مرسدس-بنز در فاصله چند روز دو شاسیبلند جدید در شانگهای و نیویورک رونمایی کرد. اولین ماشین که تا پایان امسال به بازار عرضه خواهد شد مدل کاملا جدیدی به نام GLB است که فاصله بین دو شاسیبلند GLA و GLC را در محصولات کارخانه پر میکند و با ماشینهایی نظیر بامو X۱، آئودی Q۳ و رنجروور ایووک رقابت خواهد کرد.
در طراحی GLB بر کارایی، جادار بودن و تواناییهای خارج از جاده تاکید شده است
شاسیبلندهای جدید بنز، مدلهای جدید هیوندای، لینکلن و تویوتا در نمایشگاه نیویورک، رونمایی از شاسیبلند الکتریکی فولکسواگن در نمایشگاه شانگهای و دادگاهی شدن مدیر سابق فولکسواگن در آلمان.
شاسیبلندهای بنز در شانگهای و نیویورک
مرسدس-بنز در فاصله چند روز دو شاسیبلند جدید در شانگهای و نیویورک رونمایی کرد. اولین ماشین که تا پایان امسال به بازار عرضه خواهد شد مدل کاملا جدیدی به نام GLB است که فاصله بین دو شاسیبلند GLA و GLC را در محصولات کارخانه پر میکند و با ماشینهایی نظیر بامو X۱، آئودی Q۳ و رنجروور ایووک رقابت خواهد کرد.
GLB از نظر فنی با شاسیبلند کوچکتر GLA اشتراک زیادی دارد، اما برخلاف این مدل با نگاهی کلاسیک به ماشینهای شاسیبلند و با تاکید بر کارایی، جادار بودن و رانندگی در خارج از جاده طراحی شده است.
دلیل اصلی تاکید بر این قابلیتها ایجاد فاصله بیشتر بین GLB و شاسیبلند بزرگتر GLC است. مدیران بنز نمیخواهند موفقیت مدل جدیدشان به ضرر مدلهای دیگر تمام شود و تلاش کردهاند شاسیبلند جدید پیشنهاد کاملا متفاوتی را در اختیار خریداران قرار دهد.
مرسدس-بنز سال ۲۰۱۹ را سال شاسیبلندها در این کارخانه نامیده است
دومین شاسیبلند جدیدی که بنز هفته گذشته رونمایی کرد نسل جدید GLS بود. لوکسترین شاسیبلند بنز، که قرار است تا پایان امسال به بازار عرضه شود، جادارتر و لوکستر شده و با موتورهای قویتری ساخته خواهد شد.
فروش شاسیبلندهای لوکس با قیمت حدود صد هزار دلار چندان زیاد نیست، اما سود بسیار خوبی دارد. به همین دلیل در چند سال گذشته رقابت در این بخش از بازار شدت گرفته است. مرسدس بنز جدید علاوه بر بامو X۷، که به تازگی به بازار عرضه شده، با ماشینهایی نظیر کادیلاک اسکلید، رنجروور و آئودی Q۷ رقابت میکند.
ظاهر ماشین شباهت زیادی به شاسیبلند کوچکتر GLE دارد و طراحی اتاقش هم شبیه با مدلهای جدید بنز به روز شده است.
همه امکانات لوکس و ایمنی بنز با این ماشین ارائه میشود. از جمله این امکانات سیستمی است که وقتی ماشین در گل یا ماسه گیر میکند، فعال شده و چرخها را آزاد میکند. همچنین برای راحتی بیشتر و سواری بهتر، سیستم فنربندی هر چرخ به طور مجزا کنترل میشود.
بنز در نیویورک مدل به روز شده GLC کوپه را هم نمایش داد
بنز در سال ۲۰۱۸ بیش از هشتصد هزار دستگاه شاسی بلند فروخت که حدود یک سوم کل فروش کارخانه را شامل میشود. این کارخانه سال ۲۰۱۹ را سال شاسیبلندها نامیده و میگوید امسال یا شاسیبلندهای کاملا جدید به بازار عرضه خواهد کرد یا مدلهای موجود را تا حد زیادی به روز میکند.
مرسدس بنز علاوه بر GLS، مدل به روز شدهای از شاسیبلند GLC کوپه و اولین شاسیبلند الکتریکی خود EQC را هم در نیویورک نمایش داد.
هیوندای ونیو را با توجه به سلیقه جوانان طراحی کرده است
جشنواره شاسیبلندها
مرسدس-بنز تنها کارخانهای نبود که با شاسیبلندهای جدید به نیویورک رفت. در این نمایشگاه، هیوندای از یک شاسیبلند کوچک به نام ونیو (Venue) رونمایی کرد. ونیو با امکانات محدود و قیمتی ارزان با توجه به سلیقه خریداران جوان و شهرنشین ساخته شده است. هیوندای امیدوار است علاوه بر آمریکا بتواند این ماشین را در حجمی انبوه در بازارهای دیگر جهان نظیر هند هم بفروشد.
لینکلن هم با مدل جدید کورسایر (Corsair) که براساس نسل جدید فورد کوگا ساخته شده به بازار شاسیبلندهای کوچک برگشت. اگر چه کورسایر از نظر فنی با خواهرخوانده خود در فورد اشتراک زیادی دارد، اما برخلاف رسم گذشته ماشینهای لینکلن، از نظر ظاهری هیچ شباهتی بین دو مدل دیده نمیشود.
لینکلن کورسایر اولین ماشین کارخانه آمریکایی است که در چین تولید خواهد شد
لینکلن سخت در تلاش است تا خود را به ردههای بالای جدول خودروسازان لوکس برساند. با اینکه هنوز فاصله این کارخانه با شرکتهای آلمانی زیاد است، اما محصولات لینکلن توانستهاند توجه رسانهها را به خود جلب کنند و محبوبیت این مارک در چین رو به افزایش است.
لینکلن پس از شدت گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین برای فرار از پرداخت تعرفه صادرات خودرو، قصد دارد کورسایر را در چین تولید کند.
تویوتا هایلندر دومین شاسیبلند بزرگ پرفروش در آمریکا است
تویوتا و سوبارو هم شاسیبلندهای جدید خود را در نیویورک رونمایی کردند. تویوتا نسل جدید مدل هایلندر خود را نمایش داد که پس از فورد اکسپلورر، پرفروشترین شاسیبلند بزرگ در آمریکا است و سوبارو هم نسل جدیدی از مدل آوتبک (Outback) پرفروشترین مدل خود در بازار آمریکا را رونمایی کرد.
شاسیبلند الکتریکی فولکسواگن دو سال دیگر در بازار چین عرضه میشود
چالش تازه برای تسلا مدل X.
فولکسواگن در ادامه نمایش محصولات الکتریکی که قصد دارد در سالهای آینده به بازار عرضه کند، کانسپت جدیدی را در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرد. ماشینی که براساس کانسپت آیدی رومز (ID Roomzz) ساخته میشود، یک شاسیبلند با گنجایش هفت سرنشین است که با ماشینهایی نظیر تسلا مدل X. رقابت خواهد کرد.
این ماشین از سال ۲۰۲۱ و ابتدا در بازار چین و سپس در آمریکا عرضه خواهد شد.
شاسیبلند الکتریکی فولکسواگن تا حد زیادی خودران است و در بیشتر موارد برای حرکت نیازی به راننده ندارد. برای فعال کردن سیستم خودران، راننده باید آرم فولکسواگن روی فرمان را پنج ثانیه فشار دهد. پس از تغییر موقعیت ماشین به خودران، فرمان جمع میشود تا فضای راننده بیشتر شود. همچنین صندلیها برای راحتی سوار و پیاده شدن، به بیرون میچرخد.
شاسیبلند الکتریکی فولکسواگن تا حد زیادی خودران است
به گفته فولکسواگن آیدی رومز با هر بار شارژ میتواند تا ۴۵۰ کیلومتر حرکت کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این کانسپت ۶.۶ ثانیه است و حداکثر میتواند تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.
فولکسواگن میگوید در ده سال آینده قصد دارد ۲۲ میلیون دستگاه ماشین الکتریکی تولید کند و نیمی از مهندسانش در حال کار بر روی محصولاتی هستند که قرار است در بازار چین فروخته شود.
اولین مدل الکتریکی فولکسواگن یک هچبک کوچک است که از سال آینده در بازار اروپا فروخته خواهد شد.
مارتین وینترکرن در زمان برملا شدن تقلب فولکسواگن مدیر این کارخانه بود
وینترکرن در دادگاه
دادستانی آلمان، مارتین وینترکرن، مدیر پیشین فولکسواگن و چهار مدیر دیگر این گروه خودروسازی را به خاطر مسئولیت در تقلب این کارخانه در آزمایش موتورهای دیزل به کلاهبرداری متهم کرد.
آقای وینترکرن، چهار سال پیش و اندکی پس از برملا شدن تقلب فولکسواگن از سمت خود استعفا کرد.
در سال ۲۰۱۵ معلوم شد که فولکسواگن با استفاده از یک نرمافزار در آزمایش تعیین میزان آلودگی موتورهای دیزل تقلب میکرد.
دادستانی آلمانی میگوید آقای وینترکرن باید زودتر مصرفکنندگان و سهامداران فولکسواگن را در اروپا و آمریکا از این تقلب مطلع میکرد و در عوض تلاش کرد تا با ارائه "یک بهروزآوری بیهوده'' در نرمافزارهای ماشین، این تقلب را پنهان کند.
در پی این رسوایی، پروندههای متعددی در کشورهای مختلف برای بررسی ابعاد این تقلب باز شد که تاکنون حدود ۳۱ میلیارد دلار برای فولکسواگن هزینه داشته است.
مارتین وینترکرن ۷۱ ساله در صورت محکومیت ممکن است تا ده سال زندانی شود. او با اتهام مشابهی در دادگاههای آمریکا روبرو است، اما آلمان برای استرداد شهروندانش با آمریکا توافقی ندارد و بعید است آقای وینترکن در آمریکا دادگاهی شود.
فولکسواگن هنوز به این اتهامها واکنش نشان نداده است.