bato-adv
کد خبر: ۴۴۶۵۶۳
روایتی از فداکاری‌های شهید خلبان هوشنگ صدیق

عقاب آسمان‌ها آسمانی شد

عقاب آسمان‌ها آسمانی شد

سرهنگ صدیق که فرمانده پایگاه یکم شکاری بود، شخصا مسئولیت پرواز با هواپیما را بر عهده گرفت. همه می‌گفتند اولین‌بار است که خارج از کارخانه هواپیماسازی بال هواپیمای فانتوم تعویض می‌شود و احتمال جداشدن بال در حین پرواز وجود دارد. صدیق مسئولیت پرواز با هواپیما را بر عهده گرفت و به اتفاق سرهنگ ناصری، هواپیما را از زمین بلند کردند و بعد از ۴۰ دقیقه پرواز به پایگاه بازگشتند. همه کارکنان تیم تعمیرات سنگین و خط پرواز یکصدا فریاد می‌زدند عقاب آسمان‌ها، خدا نگهدار تو.

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۱ تير ۱۳۹۹

محمود علیزاده‌طباطبایی حقوق‌دان در روزنامه شرق می‌نویسد: امیر سرتیپ خلبان هوشنگ صدیق از تیزپروازان نیروی هوایی بود که از قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به صف مجاهدان انقلابی پیوست و در حمایت از نیرو‌های انقلابی قبل از پیروزی انقلاب با وجود حساسیت شدید ضد اطلاعات نسبت به خلبانان، از هیچ کوششی دریغ نکرد. تا قبل از تهاجم ارتش بعث عراق به ایران، هوشنگ صدیق در مدیریت گردان‌های پروازی و مقابله با ناآرامی‌های داخل نیروی هوایی نقش عمده‌ای ایفا کرد و از افسرانی بود که محبوب دل پرسنل نیروی هوایی بود.

سرهنگ خلبان هوشنگ صدیق که از روز اول تهاجم رژیم بعث عراق به ایران، از خلبانان فعال و عملیاتی بود، صد‌ها ساعت پرواز عملیاتی با هواپیمای فانتوم در درون و بیرون مرز‌های کشور داشت و در عقب‌راندن نیرو‌های زرهی عراق از منطقه خوزستان به‌عنوان فرمانده گروه‌های پروازی نقش عمده‌ای داشت.

با انتساب شهید والامقام سرتیپ خلبان فکوری به فرماندهی نیروی هوایی در سال ۱۳۵۹، سرهنگ هوشنگ صدیق به فرماندهی منطقه هوایی مهرآباد که مهم‌ترین پایگاه هوایی در زمان دفاع مقدس بود، منصوب شد. در دوران فرماندهی صدیق در منطقه مهرآباد بود که کودتای مشکوک سال ۵۹ رخ داد و صدیق در کنار نیرو‌های انجمن اسلامی و حفاظت و اطلاعات در خنثی‌سازی کودتا نقش اساسی داشت و با توجه به اینکه مورد اعتماد سرتیپ فکوری، فرمانده نیروی هوایی بود، در نجات خلبانان مظنون به شرکت در کودتا حداکثر تلاش خود را به کار برد و تاآنجاکه در توان داشت مانع دستگیری و محاکمه خلبانان شد، تاجایی‌که خود در معرض سوءظن قرار گرفت.

صدیق بار‌ها در جلسات تأکید کرد ارزش هر خلبان برای ما از ارزش یک فروند هواپیمای جنگی هم بیشتر است و ما نباید با کوچک‌ترین سوءظنی که ساخته و پرداخته دشمن است، به دام دشمن گرفتار شویم و نیرو‌های خودی راحذف کنیم. روز‌های اول جنگ بود؛ سوم مهرماه هواپیمای فانتوم ۶۶۱۳۳۳ را با موشک زدند و خلبان، هواپیما را تا نزدیکی‌های اهواز رساند، ولی قبل از پایگاه امیدیه هواپیما سقوط کرد و بازرسی پس از رسیدگی به موضوع رسما اعلام کرد هواپیما به‌طور کلی نابود شده است.

همافر اعظمی، سرپرست تیم تعمیرات سنگین پایگاه یکم، همراه تیم از هواپیما بازدید و اعلام کردند قادر به بازسازی هواپیما هستند. هواپیما را به آشیانه مهرآباد منتقل کردند و تیم تعمیرات سنگین مشغول بازسازی هواپیما شد. اواخر سال ۱۳۶۰ هواپیما آماده پرواز شده بود، ولی تیم بازرسی نیروی هوایی اجازه پرواز نمی‌داد.

سرهنگ صدیق که فرمانده پایگاه یکم شکاری بود، شخصا مسئولیت پرواز با هواپیما را بر عهده گرفت. همه می‌گفتند اولین‌بار است که خارج از کارخانه هواپیماسازی بال هواپیمای فانتوم تعویض می‌شود و احتمال جداشدن بال در حین پرواز وجود دارد. صدیق مسئولیت پرواز با هواپیما را بر عهده گرفت و به اتفاق سرهنگ ناصری، هواپیما را از زمین بلند کردند و بعد از ۴۰ دقیقه پرواز به پایگاه بازگشتند. همه کارکنان تیم تعمیرات سنگین و خط پرواز یکصدا فریاد می‌زدند عقاب آسمان‌ها، خدا نگهدار تو.

در سال ۱۳۶۲ بعد از دوران پراضطراب سال‌های ۶۰ و ۶۱ که پس از برکناری شهید فکوری و انتصاب زنده‌یاد سرهنگ معین‌پور به فرماندهی نیروی هوایی، آرامش نسبی به نیروی هوایی برگشته بود، به پیشنهاد ریاست‌جمهوری وقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و با حکم امام، سرهنگ صدیق به فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد و از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ نیروی هوایی دوران پراقتداری را گذراند و صدیق تمام سلسله‌مراتب ارتقا را براساس شایستگی خود گذرانده بود و به‌عنوان افسر عملیات گردان پروازی تا فرماندهی گردان، معاونت عملیات پایگاه، فرمانده پایگاه و فرمانده نیروی هوایی در دوران فرماندهی، با مشکلات و مسائل حادی مواجه شد.

در حمایت از خلبانان تا سر حد متهم‌شدن خود پیش می‌رفت و با تمام توان از منافع ملی دفاع می‌کرد. اوایل سال ۱۳۶۵ بود که درخواست خرید چند فروند هواپیمای حمل‌ونقل ترانسال به هیئت بررسی خرید‌های تسلیحاتی آمد. در آنجا ملاحظه شد نه از طرف نیروی هوایی ارتش و نه نیروی هوایی سپاه برای این هواپیما اعلام نیاز نشده، جلسه در ستاد پدافند کل کشور تشکیل شد. من به‌عنوان نماینده دولت در هیئت بررسی خرید‌های نظامی به آقای زمان فرمانده نیروی هوایی سپاه گفتم آیا شما اعلام نیاز کرده‌اید؟ گفت نه.

از سرهنگ صدیق پرسیدم آیا شما اعلام نیاز کرده‌اید؟ گفت ما بزرگ‌ترین یگان ترابری منطقه را داریم و نیازی به هواپیمای جدید نداریم. فرمانده پدافند کل کشور به‌شدت آشفته شد و گفت وقتی پورسانت آقایان نرسد، اعلام نیاز نمی‌کنند. سرهنگ صدیق گفت پس بررسی شود قرار است پورسانت این خرید را چه کسی بگیرد که اصرار به خرید دارد!

یک روز از دفتر فرماندهی با من تماس گرفتند و گفتند هوشنگ را بردند. گفتم کجا؟ گفتند به اسم بیمارستان قلب بازداشت شده است. رفتیم بیمارستان گفتند ممنوع‌الملاقات است. با وزیر اطلاعات تماس گرفته شد و هماهنگ کردند رفتیم ملاقات. صدیق گفت من در دفترم بودم که یک نفر از حفاظت آمد و گفت شما مشکل قلب دارید و من را آوردند اینجا. موضوع را پیگیری کردم، ظاهرا با فرار سرهنگ عباس عابدین، رئیس ستاد نیروی هوایی، مرتبط بود که از حوصله این مقال خارج است. در آن ماجرا به صدیق خیلی بی‌حرمتی شد. در نهایت عوامل حفاظت یقین پیدا کردند که صدیق در فرار عباس عابدین مرتکب هیچ قصور و تقصیری نشده است.

در سال ۸۹ مرحوم صدیق با من تماس گرفت؛ به‌شدت نگران بود، گفت از شعبه اول بازپرسی دادسرای فرودگاه احضاریه‌ای با اتهام قاچاق برای من ارسال شده و گفته‌اند اگر مراجعه کنم، بازداشت قطعی است. من از ایشان وکالت گرفتم و در بازپرسی حاضر شدم. با اعلام وکالت از موضوع اتهام پرسیدم، بازپرس گفت از گمرک اعلام شده تیمسار سرتیپ هوشنگ صدیق ۱۳ فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ به‌صورت قاچاق وارد کشور کرده و جرائم حقوق و عوارض گمرکی آن که ۸۴۲/۶۴۹/۵۸۲/۷۶۳/۲ ریال است، پرداخت نشده است.

وقتی موضوع را با جناب صدیق مطرح کردم، نگرانی‌اش برطرف شد و گفت من در این بحران تحریم برای کشور هواپیما خریده‌ام و تحریم‌ها را دور زده‌ام، چون هواپیما به دولت نمی‌فروختند، به نام شرکت هواپیمایی چابهار خریداری شد و تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و وزارت اقتصاد تنظیم شده که حقوق و عوارض گمرکی پرداخت نشود. موضوع را با وزیر وقت اقتصاد مطرح کردم و به طنز به او گفتم دولت شما بزرگ‌ترین محموله قاچاق قرن را که نزدیک سه هزار میلیارد ریال است کشف کرده.

وزیر اقتصاد با حسن نیت موضوع را پیگیری کرد و مسئله حل شد و برای جناب صدیق قرار منع تعقیب به‌دلیل جرم‌نبودن عمل صادر شد. پرونده دیگری در شعبه چهارم بازپرسی مجتمع امور اقتصادی تشکیل و جناب سرتیپ هوشنگ صدیق به اتهام اخذ پورسانت در خرید هواپیما بازداشت شد.

من به‌محض اطلاع از موضوع با بازپرس تماس گرفتم و اعلام وکالت کردم و موضوع خرید ۱۱ فروند هواپیمای MD و ایرباس و دو فروند هواپیمای ۷۴۷ بود، جناب صدیق از زندان احضار شد و توضیح داد که معامله را برای هواپیمایی ملی انجام داده و برای دورزدن تحریم به نام خودش ثبت شد و تمام گرفتاری‌هایی را که در اروپا برایش پیش آمده بود، توضیح داد و با قرار وثیقه آزاد شد و در نهایت کیفرخواست برای جناب صدیق به اتهام تبانی در معاملات دولتی و تحصیل مال نامشروع صادر شد و پرونده به شعبه ۱۰۶۳ مجتمع رسیدگی به جرائم اقتصادی ارجاع داده شد.

دادگاه به ریاست قاضی اندیشمند و فاضل دکتر فضلعلی برگزار شد و پس از طی مراحل رسیدگی، حکم برائت امیر سرتیپ هوشنگ صدیق صادر شد. عملیات‌هایی مانند بیت‌المقدس بدون پشتیبانی هوایی امکان‌پذیر نبود، ممانعت از سقوط قطعی خوزستان در ماه‌های اولیه جنگ عمدتا به‌دلیل حملات گسترده نیروی هوایی به نیروی زرهی عراق بود که در مدیریت همه عملیات‌ها صدیق نقش عمده‌ای داشت. نام صدیق در تاریخ پرافتخار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی برای همیشه می‌درخشد، اگرچه در طول دوران حیاتش مورد بی‌مهری فراوان قرار گرفت.

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
بنده خدا را چقدر اذیتش کردن و باز هم ایستاده و خدمت کرده
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
روحت شاد عقاب تیرپرواز.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
قهرمان بی نظیر وطن روحت شاد.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳