چکناواریان در ادامه گفت: این روزها هر کس که میخواند، اسم کارش را اپرا گذاشته است. این یک موضوع مهم و سنگین است. اپرا کاملترین فرم موسیقی است و هنر است. چرا که همه چیز شامل ارکستر، خواننده، کارگردانی، بازی و ... را شامل میشود. اپرا به تهیه کننده نیاز دارد. خوشحالم که جوانان چنین اقبالی به اپرا نشان میدهند. موسیقی کلاسیک علم است و نسلهای آینده میتوانند به راحتی آن را اجرا کنند. من حوصله جمع آوری ارکستر نداشتم و جوانان این کار را کردند.
نشست خبری اپرای پردیس و پریسا با حضور لوریس چکناواریان و با بررسی اوضاع موسیقی کلاسیک در ایران برگزار شد.
به گزارش تسنیم، نشست خبری اپرای پردیس و پریسا اثر لوریس چکناواریان صبح روز هفتم بهمن ۱۳۹۷ در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست لوریس چکناواریان آهنگساز، پیمان منصوری رهبر ارکستر، محمد باقر نحوی تهیه کننده و احسان تارخ مدیر اجرایی این پروژه حضور داشتند.
این اپرا روزهای پانزدهم و شانزدهم بهمن در تالار وحدت تهران روی صحنه میرود.
در ابتدای نشست، پیمان منصوری رهبر ارکستر گفت: استاد چکناواریان اثر فوق العادهای تولید کردند. اپرا ترکیب چند هنر است و کار بسیار دشواری است. ما تلاش کردیم که بهترین محصول را به مخاطبا ارائه کنیم.
چکناواریان در ادامه گفت: این روزها هر کس که میخواند، اسم کارش را اپرا گذاشته است. این یک موضوع مهم و سنگین است. اپرا کاملترین فرم موسیقی است و هنر است. چرا که همه چیز شامل ارکستر، خواننده، کارگردانی، بازی و ... را شامل میشود. اپرا به تهیه کننده نیاز دارد. خوشحالم که جوانان چنین اقبالی به اپرا نشان میدهند. موسیقی کلاسیک علم است و نسلهای آینده میتوانند به راحتی آن را اجرا کنند. من حوصله جمع آوری ارکستر نداشتم و جوانان این کار را کردند.
این آهنگساز تاکید کرد:حضور در یک ارکستر به عنوان رهبر برای من دیگر کار سختی است (اشاره دارد به کهولت سن) ضمن اینکه برای مجموعهای که من بخواهم رهبرش باشم باید بودجه زیادی در نظر گرفت چرا که ما هنوز در کشورمان آن قدر نوازنده قدرتمند نداریم که بتوانند از پس اپراهای سنگین بربیاید. به همین دلیل باید نوازندگان خارجی یا ارکستری خارجی را به ایران بیاوریم. همان طوری که چند سال پیش ارکستری خارجی به ایران آوردیم و اپرای «رستم و سهراب» را در تالار وحدت به صحنه بردیم.
چکناواریان گفت: برای اجرای اپراهای من از جمله «مولانا»، «رستم و سهراب»، «ضحاک»، «خودکشی صادق هدایت» باید هزینه زیادی را صرف کرد، زیرا کاری که من میخواهم انجام دهم باید ترکیبی از نوازندگان قدرتمند ایرانی و خارجی باشد که فعلا امکان اجرای آن در ایران میسر نیست، اما امیدوارم بالاخره روزی شرایطی فراهم شود که بتوانیم با ارکسترهای خارجی این آثار را اجرا کنیم.
وی افزود: متاسفانه ارکسترهای ما آنقدر حرفهای نیستند که قطعات را به بهترین شکل بنوازند. همانگونه که برای تیم ملی فوتبال مربی خارجی آوردیم باید رهبرهای ارکستر خارجی بیاوریم که آموزش ببینیم. البته میتوانیم آرم مرسدس را روی پیکان بگذاریم. هنوز گروههای ما درجه یک نیستند. نیاز نیست که اعضای ارکستر همه ایرانی باشند. حتی در امریکا محدودیت ملیتی در اعضای ارکستر نیست. این تعلیم در همه جای دنیا اتفاق میافتد.
چکناواریان ادامه داد: یک موزیسین باید از هفت سالگی تمرین کند که مثلا در ۳۰ سالگی به بلوغ برسد. باید آموزش درست ببینیم که در سی سال آینده نتیجه اش را بگیریم. اگر از امروز شروع کنیم و رهبر خارجی بیاوریم و نوازندگان خارجی را هم بیاوریم و نوازندگانمان را از امروز به شکلی صحیح آموزش دهیم؛ شاید سیسال دیگر ارکستری در ردهی درجه یک جهانی داشته باشیم.
این موزیسین ادامه داد: اپرا نیاز به آموزش ۱۰ ساله دارد. برخی خوانندگان خوبی هستند، اما اپرا خوان نیستند. باید اپراهای مشهور جهانی را با کار خود مقایسه کنیم که تفاوت استانداردها را متوجه شویم. هر کس در هر شرایطی نمیتواند اپرا بخواند.
محمد باقر نحوی تهیه کننده این اپرا هم در بخش دیگری از این نشست گفت: خوشبختانه در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی این اثر اجرا میشود. امیدواریم حرکت رو به جلویی داشته باشیم. درآمد اپرا در تمام دنیا بسیار کم است. اپرا در دنیا هنری است که با حمایت دولتها به صحنه میرود. ورود ما به این عرصه احیای یک فرهنگ است. من انتظار برگشت مالی ندارم. من حوزه فعالیتهای مختلف از جمله گردشگری فعالیت دارم. اگر ما بتوانیم اجراهای مختلف داشته باشیم، به گردشگری هم کمک میکند و میتوانیم فرهنگمان را به توریستها معرفی کنیم.
اپرای پردیس و پریسا ۱۵ و ۱۶ بهمن در تالار وحدت به روی صحنه میرود.