bato-adv
کد خبر: ۴۵۲۶۳۹

(تصاویر) رکورد شکنی موشک‌های بالستیک ایران

(تصاویر) رکورد شکنی موشک‌های بالستیک ایران
موشک قاسم به دلیل برخورداری از موتور سوخت جامد ترکیبی و قابلیت‌های تاکتیکی آن، سرعت عملیات آماده سازی و روانه سازنی آن بسیار کم بوده و فقط در مدت چند دقیقه قابل شلیک خواهد بود. همچنین از نظر تاکتیک پذیری و پلتفرم هیچ سامانه بالستیک مشابه با سامانه موشک شهید حاج قاسم در جهان وجود ندارد چراکه موشک‌های با این برد همگی عمود پرتاب بوده و وزن بیشتری دارند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹

موشک «شهید حاج قاسم» با برد ۱۴۰۰ کیلومتر را می‌توان دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان برشمرد، رکوردی که پیش از این نیز با ساخت موشک دزفول در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داشت.

به گزارش فارس، طی روز‌های گذشته، وزارت دفاع از چند دستاورد دفاعی رونمایی کرد که در میان آن‌ها دو دستاورد موشکی بیش از بقیه خودنمایی کرد. موشک بالستیک تاکتیکی «شهید حاج قاسم» با نام و یاد سردار دل‌ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه از جمله دستاورد‌های دفاعی بود که رونمایی شد.

موشک شهید حاج قاسم با وزن بیش از ۷ تن و طول ۱۱ متر، وزن سرجنگی ۵۰۰ کیلوگرم دارای برد عملیاتی ۱۴۰۰ کیلومتر و دقت نقطه زنی در حداکثر برد است. این موشک با سرعت ورود به جو معادل ۱۲ برابر سرعت صوت قادر است از هرگونه سامانه دفاع موشکی عبور کرده و با توجه به دقت بسیار بالا و سرجنگی پرقدرت خود، هدف را نابود می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های موشک قاسم به دلیل برخورداری از موتور سوخت جامد ترکیبی و قابلیت‌های تاکتیکی آن، سرعت عملیات آماده سازی و روانه سازنی آن بسیار کم بوده و فقط در مدت چند دقیقه قابل شلیک خواهد بود. همچنین از نظر تاکتیک پذیری و پلتفرم هیچ سامانه بالستیک مشابه با سامانه موشک شهید حاج قاسم در جهان وجود ندارد چراکه موشک‌های با این برد همگی عمود پرتاب بوده و وزن بیشتری دارند.

رکورد شکنی موشک‌های بالستیک ایران

اولین نکته‌ای که در بررسی موشک حاج قاسم با آن مواجه می‌شویم، اختلاف قطر بدنه (موتور) با سرجنگی است که بدنه از قطر بیشتری به نسبت سرجنگی برخوردار است. برابر اندازه‌گیری‌هایی که به صورت تقریبی صورت گرفته است، قسمت بنده موشک قاسم قطری حدودا ۸۸ سانتی‌متری و سرجنگی آن نیز قطری حدودا ۶۸ سانتی‌متری دارد.

مقایسه قطر ۸۸ سانتی‌متری موتور سوخت جامد موشک قاسم با قطر ۱۲۵ سانتی‌متری موشک سجیل و قطر ۶۸ سانتی‌متری موشک ذوالفقار نشان می‌دهد که نوع جدیدی از پیشرانه‌های سوخت جامد برای بالستیک‌های ایرانی توسعه یافته که نخستین بار در این موشک مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که می‌توان استفاده از این پیشران سوخت جامد جدید را در تولیدات آینده موشکی ایران و همچنین استفاده در ماهواره‌بر‌های سوخت جامد آینده وزارت دفاع مانند ذوالجناح، محتمل دانست.

اما در مهم‌ترین بخش موشک یعنی سرجنگی، با مقایسه تصاویر به نظر می‌رسد که موشک قاسم از همان سرجنگی موشک ذوالفقار استفاده می‌کند که بنابر اعلام مسئولین، سرجنگی موشک قاسم ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد. استفاده از بالک در قسمت سرجنگی و همچنین استفاده از یک تراستر (پیشران) در این قسمت باعث می‌شود سرجنگی تا لحظه آخر هدایت شود که باعث دقت‌افزایی موشک خواهد شد.

رکورد شکنی موشک‌های بالستیک ایران

از دیگر مشخصه‌های ظاهری موشک حاج قاسم که با دیدن آن به چشم می‌خورد، افزایش تعداد بالک‌های پایدارساز انتهای موشک است؛ پیش از این معمولا در موشک‌های بالستیک ایران چه از نوع سوخت مایع و چه جامد، معمولا از ۴ بالک پایدارساز در انتهای موشک استفاده می‌شد. به عنوان مثال در موشک‌هایی مانند خانواده فاتح، ذوالفقار و دزفول در قسمت انتهای موشک، ۴ بالک پایدارساز وجود داشت و همچنین ۴ بالک کوچک دیگر نیز کمی جلوتر از آن‌ها قرار داشت.

اما در موشک قاسم تعداد بالک‌های پایدارساز به ۸ بالک و به صورت زوجی افزایش یافته است. علت افزایش تعداد بالک‌های پایدارساز در این موشک، اختلاف وزن سرجنگی و موتور موشک است؛ در حقیقت به دلیل کمتر بودن وزن سرجنگی نسبت به موتور، مرکز ثقل از سرجنگی دورتر است به همین دلیل در زمان پرواز موشک نیازمند پایدارسازی بیشتری خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز موشک قاسم سرعت آن هنگام ورود به جو است که به گفته مسئولین برابر با ۱۲ ماخ یا ۱۲ برابر سرعت صوت است. یکی از سرمایه‌گذاری‌های جدی آمریکایی‌ها طی سال‌های گذشته، توسعه سامانه‌های موشکی ضد بالستیک بوده که از جمله اهداف عمده این کار، مقابله با موشک‌های بالستیک ایران است و تعداد زیادی از این سامانه‌ها را نیز در منطقه غرب آسیا مستقر کرده‌اند.

پروفایل پرواز موشک‌های بالستیک شامل سه مرحله اوج گیری اولیه (Boost Phase)، پرواز ثانویه یا مرحله میانی (Midphase) و فاز نهایی یا شیرجه به سمت هدف (Terminal Phase) است که در سامانه‌های پدافندی معمولا رهگیری این موشک‌ها در فاز میانی و یا نهایی پرواز موشک رخ می‌دهد؛ در حقیقت سرعت بسیار بالای موشک قاسم در هنگام ورود به جو که محل احتمالی درگیری آن با سیستم‌های دفاع موشکی خواهد بود، باعث می‌شود که به راحتی از سد آن‌ها عبور کرده و به هدف برخورد کند.

چرا توسعه موشک‌های بالستیک تاکتیکی در دستور کار است؟

تمرکز دشمنان انقلاب بر تضعیف توان موشکی جمهوری اسلامی ایران و اعمال روش‌های مختلف توسط آن‌ها برای بی‌اثر و یا حتی کم‌اثر کردن این توان، ایران را در طی سال‌های گذشته به پیشتاز کشور‌های جهان در ساخت موشک‌های بالستیک تاکتیکی تبدیل کرده است چراکه تنوع و تکثر این نوع از موشک‌ها در کشورمان حاکی از یک سرمایه گذاری جدی و موثر بر روی توسعه این گونه از موشک‌های بالستیک است.

تحرک سکو‌های پرتاب موشک‌های سوخت جامد یکی از راهکار‌هایی است که برای حفاظت از دارایی‌های ارزشمند موشکی کشورمان مورد توجه قرار گرفته است؛ پر واضح است که موشک‌های سوخت مایع نیازمند مدت زمان چندین ساعته برای تزریق سوخت و سایر فرآیند‌های قبل از شلیک است؛ این در حالی است که موشک‌های سوخت جامد به چنین زمانی نیاز دارند و به دلیل قرار گرفتن سوخت در موشک، همواره آماده شلیک خواهند بود. این ویژگی باعث می‌شود تا موشک‌های سوخت جامد را بتوان از لانچر‌های متحرک با قابلیت جابجایی سریع و اختفای مناسب به منظور در امان ماندن از حملات پیش‌دستانه دشمن، شلیک کرد.

این ویژگی ممتاز سبب شد تا در سال‌های گذشته تمرکز بسیار جدی و ویژه‌ای بر توسعه موشک‌های کلاس فاتح بعنوان یک موشک سوخت جامد تاکتیکی شود و مدل‌های مختلفی از آن از برد ۲۰۰ کیلومتری در نمونه اولیه تا برد ۵۰۰ کیلومتری در نمونه فاتح-۳۱۳، فاتح مبین و رعد-۵۰۰ بعنوان آخرین نمونه رونمایی شده، تولید شود.

رکورد شکنی موشک‌های بالستیک ایران

رکوردشکنی موشکی ایران برای دومین بار

اما توسعه و افزایش برد این موشک‌ها به همینجا ختم نشد و در ادامه توسعه این خانواده، موشک‌هایی مانند ذوالفقار با برد ۷۰۰ کیلومتر و دزفول با برد ۱۰۰۰ کیلومتر البته با ابعادی کمی بزرگتر تولید شدند؛ همزمان با توسعه موشک‌های سوخت جامد، ساخت لانچر‌های متحرک برای حمل و شلیک این موشک‌ها نیز از جمله مسائل مورد توجه بود که توانستند لانچر‌های مختلفی را برای شلیک به صورت تک فروندی و یا چند فروندی موشک‌های این کلاس طراحی کنند.

جمهوری اسلامی ایران که تا پیش از این با ساخت موشک دزفول، عنوان سازنده و کاربر دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی دنیا را کسب کرده بود، با ساخت موشک شهید حاج قاسم با برد ۱۴۰۰ کیلومتر، اختلاف برد در این حوزه را بیشتر از گذشته کرد.

پر واضح است که ساخت یک موشک بالستیک تاکتیکی در ابعاد موشک قاسم با برد ۱۴۰۰ کیلومتر نه‌تن‌ها یک شاهکار فنی و مهندسی، بلکه یک برگ برنده عملیاتی نیز خواهد بود؛ چراکه اگر پیش‌تر در طرح‌ریزی‌های عملیاتی موشکی برای اهداف دور دست، بر روی موشک‌های سوخت مایع حساب باز می‍شد که عملیاتی شدن آن‌ها چندین ساعت زمان‌بر بود، از این به بعد این کار بر عهده موشک‌های سوخت جامد تاکتیکی خواهد بود که قابلیت جابجایی، اختفا و همچنین شلیک سریع را خواهند داشت و مدت زمان این کار را از چند ساعت در موشک‌های سوخت مایع، به چند دقیقه در موشک‌های سوخت جامد می‌رساند.

از سوی دیگر با توسعه یک مدل جدید از پیشران‌های سوخت جامد در کشور و تولد یک نسل دیگر از موشک‌های سوخت جامد ایرانی، همانگونه که در خانواده فاتح و ذوالفقار شاهد چند محصول با ویژگی‌های مختلف بودیم، به نظر می‌رسد طیف گسترده و تنوع بیشتری از موشک‌های سوخت جامد در کلاس موشک «حاج قاسم» نیز توسعه خواهد یافت.

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
من که نه گمونم
اینا چ.سم تو تفنگشون نیس
بیشتر به قمپز اینا میخوره
محمد - اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
این دفعه اسرائیل باید از بین برود را ننوشتید روش .. البته خب همون بار اول نوشتید و برجام را از بین بردید . امید بخدا .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
واضح هست لزومی به نوشتن نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
به نظر میاد این موشکها بورس رو هدف گرفتند چون هر چی موشکها بالاتر میرن بورس بیشتر سقوط آزاد میکنه
asgharagha
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
زاویه انحرافش چقدره؟؟؟ 105 درجه؟!!!!
پلنگ مازندران
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
خیر

اون مغز امثال شماست که 105000 درجه منحرفه!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
نکته اینه که همه ازش میترسن چون معلوم نیست کجا فرود میاد
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
سوسک مازندران ریاضی هم بلد نیستی خخخخخخخخخخخ ساندیست رو بنوش
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
و البته تو طلاق و بیکاری یا مرگ و میر جاده هم رکورد های خوبی زدیم و به مسئولین تبریک میگم!
مثلا فروش خودرویی که حتی پیچ هاش هم تحریم و وجود نداره و طرف بعد 2 سال قراره به قیمت فلان قدر تحویل بگیره
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
گودرز چه ربطی با شقایق داره؟ اینا اصلاً از دوتا خانواده ی متفاوت هستندا! یکیس باباشون مسلمونه، متعهده، وطن پرسته، باسواده، غیرت داره ... برعکس اون یکی باباشون بی غیرت، بیسواد، غربزده، خود تحقیر بین ...
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
گودرز جاشو با شقایق شما عوض کرده ربطش اینه مسعود خان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
عمه ما از پارچه و کاغذ می دوخت آتش می زدیم پرت می کردیم می گفتیم بالشتیک :بالش دوخته
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
با همین اراجیف دولتتون رو انتخاب کردید و صنعت پیشرفته ی هسته ای کشور رو تعطیل کردید... باشید تا فلاکت بیشترتان را شاهد باشیم.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
گویا مسعود خان شما کیک زرد خوار هستی که از صنعت پیشرفته حمایت میکنی...‌اسلحه در دست دیوان مست خطرناک است هسته ای در دست شما تهدید جهانی است و شما مشروعیت داشتن آن را ندارید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۱۵
حاج محمدرضا
-
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
احسنت و آفرین
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
تعداد مثبتها نشانگر حمایت قاطع مردم ایران از برنامه های موشکی هست
ناشناس
United States of America
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
انشالله برای استفاده در توسعه علوم و فضانوردی بسود از چنین ابتکاراتی بهره جست و بخش تحقیقات فضایی را بنا گذاشت برای دانشجویان و علاقه مندان به دانشهای ستاره شناسی و فضانوردی. باید شرایط را هم طوری تغییر داد برای سرمایگزاری بخش خصوصی در جنبه های صلح آمیز.
سید حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
تعداد منفی ها که دوبرابره امل
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
مستعان 110 رو عشقه حاجی!
این موشکا از اون اختراع هم بیشتر چشم دشمنان را کور می کنه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
از اون بالا اومدین پایین کارت ملی منو هم تحویل بدین یکسال شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
کارت ملی شما آماده هست نبش تیر چراغ برق سر کوچتون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
افرین به دولت تدبیر و امید که بسیاری از سلاح های هوشمند مورد استفاده در نیروهای مسلح ساخته همین دولت است. البته درامدهای برجامی هم نقش موثری داشته
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
اگه دست دولت بود که الآن تو برجام های 2 و 3 و 4 و .... به باد فنا رفته بود مثل همون هسته ای که مسخره ش می کردید و خو شهیدانمون رو .... بیخیال شماها عبرت نمی گیرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
دولت در اولین بودجه اش سهم نیرو های دفاعی رو کاهش شدیدی داد! بودجه سال ۹۳ رو ببینید!
این دستاورد ها نتیجه ده الی بیست سال کوشش است!
در زمان دولت بعدی مشخص میشود این دولت چه کرده!
درضمن ، سپاه با درامدخودش میسازد!
قویدل
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
دولت تدبیر و امید بهترین سازنده تورم و دروغ در دنیا است. اگر اقلام نظامی و نیروهای مسلح هم مثل صنعت هسته ای در اختیار دولت ان را هم به باد می داد مثل صنعت فضایی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
شوخی می‌کنی بخندیم دیگه
انگوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
مصداق بارز مصادره به مطلوب
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
سپاه زیر مجموعه دولت نیست بیسواد
واسه برجام اگه دنبال میوه میگردی، ما چندکیلو میوه گندیده تو خونمون داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
دولت بیم و امید نقشی نداشته است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
اینا ساخت وزارت دفاعه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
تا زمانی که یدونش به ناوهواپیمابر امریکا نخوره باور نمیکنیم!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
به ماکتش که خورده !!!!!!!
درویش
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
لذت بردم زمانیکه به پهباد دویست میلیون دلاری خورد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0945 بدبختی به اون هم نخورد. بعدا داشتن یدک میکشیدنش خود به خود رفت زیر آب. سرش رو از خجالت برد پایین و غرق شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
آیا قدرت نفوذ به دیوار تحریم را دارد؟
نفوذ در زره مفسدین داخلی چی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
شما بگو محافظ قدرتمند مفسدین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
فکر کنید این موشک بخورد به یک انبار سلاح ، یک نیروگاه ، یک مرکز فرماندهی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
یکی از شگردهای استکبار این است که کشورهای جهان سوم را تجهیر نظامی کرده و سپس انها را بجان هم انداز تا بعد از تخریب به بازسازی انها بپردازد و سود هنگفتی بجیب بزند
ناشناس
Australia
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
رقابت تنگاتنگی با افت ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم واقعی( نه اعلامی) داره موشک هامون
تا حدّی معقول !
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
سی سال پیش موقعِ تولّد سر جنگی زلزال بنده در اطاق عمل بودم . حالم بهم خورد از قابلگی دست کشیدم !
کیشو
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
برد موشک های ما ارتباط معکوس با خط فقر ما دارد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
متاسفانه ارتباط معکوس با شاخص رفاه داره متاسفانه هر چه موشکها قویتر شاخص رفاه کمتر یا شاخص فلاکت قویتر
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
این همه موشک میسازین یه خورده هم پوشک بسازین!
اگه به هر دلیلی مثل اون سال واردات ش به مشکل خورد حداقل لنگ نمونیم!
ناشناس
United States of America
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
تو بساز به جای غر زدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
خاک بر سرت با این طرز فکرت
افراد خائن شاخ ندارند
ناشناس
United States of America
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
پوشک بعهده تو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
ساختن پوشک و سنگ قبر و تسبیح و...را ایران به چین واگذار کرده
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
ناشناس 06:24
ولی افراد جاهل علاوه بر شاخ و دم نشانه های زیاد دیگری هم دارند!
مهمترین ش همین عدم ناتوانی در بحث منطقی و در نتیجه متوسل شدن به توهین و بد دهنی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
عوضش میلیونها نفر تا نصف کمر در سطل زباله در جستجوی نان !
برد روزی مردم تا کجاست؟!
ناشناس
United States of America
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
ارتباطی با هم ندارند.
ناشناس
Germany
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
خیلی عالی. سیستم navigation ان مال کدام کشور است.
gps
glonass
beidoo
galileo
سهیل
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
beido هست به اضافه integral navigation داخلی.
فرحانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
مال قمر بنی هاشم
ناشناس
Germany
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
تکنولولوژی روسی که یکدست چرخیده اول به چین بعد کره شمالی و حالا شما حساب بکنید با مونتاژ برادران چی از اب در اومده فقط خدا نکنه درگیری صورت بگیره اگرنه تلفات خودی بیشتر از طرف مقابل خواهد شد
ناشناس
Germany
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
رکورد فلاکت هم شکسته شده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
باید روی موشک بارنگ مشکی مینوشتند علی برکت الله
ناشناس
Germany
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
مبارکه. تحریمهای بیشتر و زندگی سخت تر در راهه
بسیجی کوروش
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
آمریکا آماده باش
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
خدا روشکر ما قدرت امریکا رو نداریم وگرنه کل دنیارو نابود میکردیم، فکر کردی امریکا هم نشته تا ما پیشرفت کنیم!!! هرچی ما بسازیم اونا 50 سال پیش بهترشو ساختن و کلی پیشرفتها در تمامی زمینه ها کردن که رو نمیکنند، اگر میبینی تا الانم با خاک یکسان نشدیم بخاطر منابع ایران و منافع امریکاست که میخواد بی دردسر ایرانو بگیره چون اولین موشک جدی یعنی جنگ جهانی سوم، فکر نکن ما خیلی خفنیم نه عزیزم دعا کن جنگ نشه چون از چپ و راست ایرانو میزنند، منظورم اینه که پیشرفت رو برای صلح بخواه نه برای جنگ بسیجی عزیز، وگرنه ما هم تا حدی میتونیم از خودمون دفاع کنیم و چندصد موشک هم بزنیم ولی در نهایت بازنده هستیم در این دنیای وحشی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
من مخالفم توسعه نظامی با این شکل هستم ولی برای آنان که به موشکی ایران می نازند باید بگم که
آمریکا 80 سال پیش با تکنولوژی آن روز، بمب هسته داشت که ما الان با این همه ادعا نتونستیم آنرا بسازیم!
مشقاسم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
تو گی و دار ركود و فقر و تورم و بیماری موشكاتونو كجای دلمون بذاریم
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
رکورد زدید موشک بزرگترین اختلاس بزرگترین دزدی سرعترین نوع حق خوری مال مردم خوری و... خجالت بکشید بروید بمیرید با این مملکت دزد مداری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
عباس آفرین
سعید
Japan
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
موبایل یا ماشین خوب چی تولید شده تو ایران تا من هم بتونم استفاده کنم خارجی ها خیلی گرونند
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
زیر این پست چرا اومدی؟ هر چیزی به جای خودش باید باشه. میخوای صنعت نظامی رو ببندند؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
کاش اون سامانه کرونایاب مستعان رو رونمایی نمیکردید . کاش میزاشتید یه کم اطمینان حداقل در مباحث فنی بمونه
کربلایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
ویروس یاب مستعان کجا بود عمو اون در قابلمه بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
البته دسته دراز کفکیرک هم کنارش بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
خوب دقیقی کبلای
حاج محمود
Finland
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
حالا می توانیم پایگاه های دشمنان را هدف قرار دهیم
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
زخم کردید بخدا، یعنی خدا انسان و این جهان پهناور و تمام موجودات رو خلق کرده تا توی مغز فندقی فقط دنبال کشت و کشتار باشی؟ خجالت بکشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
کلا موشک چیز خوبیه
جلوی جنگ را میگیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
فقط تو رو خدا هواپيما ها رو مراقب باشيد جاهاي خلوت شليك كنيد
ناشناس
United States of America
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
چه خوب بود فضای کسب و کار، سرمایه های اجتماعی و اخلاق هم متناسب با تولید موشک رشد می کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
بزرگترین تجارت دنیا سلاحه
کلی سود توشه
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
حرفت کاملا درسته ولی به قیمت از دست دادن گذشته - حال - و آینده تمامی مردم تموم شده و در آخر هم بعید میدونم ما مثل امریکا موشک ذخیره کنیم برای آیندگان، من فکر کنم خطر جدی برای بشریت باشیم و احتمال استفاده از موشک هامون به مراتب بیشتر از استفاده نکردن و قدرت نمایی باشه، آخر سر هم فکر کنم جرقه جنگ جهانی سوم رو بزنیم
داریوش پارسی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
باید این موشک ها بر سر اسراعیل و امارات غاصب بریزیم و ابوظبی و حیفا را با خاک یکسان کنیم
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
آخه چرا نامرد؟ اونجا کلی زن و بچه بی گناه و بی اطلاع هست، مگر شما انسان نیستید؟ چرا انقدر دنبال جنگید آخه!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
اوسكل اونهام نگاه ميكنن تو بزني با اين منطق از كشته پشته درست ميكني جنگ طلب بي شعور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
اسمت به نظرت نمیاد داریوش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
خب چرا نمیزنید ؟؟؟؟ !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
تفکرات امثال شما حتی یک بیستم هم نیست ولی متاسفانه همکاره هستین و باعث بانی این وصعیت کشور البته خیلی از شماها از این راه ...
دلفانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
ایکاش نفوذ و قدرت آنرا داشتم که گروهی روانپزشک و روانشناس را جمع کرده تا به مداوای افرادی مثل این عقده ای( که حتی اسمش هم بر خلاف رسمش است ) بپردازند این افراد خیلی خطرناک هستند و بویی از انسانیت نبرده اند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
ولی پراید شده ۱۰۰میلیون و برخی زندگی‌ها بخاطر عدم توانایی در پرداخت اجاره مسکن دو تکه شده یعنی دختر رفاه خونه پدرش پسر هم رفته خونه پدرش وسایلشوت هم تو کانتینر اجازه ای در جنوب تهران منتقل شده ،خیلی از خانواده ها ماهی یکبار هم گوشت نمیخرن کلا هر چی تو دنیا بالاست اینجا پایینه و برعکس.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
پیشنهاد ویژه دیجیکالا برای خرید کفش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
حالا به فرض صد تا از این موشک با سر جنگی اپسیلونی چه إسیبی به کجا میزنه؟ یک سورتی اف چهار شصت سال پیش اندازه بیست تا این موشک مهمات حمل میکنه
ناشناس
United States of America
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
خیلی بده آدم با اطلاعات ضعیف نظر بده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
تفاوتش اینه که الان همه کشورهای دور و بر ما اف ۴ که هیچ،اف ۱۶ و آف ۱۸ دارن و دنبال اف ۳۵ هستن،اما تمامشون آرزوی یه دونه موشک ما رو دارن.
موشک به دلایل متعدد اقتصادی تر و استراتژیک تر از بمب افکن هاست.
در زمان جنگ با عراق علیرغم اینکه هواپیما داشتیم اما در جنگ شهرها که جنگ موشکی بود و عراق داشت و ما نداشتیم عملا مستأصل شده بودیم تا اینکه با التماس و واسطه از چین و لیبی و سوریه چند تا دونه گرفتیم.
اگر موشک مهم نبود اینهمه روش حساسیت نداشتن.
م
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
روحت شاد شهید تهرانی مقدم. جا داره یه خسته نباشید هم به تفکر منحوس لیبرال و ژنرالهای غربگرا بگیم که توی این مدت چندین ورژن متفاوت از پراید رونمایی کردن.
سهیل
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
ژنرال شرقگرا. رفیق حاج آقا! اون مستعان چی شد؟ اینها هم همون هستن. خیلی باور نکن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
سپاه هم خودروسازی داره هم سهامدار خودرو
بفرمایید سپاه بسازه ما هم حالشو ببریم
ناشناس
Germany
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
خیلی دوست دارم این مطالب را باور کنم ولی عملکرد ویروس یاب مستعان باعث شد کلا اعتمادم را به ادعاهای سپاه از دست بدهم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
انشاالله عاشورا
مریخ
ترسو
United Arab Emirates
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
کارت ملی من چی شد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
کدوم کارت گوگولی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
از رییس جمهور عزیزتون بپرس!خخخخخخ
ناشناس
United Arab Emirates
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
شما رکورد بشکنید ما هم کمرمون میشکند زیر عواقبش
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
ما که سر در نمیاریم شما بگو خفن ترین موشک بشریت، به قول بابا بزرگم نون و آب میشه؟ اگر میشه که آفرین، ولی میدونم نه تنها نون و آب نمیشه بلکه عامل اصلی بی نونی و بی آبی خواهد شد
hooman
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
انشاالله با صادرات محصولات نظامي نون و آب هم ميشه.
ناشناس
United States of America
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
تولید امنیت میکنه. اگر امنیت نداشته باشی نون هم نداری مسائل رو قاطی نکن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
نا امنی نکشیدی که نون و آب یادت بره...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
قصد توهین ندارم...ولی یه خورده مغزت رو بکار بنداز....تقویت تسلیحات نظامی ایجاد امنیت میکنه...اگه امنیت نداشته باشی هیچ چیزی نداری....هنوز طعم نا امنی رو نچشیدی....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
08:18 نون و آب نمیشه صادراتی هم در کار نخواهد بود, حتی اگرم باشه, میشه آناناس و انبه برای آقازاده ها که اونم سر راه توقیف میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
دوستانی که از امنیت میگن راست میگن, یک عده کوچکی از جامعه همه نوع امنیتی دارن و اکثر مردم خیر.
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
اگر ایران می توانست در زمینه های فنی و تکنولوژی طرح نویی در می انداخت بطوری که گره ای از کارهای خود و بشریت را باز می کرد مانند کشف واکسن ویروس کرونا در این هنگام چشم جهانیان را به خود خیره می کرد و کارایی و توانمندی اسلام در اداره کشور و بروز بودن انرا عملا به دنیا نشان می داد
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
من با موشک مخالفم . من با نظامی گری مخالفم . خاورمیانه با وجود ایران و عربستان ، بهشتی برای غربی ها و شرقی ها شده است .
نه شرقی ، نه غربی .............
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
خخخخخ
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
به هر حال برای دفاع است. برای تهاجم نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
کاش صنایع موشکی در سطح گسترده استخدام داشت تا اقلا مشکل بی کاری حل می شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
حالا که اینقدر در فن آوری های مختلف پیشرفت کرده ایم، خواهشمند است شهرداری یه فکری برای درختان چنار هم بکنه. اکثر این درختان بیمار شده اند و در حال خشک شدن هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
کاغذ کارت ملی رو هم نداریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
این از بی عرضگی لیبرال هاست نه انقلابیون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
اگر همین موشک ها نبود الان باید به ترامپ میگفتی ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
لابد شما هم تو دانشگاه و کار ... خوردی و پیشنهاد نحوه ساخت کارت ملی داخلی رو دادی. برو ببم تو اینستا چرخت رو بزن منتظرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
ناشناس 17:35 داری چرت میگی اینو عمو پوتینت تو حلقت کرده
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv