bato-adv
کد خبر: ۴۳۰۷۷۹

کرونا در کمین مشتریان بانکی

کرونا در کمین مشتریان بانکی

افزایش مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها، استفاده از اسکناس و خودکار مشترک و افزایش استفاده از خودپرداز‌ها به دلیل غیرفعال شدن رمز‌های ایستا و پیچیدگی استفاده از رمز‌های پویا از جمله عواملی هستند که خطر انتقال ویروس کرونا به مشتریان بانکی را افزایش می‌دهد.

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸

شعب و تجهیزات بانکی مانند خودپرداز‌ها از مهم‌ترین محل‌های انتقال آلودگی به شمار می‌روند. همچنین با توجه به احتمال بالای انتقال ویروس کرونا از طریق تماس دست با محل‌های آلوده، کارشناسان نسبت به استفاده از خودپرداز‌ها که روزانه ده‌ها نفر از آن‌ها استفاده می‌کنند هشدار می‌دهند.

به گزارش ایرنا، بر این اساس، همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند مشتریان از مراجعه به خودپرداز حتی الامکان خودداری کنند و در صورت لزوم شستشوی کامل دست‌ها انجام شود.

با وجود اینکه همه بانک‌های کشور سامانه‌ها و نرم افزار‌هایی را به مشتریان خود ارائه کرده اند که قابلیت‌های فراوانی داشته و می‌تواند افراد را از مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها بی نیاز می‌سازد، اما اجباری شدن استفاده از رمز‌های پویا (رمز‌های دوم یکبارمصرف) و غیر فعال شدن رمز‌های ایستا (قدیمی)، این فرایند را دچار اختلال کرده است.

به دلیل غیر فعال شدن رمز‌های ایستا و وجود مشکلات زیاد در راه اندازی سامانه‌های رمز‌های پویای هر بانک به طور جداگانه، میزان استفاده از خودپرداز‌ها افزایش یافته که این موضوع می‌تواند خطر شیوع ویروس کرونا را افزایش دهد.

رییس شورای هماهنگی بانک‌ها نیز در این باره گفته است: مردم برای حفظ سلامتی، امور بانکی خود را غیرحضوری انجام دهند

«محمدرضا حسین زاده» افزود: مردم تا آنجا که ممکن است امور بانکی شان را با استفاده از انواع سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های بانکی انجام دهند و از مراجعه حضوری به شعب خودداری کنند.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها بر انجام امور بانکی به صورت غیرحضوری و با استفاده از سامانه‌های بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال تاکید کرد.

پژوهشکده پولی وبانکی بانک مرکزی نیز توصیه‌هایی را برای مقابله با ویروس کرونا در شعب، مطرح کرده است.

وجود اسپری الکل به منظور ضدعفونی در شعب، ضد عفونی باجه‌ها و لوازم تحریر و لوازم مورد استفاده پشت باجه‌ها هر چند ساعت یکبار، شست و شوی دست‌ها پس از دریافت و پرداخت پول از جمله این توصیه هاست.

همچنین پیشنهاد شده است، مشتریانی که رفتار‌های مشکوک و یا علائم شدید سرماخوردگی شدید دارند یک نماینده برای انجام امور بانکی اعلام کنند.

عدم استفاده از خودکار مشترک در شعب و ارایه فیش‌های بانکی به میزان لازم نیز از جمله این راهکارهاست.

bato-adv
مجله خواندنی ها