بررسیها نشان میدهد که یاریس جدید به خاطر ظاهر، کیفیت، تجهیزات ایمنی و راحتی، عملکرد و کاربری مورد ستایش قرار گرفته است. اما ویژگی که بیشتر مورد توجه هیئت داوران جایزه COTY اروپا قرار گرفته، سیستم هیبریدی این هاچبک بوده است.
مطابق رسم هر ساله، یک روز پیش از برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو، بهترین خودروی سال ۲۰۲۱ اروپا به انتخاب روزنامه نگاران حوزه خودرو انتخاب شد. براین اساس خودروهای فولکس واگن آیدی سه، فیات ۵۰۰، کوپرا فورمنتور، اشکودا اوکتاویا، لندرور دیفندر و سیتروئن سی چهار به همراه تویوتا یاریس جدید که در مرحله فینال در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر قرار داشتند، در نهایت تویوتا یاریس بر رقیبانش غلبه کردو در جایگاه اول قرار گرفت.
به گزارش فرادید؛ جایزه خودرو سال اروپا (ECOTY) که از معتبرترین جوایز خودرویی جهان به شمار میرود، هاچ بک کوچک ژاپنی را با ۲۶۶ امتیاز به عنوان بهترین خودروی سال اروپا شناخت. تا یک بار دیگر آفتاب شرقی بر جادههای اروپا بتابد.
در این رابطه فرانک یانسن، رئیس هیئت داوران جایزه خودرو سال ۲۰۲۱ اروپا گفته است که «تویوتا یاریس برندهای شایسته در رویداد امسال بود که بهطور شایستهای در برابر ۶ رقیب برتر قرار گرفت و در نهایت پیروز شد.»
رسانههای اروپایی هم معتقدند که تویوتا یاریس دارای دوام و مصرف سوخت مناسبی است و نسخه هیبریدی آن هم کارایی مناسبی دارد.
بررسیها نشان میدهد که در این دوره از رقابت ها، پس از تویوتا یاریس، فیات ۵۰۰ جدید با ۲۴۰ قرار گرفته است. البته اروپاییها میگویند که از نظر طراحی همچنان فیات ۵۰۰ جدید جذابتر از تویوتا یاریس جدید به نظر میرسد.
در این میان نسخه خاص سئات یعنی کوپرا فورمنتور نیز با ۲۳۹ امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفت. همچنین در ردههای بعدی نیز به ترتیب در اختیار سیتروئن C ۴ با ۱۴۳ امتیاز، لندروور دیفندر با ۱۶۴ امتیاز، اشکودا اوکتاویا با ۱۹۹ امتیاز و فولکس واگن ID ۳ با ۲۲۴ امتیاز قرار داشت.
با این حال، قرعه جایزه سال ۲۰۲۱ به نام تویوتا یارس افتاد. سال گذشته نیز پژو ۲۰۸ خودروی سال اروپا شده بود.
این اولین بار نیست که تویوتا یاریس از سرزمین آفتاب عنوان بهترین خودروی سال اروپا را به خود اختصاص میدهد. پیش از این هم یارس در سال ۲۰۰۰ این عنوان را کسب کرده بود. تا سومین خودرویی باشد که در تاریخ جوایز COTY اروپا دو بار این جایزه را دریافت میکند.
یارس که نخستین بار در سال ۱۹۹۹ از سوی تویوتا عرضه شد، به سرعت در بازار اروپا محبوب شد و به فاصله یک سال، یکی از مهمترین جوایز خودرویی اروپا را دریافت کرد.
با این وجود تویوتا موتوروز تاکنون چهار نسل از این خودرو را روانه بازار اروپا کرده و هر بار هم به استقبال مردم این قاره مواجه شده است. اما نسل چهارم این خودرو، با موتور هیبریدی (بنزینی-برقی) سال گذشته یکی از برترینهای بازار اروپای به شدت متلاطم بود.
این اتفاق در شرایطی رخ داد که فروش خودروی صفر در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش یافت، اما یارس جدید با تکنولوژی سبز، هیبریدی و برقی، با افزایش ۵۵ درصدی فروش همراه بود.
با این وجود اروپاییها به عملکرد این خودرو اطمینان دارند و به همین جهت تمام نسلهای تویوتا یاریس در اروپا با فروش قابل توجه مواجه شده است.
البته تویوتا یاریس خودروی کوچک شهری شرکت تویوتاست و تنها در بخش خودروهای با صرفه اقتصادی آن هم با خودروهای ساخت ایتالیا و فرانسه رقابت میکند.
بررسیها نشان میدهد که یاریس جدید به خاطر ظاهر، کیفیت، تجهیزات ایمنی و راحتی، عملکرد و کاربری مورد ستایش قرار گرفته است. اما ویژگی که بیشتر مورد توجه هیئت داوران جایزه COTY اروپا قرار گرفته، سیستم هیبریدی این هاچبک بوده است.
یاریس هاچ بک جدید هم اکنون قویترین موتور ۳ سیلندر توربوشارژ جهان برای یک خودروی متعارف شهری را میزبانی میکند. گشتاور این مجموعه نیز برابر با ۳۶۰ نیوتن متر است. برای آن گروه که بطور حرفه ایتر اخبار دنیای خودرو را دنبال میکنند؛ ارزشهای مهندسی تویوتا در ارائه یک ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو بیشتر مشخص خواهد بود.
با توجه به حضور سامانه تمام چرخ محرک در این محصول، وزن برابر با ۱۲۸۰ کیلوگرم محاسبه شده است. یاریس جی آر در کمتر از ۵.۵ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. بیشینه سرعت نیز بصورت الکترونیکی روی ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
البته در مقابل باید گفت که یاریس همواره از منظر طراحی انتقادهای زیادی را دنبال خود داشته، اما در نسل چهارم با حضور یک دماغه جدید و المانهای اثرگذار زبان طراحی جدید تویوتا بسیاری از نواقص آن در بخش طراحی بهبود یافته است.
با این حال مسئولان تویوتا ادعا میکنند که سیستم محرکه نیمه الکتریکی یاریس جدید، بالاترین بازدهی مصرف سوخت در جهان را برای یک خودروی هیبریدی ارائه میدهد و عملکرد بهتری را از خود به نمایش میگذارد.
مدلهای محرک جلوی استاندارد تویوتا یاریس دارای سیستم تعلیق عقب پیچشی هستند. مدلهای چهارچرخ محرک، از سیستم تعلیق دوجناغی بهره میبرند. مدلهای هیبریدی یاریس، با خروجی لوازم جانبی ۱۵۰۰ وات نیز عرضه میشوند. چنین قابلیتی به مالکین اجازه میدهد تا هنگام خاموشی و قطعی برق شهری، از برق خودرو برای روشن کردن لوازم خانگی بهره ببرند.
تویوتا یاریس ۲۰۲۰ با امکاناتی مانند سیستم پارک خودکار عرضه شد که ترمز، گاز و فرمان را برای حداکثر راحتی کنترل میکند. آخرین نسل از مجموعه فناوری پیشرفته کمکراننده این خودروساز با نام تویوتا سیفتی سنس (Toyota Safety Sense) نیز بدون پرداخت هزینهی اضافی برای خریداران عرضه شده است.
از جمله امکانات ایمنی و فناوری این خودرو میتوان به مواردی مانند سیستم تشخیص عابر پیاده و دوچرخهسوار، کنترل کروز تطبیقی، رانندگی بین خطوط، نور بالای خودکار و سیستم تشخیص علائم ترافیکی جاده اشاره کرد. فناوری هدآپ (HUD) نیز بهصورت استاندارد در دسترس است.