bato-adv
کد خبر: ۳۷۲۳۰۹

پاسخ دفتر آیت‌الله مکارم به شبهات ازغدی

این گویندۀ محترم که سوابق خوبی دارد در مدرسۀ فیضیه در سخنرانی خود مطالبی را عنوان کرد که نشان می دهد، متأسفانه هیچ آگاهی از وضع حوزۀ علمیه ندارد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷

پاسخ دفتر آیت‌الله مکارم به شبهات ازغدی

فرارو- دفتر مرجع عالیقدر شیعیان به بررسی دلایل اعتراض مراجع به سخنان رحیم پور ازغدی پرداخت.

دفتر آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی در اطلاعیه ای ای اعلام کرد: پیرو انتشار بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیرامون گردهمائی مدرسه فیضیه قم، سوالاتی از سوی برخی مخاطبین محترم پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له makarem.ir دریافت شده است که جهت اطلاع بیشتر این عزیزان و سایر مومنین توضیحات ذیل تقدیم می گردد:

پاسخ دفتر آیت‌الله مکارم به شبهات ازغدی

این گویندۀ محترم که سوابق خوبی دارد در مدرسۀ فیضیه در سخنرانی خود مطالبی را عنوان کرد که نشان می دهد، متأسفانه هیچ آگاهی از وضع حوزۀ علمیه ندارد، به عنوان نمونه:

1ـ ایشان می گوید: «ریشۀ سکولاریزم در حوزه است، سکولاریزم یعنی چه؟ یعنی تفکیک دین از حکومت و دولت و تمدن، تفکیک نظری وقتی است که شما حرفی ندارید».

این در حالی است که انقلاب از حوزه های علمیه برخاسته و الان هم مهم ترین پشتیبان انقلاب حوزه های علمیه و مراجع بزرگ هستند. اگر اقلیت کوچکی در حوزه خلاف این عمل می کنند، آن را نمی شود به حوزه تسرّی داد، بیشترین شهیدان انقلاب را حوزویان دادند.

2ـ ایشان می گوید: «شما پنج تا درس خارج ـ نه یک درس خارج فقه ـ در قم، نجف، مشهد و اصفهان دارید که پرسش ها را از بیرون بگیرد».

این در حالی است که در بسیاری از دروس خارج حوزۀ علمیه مخصوصاً مراجع و بویژه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مسائل مستحدثه را عنوان کرده و پاسخ لازم را فراهم نمودند و کتاب های زیادی در این زمینه نوشته و منتشر شده که تمام پرسش ها را از بیرون گرفته اند و لیست این کتاب های چاپ شده حداقل به یکصد و پنجاه کتاب می رسد.

3ـ ایشان می گوید: «هنر نیست که هی طهارت و نجاست و طواف و اینها را بگویند و هزار بار گفتند و هزار و یکمین بار آنها را بگویند».

جواب: این یک نوع بی اعتنایی به فقه جواهری است که مورد توجه امام راحل(قدس سره) و همه علما بوده و هست و در همین مسائل هم حرف برای گفتن بسیار دارند که در آینده به شرح آن می پردازیم.

4ـ ایشان می گوید: «من شنیدم هفتصد، هشتصد رساله در قم می خواهند بدهند، ما اصلاً هفتصد تا مرجع می خواهیم؟ این جور که کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید شروع شده، این که کاری نشد؟».

اولا: این عدد کاملاً خلاف واقع است. یک دهم آن هم صحیح نیست. معلوم نیست از کجا این عدد را گرفته اند. ثانیاً: آیا تعبیر به «کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید» توهین به مرجعیت محسوب نمی شود؟!

این گوینده محترم می گوید: «چهارتا شرح و حاشیه را می خوانی و همان ها را می گویی و مرجع می شوی!».

این هم سخن عجیبی است. بزرگان مراجع بعد از 40 یا 50 سال به آن مقام می رسند و در گذشته هم چنین بوده است. مرحوم شیخ انصاری سخن معروفی دارد می گوید: «رسیدن به اجتهاد از طول جهاد هم سخت تر است».

6ـ ایشان می گوید: «اغلب اینهایی که می خواهند رساله بدهند، هفتصد تا و هشتصد تا و هزار تا، اغلب هیچ چیز برای گفتن ندارند، این که می گویند جمهوری اسلامی ناکارآمد است و سیستمش درست نیست، یکی همین بی سوادی هاست».

باز همان عدد بی اساس تکرار شده و از آن بالاتر هم رفته است. تعبیر به بیسوادی در مورد فضلا و مدرسین حوزه توهین آشکاری است. البته نظر ایشان توهین نبوده ولیکن خواننده از این تعبیر، توهین می فهمد. به علاوه این که گفته است سخنی برای گفتن ندارند، اتفاقا درست خلاف آن است، اگر کتاب هایی که در حوزه چاپ شده مطالعه شود، نشان می دهد همه چیز برای گفتن دارند.

7ـ ایشان می گوید: «اینها اصلاً جواب ندارند. اصلاً نمی دانند مظان پاسخگویی به این مسائل در کدام بخش قرآن و احادیث است».

این هم گفتار عجیبی است که نشان می دهد گویندۀ محترم ابدا اطلاعی درباره وضع حوزه ندارد. کدام مسأله است که در جامعه مطرح شده و جواب آن در دروس مراجع بزرگ و مدرسین سطوح عالی نیامده است.

امیدواریم هنگام قضاوت، خدا را در نظر بگیریم و از روی اطلاع و بدون حب و بغض قضاوت کنیم.

مایل نبودیم این مسائل تلخ بازگو شود اما اصرار جمعی از پرسشگران سایت ما، ما را وادار کرد.

ما این گوینده را هرگز متهم به سوء نیت نمی کنیم، ولی سخنان مزبور برخلاف واقعیات است.

خداوند عاقبت امر همه ما را ختم به خیر کند.

ویدئوی انتقاد تند و تیز رحیم‌پور ازغدی از حوزه‌های علمیه

بیشتر بخوانید: سکوت رسانه‌های اصولگرا درباره انتقاد مراجع تقلید


به گزارش فرارو، حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر روز پنجشنبه ۲۵ مرداد ۹۷ در تجمع بزرگ علما، اساتید و طلاب حوزه علمیه قم که در اعتراض به وضعیت اقتصادی در مدرسه فیضیه برگزار شد در بخشی از سخنان خود به انتقاد از حوزه پرداخت و گفت: علی‌رغم اینکه برخی از افراد ریشه سکولاریسم را در دانشگاه دنبال می‌کنند، باید گفت که ریشه سکولاریسم در حوزه علمیه بوده و در حوزه علمیه به مسائل روز کشور و مسائل حل نشده توجه نمی‌شود و در زمینهٔ فقه بانکی و اقتصادی بی‌سوادی حوزه و دانشگاه موج می‌زند.

bato-adv
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
با اینکه بعضی از سخنان آقای رحیم پور ازغدی رو اصلاً قبول ندارم، ولی سخنانشون در مورد بی سوادی و کم کاری بسیار زیاد حوزویان ، بخصوص در مورد مسائل روز جامعه(خصوصاً در مورد فقه اقتصادی) کاملاً موافقم.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
از اون ۱۵۰ جلد کتاب آقای مکارم ارجاع بدهند ببینیم درباره ربا و خلق پول کی کار کرده اند؟
حمید خان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
خدایا شکرت که به خاطر حرف های رحیم پور، امثال سایت فرارو هم به خیل مدافعین حوزه پیوستند!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
شما رساله ها را بخوانید یک کدام از آنها مسافت را بر حسب کیلومتر ننوشته است همگی مسافت را برحسب فرسخ که واحد مسافت در زمان قاجاریه بوده است بیان گردیده تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
چه ربطی داره انگلیس از مسافت مایل که مربوط به قرون وسطی است مگه دست برداشته .بعد از اون در حوزه با متون کلاسیک سر و کار دارن . وظیفه اصلی یک حزوی این نیست که بره فرسخ را تبدیل به کیلومتر بکنه
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
اصلاح طلبان خدا را صد مرتبه شاکر باشید که این سخنان منتسب به شما نیست وگر نه حساب شما با ...... بود
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
سخنان رحيم پور ازغدي قانع كننده تر است
دفتر ايت الله مكارم يا گفته توهين است يا انكار كرده اند
اين كه نشد جواب
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
سخنان رحیم پور کاملا صحیح و منطقی و حقیقت است و حقیقت همیشه تلخ بوده است
جمال
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
با احترام به مراجع ایشان حرف های بد و توهین امیزی نزده است راست میگه یک رساله از یکی از بزرگان قدیم است که سایرین روی ان نظر میدهند
اقای مکارم نباید موضع متعصبانه بگیرد مگه فقه ما پویا نیست ؟ چرا این پویایی نمود ندارد و سالهاست یکنواخت است نظر شخصی من به عنوان یک شیعه این است حوزه ها باید از علوم جدید اشباه شوند و دروس خود را به دو قسمت علوم قدیم و علوم جدید ( دانشگاهی و پزوهشی) تقسیم نمایند طلابه باید وارد به علم و فناوری جدید باشد این دیگه نه تعصب دارد نه موضع گری
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
در تایید فرمایش حضرتعالی باید عرض کنم که ظاهرا این مرجع تقلید از آمار هم اطلاعی ندارند. ایشان فرمودند که بیشتری شهدای انقلاب از حوزه ها بودند و این در حالی است که این آمار کاملا اشتباه و حتی برعکس کلام ایشان است. بیشترین شهدا از بسیجیان بودند که البته از تمام اقشار مردم بودند و در بین آنها تعداد بسیار کمی از علما هم حضور داشتند
ناشناس
United States of America
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
بله جوابیه دفتر آیت الله مکارم اصلا قانع کننده نیست و به نظر می رسد اصل صحبت رحیم پور که ناکارامدی حوزه در پاسخ گویی به مسایل روز جامعه است رو درست نفهمیدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
شما هم انگار میخای توهین کنی ها!این یارو رو نمیشهانداخت تو گونی بقیه رو میشه ها!حواست باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
جواب های استاندارد! همیشه جواب ها در موارد مشابه همینطور بوده: همه طرف ها راضی طوری که نه سیخ بسوزه نه کباب!
ساسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
"اگر اقلیت کوچکی در حوزه خلاف این عمل می کنند، آن را نمی شود به حوزه تسرّی داد" دقیقا استدلال خود شما و دار و دسته تان نسبت به برخورد با متهمین در پانزده سال اخیر و حتی بیشتر است.
Tehrani
United States of America
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
سلام.
الحمدالله که از خودشان به خودشان پریده، وگرنه چه انگهایی (کمونیست، اجنبی، جاسوس ،...)که نمی زدند!

این پاسخ اقای مکارم ، (که معلوم است چیزی در چنته ندارند ) تاییدی بیشتر بر حرفهای اقای ازغدی است، که تازه خود ازغدی هم در توّهم و فکر میکنه که ...
علی دشتستانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
جناب آقای مکارم:

این حرف آقای رحیم پور تنها نیست !

آخر حوزه علمیه چه حرفی برای گفتن در مقابل دنیای علم دارد!

کدام علم را شما تولید کرده اید که ما ندیدیم؟

کدام تئوری حوزه علمیه ایران کاندید جوایز علمی دنیا شده است؟

کدام مشکل علوم انسانی ، اجتماعی ، سیاسی ، دیپلماتیک و... توسط یکی از نظریه پردازان حوزه علمیه حل شده است؟

ما می گوییم نیست! شما می گویید هست! خب به ما نشان بدهید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
تئوری های اقتصاد شهید صدر الان در اسپانیا عربستان و کویت در حال پیاده سازی است( ارجاع به سخنان دکتررافائل مائوریلو, اسلام شناس و صدر شناس ایتالیایی). همینطور جامعه شناسی , اخلاق , عرفان فلسفه و.... لطفا بی مطالعه حرفی نزن
علی دشتستانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
مرحوم محمدباقر صدر هیچ تحصیلاتی در اقتصاد نداشته است ، تنها کتاب ایشان در نقد اقتصاد سرمایه داری و شرح اقتصاد اسلامی هیچ کاربردی در اقتصاد ایران نیافت !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
بنده خدا ازغدی گفته طلاب از نظر مسائلی مثل فقه اقتصادی،فقه روابط بین الملل و فقه سیاسی بی سواد هستند.فقه طهارت و نجاست رو که هزار ساله دارن میگن و بازم تکرار میکنن.فقط مسائل فردی.
البته به هر مجموعه ای بگی بی سواد،صداش در میاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
ایشون این را نگفته , اتفاقا هوسساتی در قم و مشهد هستن که همین ها را درس می دن مثلا یکی از مجتهدین قم , درس خارج فقهشون مسائل مربوط به بورس و بازار سرمایه است. سخن آقای ازغدی با تنی چند از بزرگان حوزه است که نمی خوان یک تحرک به خودشون بدن و از خروجی حوزه برای کمک به حکومت استفاده کنن.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv