمااینها بدتر از رای باطله و آنهایی که رای نداده اند هستند پس خیلی خوش بینانه کل طرفداران شما 29 درصد هستند
فعل که بر خر مراد سوار شده اید پس دیگه خیلی حرف نزنید چون بیش تر گندش در میاد
صالح
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
ای پول و قدرت با بنی آدم چه ها که نمی کنی!!!!
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین