ماجرای اخذ عوارض از کسانی که بیشتر از بقیه بنزین مصرف میکنند، پیشنهاد جدیدی نیست. سال گذشته این پیشنهاد از طرف عدهای از تحلیلگران اقتصاد مقاومتی مطرح شد که با ارسال نامهای سرگشاده به محمدباقر نوبخت پیشنهاد دریافت عوارض ٢٠درصدی از مصارف بیش از ٨٠ لیتر در ماه را ارایه داده بودند.
گرچه بیژن زنگنه، وزیر نفت گفته است در سال٩٨ بنزین گران نمیشود، اما حواشی افزایش قیمت بنزین همچنان ادامه دارد و این بار مرکز پژوهشهای مجلس دوباره بحث گرفتن عوارض پلکانی بنزین را مطرح کرده است. طرحی که براساس آن بهازای افزایش مصرف بنزین از ٨٠ لیتر در ماه، بهازای هر لیتر درصدی عوارض بیشتر گرفته میشود. با این حال کسری نوری، سخنگوی وزارت نفت به «شهروند» میگوید: «همه سناریوها فعلا درحال طرح شدن است و معلوم نیست چه زمانی و چه تصمیمی برای بنزین گرفته میشود.»
به گزارش شهروند، هرچند نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس معتقدند گرفتن عوارض بنزین و اختصاص سهمیه بنزین به هر ایرانی به جای هر خودرو، گزینههایی با احتمال رأی بیشتر هستند.
اخذ عوارض ٢٠درصدی از پرمصرفها
ماجرای اخذ عوارض از کسانی که بیشتر از بقیه بنزین مصرف میکنند، پیشنهاد جدیدی نیست. سال گذشته این پیشنهاد از طرف عدهای از تحلیلگران اقتصاد مقاومتی مطرح شد که با ارسال نامهای سرگشاده به محمدباقر نوبخت پیشنهاد دریافت عوارض ٢٠درصدی از مصارف بیش از ٨٠ لیتر در ماه را ارایه داده بودند.
بعد از اینکه پیشنهاد دولت در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مبنیبر اصلاح قیمت حاملهای انرژی، در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شد که درنهایت هم منجر به عدمتغییر قیمت بنزین و سایر سوختها شد، برخی از تحلیلگران اقتصادی این پیشنهاد را ارایه دادند که با توجه به اینکه ٧٠ تا ٨٠درصد از خودروهای سواری، ماهانه حداکثر ٨٠لیتر بنزین مصرف میکنند، دولت اخذ عوارض از مصرف بنزین را برای مصارف مازاد بر این مقدار، تا سقف ٢٠درصد اعمال کند. البته درنهایت هم این طرح عملی نشد و قیمت بنزین نه برای کممصرفها و نه پرمصرفها تغییر نکرد، تا امسال دوباره طرح افزایش قیمت بنزین مطرح شود و این بار اقتصاددانان طرح دیگری را به جای افزایش برای همه ارایه کنند.
عوارض پلکانی چیست؟
طرحی که احتمال میرود به جای افزایش قیمت بنزین برای همه در سال٩٨ اجرایی شود، طرح اخذ عوارض پلکانی از مشتریان پرمصرف است. براساس این طرح به جای تعیین «قیمت دوم» برای بنزین، این فرآورده بهصورت تکنرخی و برمبنای قیمت هزار تومان میان دولت و جایگاهها مبادله شده و به فروش برسد، اما از مشتریانی که بیش از الگوی مصرف (۲۰ لیتر در ماه بهازای هر عضو خانوار) بنزین مصرف میکنند، عوارض توسعه حملونقل عمومی به میزان ۲۰۰ تومان بهازای هر لیتر اخذ شود.
محمدرضا محمدخانی، معاون پیشین مرکز پژوهشهای مجلس درباره این طرح میگوید: «افراد پرمصرف و کسانی که بیشتر از بقیه بنزین مصرف میکنند، باید عوارض آلودگی پرداخت کنند؛ زیرا هوا را بیشتر از دیگران آلوده میکنند، همچنین آنها باید عوارض استفاده از زیرساختهای جادهای را بپردازند، زیرا جادهها را بیشتر تخریب میکنند. البته اجرای این طرح منوط به این است که از تمامی ویژگیهای کارت سوختی که طراحی شده بود، استفاده شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.
برای اجرای طرحهای مدیریت سوخت در گام نخست باید آمار مصرف سوخت از طریق کارت سوخت استخراج شود، تا مشترکان پرمصرف شناسایی شوند، بعد هم براساس میزان مصرف از پرمصرفها عوارض گرفته شود، تا به بقیه اقشار جامعه فشار وارد نشود.» گفتنی است طی هفتههای گذشته طرحهای متفاوتی درباره نحوه افزایش قیمت بنزین برای سال آینده ارایه شده، اما هنوز هیچ طرحی از طرف نمایندگان خانه ملت به تصویب نرسیده است.
وزارت نفت: هر طرحی باشد اجرا میکنیم
کسری نوری، سخنگوی وزارت نفت درباره احتمال طرح اخذ عوارض پلکانی از پرمصرفها به جای افزایش قیمت بنزین به «شهروند» میگوید: «طرحهای زیادی در ماههای اخیر درباره وضع بنزین برای سال آینده ارایه شده، اما هنوز هیچ طرحی به قطعیت نرسیده و مشخص نیست تصمیم نهایی دراینباره چه زمانی گرفته شود. راجع به طرح اخذ پلکانی عوارض از پرمصرفها هم باید بگویم اجرای این طرح هم قطعی نیست و فعلا فقط در حد یک نظریه مطرح شده است. وزارت نفت دراینباره موضع خاصی ندارد، چون فقط مجری است و هر طرحی که به ما ارایه شود، همان را اجرا خواهیم کرد.»